Sport zdravotně postižených MUDr.Kateřina Kapounková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sport zdravotně postižených MUDr.Kateřina Kapounková
Advertisements

Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Sportovní potřeby 3. ročník Zbožíznalství Sportovní potřeby - zahrnují tyto kategorie: 1. Sportovní obuv a oděvy 2. Potřeby pro zimní sporty 3. Potřeby.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
POHYBOVÉ AKTIVITY FYZIOTERAPIE DiS. Radomíra Koubová.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
SPORT LIDÍ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM Lenka Tobková Tereza Rambousková.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Zdravá škola Křižánky Dotace Kraje Vysočina – MA 21, Zdraví 21
Základy automatického řízení 1
Sport zdravotně postižených MUDr.Kateřina Kapounková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Regenerační přípravky I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dobrý den Horská klinika 2011.
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Sport zdravotně postižených MUDr.Kateřina Kapounková
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Význam utkání v sportovních hrách
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Vliv sportu na rozvoj a motivaci mládeže Richard Beneš
Název projektu: Moderní škola
Odměňování zaměstnanců
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Tělesná výchova na ZŠ praktické
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
Pedagogika školního sportu
Vývojová psychologie Prenatální období.
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Přehled nejdůležitějších novinek
Fyziologie sportovních disciplín
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Zrušena možnost platit složenkou
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Speciálně pedagogická diagnostika
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
Sport zdravotně postižených MUDr.Kateřina Kapounková
Centra kolegiální podpory
Diferencované stravování
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Když vás potká vyhoření
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sport zdravotně postižených MUDr.Kateřina Kapounková Inovace studijního oboru Regenerace a výživa ve sportu (CZ.107/2.2.00/15.0209)

Aplikované pohybové aktivity = pohybovou aktivitu, kde je zvláštní důraz kladen na zájmy a schopnosti jedinců s limitovanými podmínkami, danými postižením, nemocí, věkem

Historie Sportovní klub neslyšících 1888 v Berlíně Mezinárodní organizace neslyšících 1924 Sport zdravotně postižených až po 2.svět. válce / VB,USA/ -rehabilitačně-sportovní centra a organizace pro válečné invalidy U nás od počátku 20 století ( rehabilitační ústavy) – rozmach po 1989 roce Paralympiády od 1960 / Řím /, zimní od 1976 Jiná motivace než u zdravých sportovců / udržení dobré tělesné kondice, pozor na extrémní zatížení – zhoršení zdravotního stavu / Důležité jsou léčebně preventivní prohlídky / tlumit někdy i přehnanou snahu o dosažení výkonů /

Charakteristika sportu někdy se podílí i na vrcholovém sportu / střelba, lukostřelba, šachy / jinak sportovní disciplíny, kterých se účastní závodníci s určitým typem poškození, lékařsky ověřeným některé druhy sportovních disciplín zcela specifické / závody na vozíku, volejbal vsedě,… / použití speciální výstroje / stabilizátory- lyže / dříve sport postižených organizován samostatně pro různé druhy postižení – paralympiády

Zátěžové vyšetření Aplikace standardní jen s malými úpravami ( klikový ergometr, širší běhátko)- někdy horší EKG záznam Specifika odezvy na zatížení : - zatížení HKK odlišné od DKK - stagnace krve v DKK vyšší SF, VO2 max - u míšní léze ( nad Th 6 – vegetativní dysfunkce)- SF max ( 120tepů) - poruchy termoregulace - zhoršené dýchání - klidová i zátěžová hypotenze

Přínos PA fyziologický : - zvýšení tělesné zdatnosti - svalové síly - koordinace - zlepšení pohybových dovedností - prevence civilizačních chorob psychologický: - zlepšení psychického stavu - nižší úroveň deprese a úzkosti - zvýšení sebevedomí - lepší vyrovnání se spostižením sociální: - vyšší integrace do společnosti - větší možnosti pracovního uplatnění

Rizika PA přetížení úraz komplikace zdravotního stavu

Přetížení Amputace: častější degenerativní postižení kloubů zdravé končetiny, skolióza, otlaky a kožní iritace v oblasti amputačního pahýlu Vozíčkáři : oblast HKK a krční páteře

Přehled hlavních disciplín lehká atletika : vozíčkáři – hody a vrhy, jízda na vozíku / i maratón / amputovaní – skok do dálky, výšky, chůze a běh plavání vzpírání / vozíčkáři v poloze vleže / lukostřelba lyžování amputovaní : jednostranně bez protézy se stabilizátory, běžky s protézou vozíčkáři- bobová konstrukce cyklistika / kola a trojkolky / sportovní hry : a, basket na vozících b, volejbal vsedě c, volejbal / amputovaní / d, tenis e, stolní tenis f, rollball a goalball hry pro nevidomé s malými rozdíly v pravidlech – ozvučený míč další disciplíny: boccia, šerm,jízda na koni, vodní sporty, šipky,…. Přehled hlavních disciplín

Klasifikace sportovců Vydává se na základě vyjádření týmu klasifikátorů Sportovní třída je tvořena kombinací písmene a čísla ( F36, S3,…) nebo bodovou hodnotou ( 1,0) 3 organizace paraolympijské hnutí speciální olympiáda pro mentálně postižené deaflympijské hnutí neslyšících

Charakteristika sportovců podle základních skupin postižení stavy po poranění míchy ( 8 tříd) kvadruplegici, paraplegii,hemiplegie hypertrofie HKK – o 50% větší zatížení kardiovaskulárního systému než DKK,dekubity, mimovolní uvolňování stolice, svalové spazmy, zvýšené napětí většího počtu svalů DMO ( 8 tříd) porucha centrální regulace hybnosti a vývoje hybnosti, postižení hybných stereotypů různého stupně a charakteru – 8 kategorií / elasticita, vlastní ochrnutí, dyskinézy, epilepsie, mentální deficit, porucha sluchu / amputace- 9 tříd (A1-A9 ) jiné hybné poruchy- periferní parézy,roztroušená skleróza , dystrofie,CMP, revmatická polyartritida / L1 -L6 / nevidomí a slabozrací ( B+-B3) mentálně postižení / IQ 70 -50/ trvalý dohled příčiny : genetika,infekce,trauma CNS hlavní zdravotní problém : obezita / tělesná aktivita = vhodný preventivně – léčebný prostředek /reakce a adaptace na fyzický trénink je odlišná než u zdravých : TF max je limitována / o 8- 30% nižší /, efekt tréninku závisí na volních vlastnostech