DIAGNOSTIKA ELEKTRONICKÝCH SYSTÉMŮ Údržba vozidel DIAGNOSTIKA ELEKTRONICKÝCH SYSTÉMŮ
Rozdělení diagnostiky Vnější diagnostika Při diagnostice měříme elektrické veličiny (signály) přímo na vodičích. K měření se používá motortester vybavený osciloskopem. Vnitřní diagnostika – sériová Při diagnostice komunikujeme s řídící jednotkou přes diagnostickou zásuvku. Ke komunikaci se používá tester (čtečka).
Sériová diagnostika
Historie sériové diagnostiky Blikací kód (přibližně do roku 1993) Diagnostická zásuvka dle výrobce vozidla (přibližně do roku 1999) Univerzální diagnostická zásuvka předepsaná normou OBD (přibližně od roku 2000, někteří výrobci už od 1996) K L CAN-H CAN-L
Skupiny řídících jednotek nejdůležitější ŘJ pro práci servisáka s vnitřní dignostikou
Komunikace s ŘJ motoru Řídící jednotka motoru: Autodetekce Komunikace s ŘJ Identifikace Vyčtení paměti závad Vymazání paměti závad Skutečné hodnoty Test akčních členů Další specifické kroky
Komunikace s ŘJ motoru Identifikace* - typ sytému - výrobní číslo ŘJ - kódování variant ŘJ (A/C, ABS/ASR, aut. převodovka) - typ motoru - VIN - označení servisu - objednací číslo *Nabídka identifikace se liší podle testeru a typu ŘJ
Komunikace s ŘJ motoru Vyčtení paměti závad počet uložených závad uložená závada je popsána pomocí kódového označení a názvu závady - stav uložených závad: - statická závada - sporadická (přechodná) závada Statická závada – jde-li o trvale monitorovaný systém, nelze vymazat dokud není závada odstraněna Sporadická závada – lze vymazat, tato závada se v systému v minulosti objevila a již není detekována
Komunikace s ŘJ motoru Vymazání paměti závad Sporadické závady budou vymazány, statické závady zůstanou uloženy.
Komunikace s ŘJ motoru Skutečné hodnoty Jde o hodnoty, které ŘJ získává ze snímačů a akčních členů a o výstupní hodnoty z ŘJ. Pro samotnou diagnostiku jsou velmi důležité, neboť vidíme jaké hodnoty jsou zpracovávány ŘJ. Jak ověřit správnost skutečných hodnot? - porovnat s hodnotou předepsanou! => nutnost použití informačních systémů!
Komunikace s ŘJ motoru Test akčních členů - lze aktivovat některé komponenty, které řídící jednotka ovládá a ověřit tak jejich funkci - Například můžeme spustit ventilátor, pohybovat škrtící klapkou a podobně. https://www.youtube.com/watch?v=2aDllVk6j0U
Další specifické kroky* Vymazání adaptačních hodnot Komunikace s ŘJ motoru Další specifické kroky* Vymazání adaptačních hodnot Test recirkulace spalin Test komprese Porovnání vstřikovaného množství Nastavení počátku vstřiku Přizpůsobení řídících jednotek Kódování variant ŘJ ...a jiné *tyto kroky jsou specifické pro každou ŘJ motoru (některá ŘJ je nemusí podporovat)
Paralelní diagnostika
Paralelní diagnostika Při paralelní diagnostice měříme signály a vyhodnocujeme jejich správnost. Oscilogram zapalování Signál snímače otáček motoru
Zkouškové otázky: Do jakých skupin se dělí diagnostika elektronických systémů? Uveďte konkrétní příklady použití.