Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr. Nataša Bartoníčková Název: VY_12_INOVACE_ČESKÝ JAZYK A LITERATURA_2_13.VYPRAVOVÁNÍ Téma: VYPRAVOVÁNÍ Číslo projektu: CZ. 1.07/1.4.00/21.2349 Anotace Materiál obsahuje základní údaje o vypravování, o jeho stavbě a prostředcích k oživení. Součástí je úkol se zaměřením na využití všech požadovaných znaků. Použité zdroje Obrázky – kliparty galerie MS Office 2010.
VYPRAVOVÁNÍ JE SLOHOVÝ ÚTVAR VYPRAVUJEME PŘÍBĚH VYPRAVOVÁNÍ JE SLOHOVÝ ÚTVAR
ZÁKLADNÍ ÚDAJE Vypravování je slohový útvar, jehož základem je příběh – děj. Vypravujeme v časové posloupnosti. Vybíráme vhodná slovesa. Snažíme se o oživení příběhu vhodnými prostředky. Zpracujeme si koncept.
STAVBA VYPRAVOVÁNÍ Expozice – úvodní část Zápletka Rozvíjení děje Vyvrcholení Rozuzlení
PROSTŘEDKY K OŽIVENÍ VYPRAVOVÁNÍ Přímá řeč Vhodný výběr sloves Dobrý vypravěč slova zbytečně neopakuje Vypravování musí mít spád a napětí Vypravování musí být poutavé Nejlépe se vypravují vlastní zážitky Používám přirovnání
ČÍM ZVYŠUJI DĚJOVÉ NAPĚTÍ Nahromaděním dějových sloves Užíváním sloves v přítomném čase, i když jsme do té doby vyprávěli v čase minulém Nahromaděním stručných vět Střídáním dlouhých vět s krátkými dvojčlennými větami (i neúplnými) a s větnými ekvivalenty
DOBRÉ RADY Tutéž skutečnost můžeme vyjádřit různým způsobem. Prostředky volíme podle cíle, který sledujeme. Záleží na prostředí, v jakém se pohybujeme a podle toho volíme jazykové prostředky. Záleží na tom, zda píšeme nebo mluvíme. Záleží na našich jazykových schopnostech a vzdělání.
NAŠE PŘÍBĚHY MOHOU BÝT VYPRÁVĚNÉ PODLE Vlastních zážitků Podle zážitků jiné osoby – reprodukované vypravování Podle příběhů z knih Podle scény z divadelní hry Podle scény z filmu Podle obrázkové osnovy
ÚKOL – VYPRAVUJ PŘÍBĚH PODLE TÉTO OBRÁZKOVÉ OSNOVY