SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Etická hlediska péče o staré občany
Zákon o sociálních službách
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Rodina.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Systémy pro podporu managementu 2
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Sociální práce s rodinou 3
Rodinné prostředí žáka
Rizikového chování v dospívání
Zdravá škola.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Model transkulturní péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Definice a typologie dysfunkčních rodin Klasifikace rizikových faktorů ohrožujících stabilitu rodiny U3V Mgr. Michaela Vaško.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU, NORMALITA A NORMY PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D. Rizikové skupiny 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
Úvod do předmětu, normalita a normy PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Psychologie výchovy a vzdělávání
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Práce s vybranými cílovými skupinami 1
Rodičovství biologické a pěstounské
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory Phdr.Hana Pazlarová, Ph.d

Systémy hodnocení rodiny Založené na hodnocení znaků dysfunkce (funkční, problémové, dysfunkční, afunkční) Založené na dominantním aspektu (perfekcionistické, externě závislé, egocentrické, asociální) Založené na hodnocení rizik a protektivních faktorů

Metody hodnocení Pozorování osob v neřízené interakci (ritualizované události – vítání návštěvy, příprava jídla) Pozorování osob po zadání úkolu (co budete o víkendu?) Pozorování prostředí Společná činnost se zúčastněným pozorováním

Dotazníky resp.testy – doplňková metoda pro dospělé, citlivé užití Rozhovor Genogram (www.genopro.com) Ekomapa Analýza dokumentů

Rodina R faktory P faktory Společenská diskriminace Sociální izolace Nízká míra soudržnosti, rozvodová situace Zapletenost, ztráta hranic Neúplnost rodiny Dlouhodobá nezaměstnanost obou rodičů Osobní problémy rodičů Extrémně špatná ekonomická situace P faktory Akceptovaná a využívaná vlastní tradice Podpůrná síť příbuz. i nepříbuz. Optimální soudržnost Kompatibilita partnerských a rodičovských rolí Jasná pravidla Jasná komunikace Sdílení pozitivního výhledu do budoucnosti

Cvičení 1 – protektivní faktory Které vlastnosti dítěte podporují jeho odolnost vůči nepříznivým vlivům?

Osobnost dítěte R faktory P faktory Dlouhodobý pobyt mimo domov Rizikový temperament, včetně ADHD Nižší obecná inteligence Impulzivita Nízké sebehodnocení Zdravotní postižení, chronická nemoc P faktory Obecná inteligence Emocionální inteligence Schopnost komunikace Přiměřená sebedůvěra Konvenční postoje

Struktura údajů Vychází z potřeb dítěte Multidisciplinární pohled Vyšší nároky na pracovníka

Zdravotní stav a tělesný vývoj Spolupráce se zdravotníky Zdravotní průkaz dítěte – vývojové charakteristiky + naplňování základních potřeb Je absence pravidelných lékařských prohlídek znakem špatné péče?

Důvody nespolupráce Matka nerozumí Matka neumí (není schopná) Matka se vyhýbá Alternativní životní styl

Psychický stav a rozumové schopnosti Vývojová úroveň x aktuální duševní stav Omezené rozumové schopnosti = zvýšené riziko špatné péče Možnosti hodnocení - většinová populace x menšiny

Osobnostní a morální vývoj Temperament Emocionalita Sebehodnocení Morální vývoj

Sociální vývoj Komunikace Vztahy Významný vliv rodiny/prostředí.

Hodnocení rizik Druhy nevhodného zacházení Psychické týrání Fyzické týrání Emocionální zanedbávání Sexuální zneužívání Institucionální zneužívání

Institucionální zneužívání Vyplývá z podstaty institucionální péče, s hmotným zajištěním nesouvisí. Riziko nálepkování, rigidní rutiny, sociální odstupu (izolace), deprivace….

Interakce rizikových faktorů Špatné zacházení bývá způsobeno kombinací několika rizikových faktorů. Vychýlení rovnováhy protektivních a rizikových faktorů. Hodnocení P + R faktorů na více úrovních.

Rizikové f.na straně rodičů Anomální osobnost rodiče. Špatné zacházení/ trauma v osobní historii rodiče. Psychická nemoc (deprese, úzkosti Závislost Vysoká očekávání vůči dítěti Osobnostní dispozice (labilita, nízká frustrační tolerance, snížený intelekt) Příliš nízký věk, rozvod…..

Rizikové faktory v rodině Konfliktnost vztahů Osamělost rodiče Nový partner rodiče Izolovanost rodiny Chudoba/ nezaměstnanost

Cvičení 3 Jak zjistit zajištění základních potřeb u čtyřletého dítěte? Na co byste se zaměřili při pozorování interakce mezi rodiči a čtyřletým dítětem? Jakými otázkami byste u desetiletého dítěte zjišťovali vztahy k nejbližším lidem?

Normy Osobní norma pracovníka Organizační kultura Legislativa Normy rodiny Normy subkultury Kulturní normy Aktuální společenské klima (média)

Kde je pravda? Pravda jako mínění experta (stereotypy, nálepkování) Pravda jako výsledek výzkumu (pravděpodobnostní výsledky) Pravda jako konsensus zainteresovaných po dostatečně dlouhé době kontaktu