TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
Homonyma (slova souzvučná) stejná zvuková nebo grafická podoba jako slovo jiného významu i původu vznik homonym bývá nahodilý Druhy homonym: úplná - shodují ve všech svých gramatických tvarech (např. raketa ve významech létací zařízení i pálka). částečná – shoda jen v některých tvarech(např. los – zvíře × poukázka v loterii – rozdíl je způsoben životností) nepravá - shodují se jen graficky( panický strach, oděv) nebo jen zvukově (milí x mýlí)
úkol Rozlište, zda jde o homonyma nebo slova mnohoznačná: a) rys (kočkovitá šelma) – rys (výkres) b) záhyb (přeložení) – záhyb (zatáčka) c) parabola (kuželosečka) – parabola (podobenství v lit.) d) matka (žena) – matka (matice)
klíč a) homonymum b) mnohoznačné slovo c) homonymum d) homonymum
Synonyma = slova souznačná (znějí jinak + stejný nebo podobný význam) a) zcela stejný význam (např. zeměpis = geografie) b) s významovou odlišností (křičet x volat) využití synonym: obohacení slovní zásoby - slohová pestrost a vytříbenost
úkol 1) Ve kterém stylu je využití synonym vhodné, ve kterém naopak nevhodné? 2) Rozlište, kde jde o dvojici synonym a kde nikoli: a) sestra- sestřička b) měsíc - luna c) voják- vojín d) vybílit- vykrást 3) Najděte synonyma k těmto slovům: gramatika, šnek, ples, zvoní
klíč Vhodné užití synonym: umělecký styl, prostě sdělovací sty Nevhodné: administrativní styl 2. a) ano b) ano c) ne d) ano 3. gramatika-mluvnice, šnek- hlemýžď, ples -bál, zvoní - cinká
Antonyma - opozita, slova opačného významu hluk x ticho veselý x neveselý x smutný Slova významově blízká: mají podobný, ne však stejný význam průhledný - průsvitný ostýchavý - nesmělý
Paronyma - slova podobná - záměna způsobuje komické vyznění - důraz na správnou výslovnost - často slova cizího původu např. požít - použít
zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-7200041-1.
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: homonyma, synonyma, antonyma, paronyma. Obsahuje úlohu k procvičení gramatiky a klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, úkol v materiálu je určen k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.