NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_17- Shoda přísudku s podm.II TEMA: Český jazyk 4. – 5. ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Anotace Prezentace je určena pro žáky 4. a 5. ročníku. Žáci si na pracovních listech prakticky procvičí pravopis v koncovce příčestí minulého přísudku, pokud je podmět několikanásobný. Tento učební materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí, jednotlivé pracovní listy lze též vytisknout. Autor: Jana Tomanová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: procvičování pravopisu – shoda přísudku s podmětem Speciální potřeby: žádné Klíčová slova: podmět, přísudek, několikanásobný podmět, shoda přísudku s podmětem, příčestí minulé Druh učebního materiálu: pracovní listy Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: základní vzdělávání, 1. stupeň, 2. období Věková skupina: 10 - 11 let
Několikanásobný podmět Je-li mezi členy několikanásobného podmětu také podstatné jméno rodu mužského životného, píše se v koncovce příčestí minulého -í
Pracovní list 1 K podmětům doplň vhodný přísudek: Maminka a tatínek _______________ . Květy a větvičky _________________ . Kočky, slepice a psi _______________ . Eva, Lenka, Iva a Ota ______________ . Volavky a kachny _________________ . Holubi, kosi a vrabci _______________ .
Několikanásobný podmět Jsou-li všechny členy několikanásobného podmětu středního rodu v množném čísle, je v koncovce příčestí minulého -a
Pracovní list 2 Doplňte vynechané koncovky: Cukr a mouka byl- zváženy. Kotě a štěně si spolu hrál-. Kuřata a housata se batolil-. Telátka a hříbě pobíhal- v ohradě. Otec a strýc jel- do Pardubic. Štiky, parmy a okouni se vyhříval- na mělčině.
Pracovní list 3 K přísudkům doplň vhodný několikanásobný podmět: _______ a ________ zpívali. _______, ________ a _________ četly. _______, ________ a _________ odpočívala. _______ a ________ zalezli do svých děr. _______, ________ a _______ se pásly.