Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analytická geometrie Kuželosečky VY_32_INOVACE_AGEO_06.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Další operace s vektory
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obecná rovnice přímky - procvičování
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Goniometrické funkce a rovnice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ODCHYLKA DVOU PŘÍMEK V ROVINĚ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Analytická geometrie v rovině
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přímka a kuželosečka Název školy
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Matematika Operace s vektory
Parametrické vyjádření roviny
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EU peníze středním školám – digitální učební materiál
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_III_2_14_Analytická geometrie V. – odchylka dvou různoběžných přímek Šablona číslo: III Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 14 Autor: PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová

Anotace Materiál seznamuje žáky s výpočtem odchylky dvou různoběžných přímek v rovině. Autor PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová Klíčová slova přímka, rovnice přímky, různoběžné přímky, odchylka Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Matematika Kompetence Žák aktivně ovládá analytické vyjádření přímky parametrickou, obecnou a směrnicovou rovnicí přímky, umí tyto rovnice vzájemně převádět, umí řešit úlohy vyžadující určení společných bodů dvou přímek, umí určit odchylku dvou různoběžných přímek v rovině při různých způsobech jejich zadání.

ANALYTICKÁ GEOMETRIE IV. odchylka dvou přímek v rovině

Odchylka dvou různoběžných přímek Definice: Odchylka dvou různých různoběžných přímek je velikost každého z ostrých úhlů, které přímky spolu svírají. Je-li odchylka dvou různých různoběžných přímek 90°, pak jsou tyto přímky na sebe kolmé. Odchylku různoběžných přímek lze vypočítat pouze tehdy, jsou-li známy jejich směrové nebo normálové vektory.

Směrové a normálové vektory různoběžných přímek Směrové vektory: Normálové vektory:

Výpočet odchylky dvou různoběžných přímek Vztah pro výpočet odchylky přímek se skládá z absolutní hodnoty skalárního součinu vektorů v čitateli a součinu velikostí vektorů ve jmenovateli. cos ϕ = |𝒖.𝒗| 𝒖 . |𝒗| = |u1v1 + u2v2| u1 2 + u2 2 v1 2 + v2 2

cos ϕ = |a1a2 + b1b2| (a1 2 + a2 2 ) (b1 2 + b2 2 ) Jsou-li přímky p; q v rovině zadány obecnými rovnicemi p: a1x + b1y + c1 = 0; q: a2x + b2y + c2 = 0, potom pro jejich odchylku platí: cos ϕ = |a1a2 + b1b2| (a1 2 + a2 2 ) (b1 2 + b2 2 )

Různoběžné přímky dané směrnicovou rovnicí Jsou-li přímky p: y = k1x + q1 a q: y = k2x + q2 dány ve směrnicovém tvaru, pak pro výpočet jejich odchylky platí: tgϕ = | 𝑘 1 − 𝑘 2 1+ 𝑘 1 𝑘 2 | Jestliže 𝑘 1 𝑘 2 = -1, potom ϕ = 90°. To znamená, že přímky jsou na sebe kolmé.

Zdroje: [1] KONČEL, Jan. Využití internetu ve výuce analytické geometrie na střední škole. Diplomová práce. [online]. ©2009. [cit. 2013-10-06]. Dostupné z: http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/diplomky/jan_koncel/rovina.php?kapitola=obecnaRovnice [2] Odchylka přímek a vektorů. [online]. ©2012. [cit. 2013-10-06]. Dostupné z: http://www.aristoteles.cz/matematika/analyticka_geometrie/primka/odchylka-primek-a-vektoru.php [3] VOŠICKÝ Zdeněk. Matematika v kostce. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1977. 124 s. ISBN 80-7200-012-8.