Ing. Michal Čarvaš, MBA Místopředseda AČMN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

ÚHRADOVÁ VYHLÁŠKA PRO ROK 2013 POHLEDEM AMBULANTNÍHO SPECIALISTY
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Systém financování v primární péči
Dohodovací řízení 2011 Akutní péče 100% úhrady roku 2009 včetně center a MNP (návrh SZP a AČMN) nebo 95% úhrady roku 2009 se zohledněním center a MNP (návrh.
Hospodářská politika státu
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Pracovní doba lékařů.Josef Vymazal. Evropská směrnice 2003/88/ES v ČR Základní pracovní doba v ČR je 40 hodin Přesčas max. 8 hod. týdně, 150 hod. ročně.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Biologická léčba v centRech se Zvláštní smlouvou MUDr
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
vedoucí oddělení koncepce odbor smluvní politiky VZP ČR
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Kvalita v českém zdravotnictví
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
DRG ÚHRADOVÉ MECHANISMY ING. ZDENĚK KABÁTEK ŘEDITEL VZP ČR
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Konference „Zdravotní sestry v sociálních službách“ Platy a mzdy sester v pobytových zařízeních sociálních služeb pondělí, 26. září 2016
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Úhrady zdravotní péče v roce 2012, výhled do roku 2013 Ing. Petr Nosek
Ekonomika ošetřovatelské péče v sociálních službách – rok 2015 Jiří Procházka únor 2015.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Pracovní schůzka ekonomů neškolských příspěvkových organizací
K 96. schůzi RHSD ČR pracovní skupina MATERIÁL AČMN.
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Novela seznamu zdravotních výkonů
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
Tisková konference ČMKOS
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
SRDEČNÍ SELHÁNÍ NÁKLADY VZP ČR MUDr. JUDr. Petr Honěk
Standardizace odborné zdravotní péče
Akutní lůžková péče Dohodovací řízení pro rok 2019
Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Poskytovatelé ambulantní hemodialyzační péče Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Ekonomika českého zdravotnictví
Tisková konference ČMKOS
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Dagmar Žitníková Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
Poskytovatelé ambulantních gynekologických služeb Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Dohodovací řízení k úhradám akutní péče 2020
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Poskytovatelé ambulantních stomatologických služeb Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
V. VÝROČNÍ KONGRES POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
PaedDr. Alena Gajdůšková místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku Výbor pro zdravotnictví Petiční výbor POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY.
Transkript prezentace:

Ing. Michal Čarvaš, MBA Místopředseda AČMN 4.4.2019 Východiska pro úhradovou vyhlášku pro rok 2020 z pohledu AČMN, SSN a AKN Ing. Michal Čarvaš, MBA Místopředseda AČMN 4.4.2019

Základní východiska a premisy pro ÚV2020 (1): Nárůst zůstatků k 28.2.2019 na všech fondech ZP je téměř 50 mld. Kč. Výdaje dle ZPP: 2016 – 260 mld. Kč 2017 – 281 mld. Kč (+21 mld.) 2018 – 304 mld. Kč (+23 mld.) 2019 – 326 mld. Kč (+22 mld.) 2020 – odhad 345,8 mld.Kč (+19,5 mld., ročně 6%,ob 2 roky 13,5%) – zahrnuje i schválený růst o 3 mld. za státní pojištěnce. Očekávání zaměstnanců jsou vysoká – s ohledem na nedostatečnou nabídku na trhu práce bude tlak na růst platů a mezd i ve zdravotnictví i pro rok 2020, a to nejen ze strany odborů. MPSV / MZ / vláda – zatím nerozhodla, zda se budou zvyšovat platové tabulky. To je klíčová informace pro jednání o navýšení úhrad pro náš segment. MZ i ZP – chtějí nabízet bonifikaci za kvalitu. O kritériích kvality je možno jednat.

Základní východiska a premisy pro ÚV2020 (2): Projekt CZ-DRG není připraven k implementaci do ÚV 2020. Není zájem dělat zásadní změny v systému úhrad na 1 rok. Dohoda pro rok 2019 byla porušena v několika bodech: Přes slib o nenavyšování platových tabulek došlo k růstu platových tabulek pro nemocnice! To nebylo součástí dohody – nutnost to kompenzovat ! Následná péče - ÚV jiná než text v dohodě, odmítáme regulaci 107%. Memorandum k HDS – ZP si stanovují další podmínky nad rámec dohody (90% pacientů, …) Rostou náklady na provoz (energie, inflace, ceny SZM) i osobní náklady. Zvýšení pro rok 2019 nepokrylo tyto náklady. Zůstává velký rozdíl průměrné IZS v ČR mezi poskytovateli i mezi pojišťovnami : VZP 38.000 Kč x SZP 28.000 Kč Bonifikace za nepřetržitou péči (0,05 Kč/bod) není všem hrazena díky uplatnění regulace na maximální úhradu za ambulance. Náklady v následné péči jsou výrazně vyšší než úhrady za OD. Je třeba tento segment stabilizovat. Podíl osobních nákladů (70-80%) zde výrazně převyšuje akutní péči, ačkoli růst úhrad je podobný. Požadujeme přibližování se ke slíbeným 9% HDP místo necelých 7 % nyní!

Hrozby pro nemocnice pro rok 2020: Růst platových tabulek rozhodnutím MPSV a vlády po skončení DŘ k ÚV 2020. Kolektivní smlouva vyššího typu – tlak ze strany odborů na MPSV. E-recepty a příprava zákonné normy umožňující nové e-shopy pro elektronické recepty – poslanecký návrh P.Nachera (ANO) umožní, aby léky dodával kurýr místo toho, aby je vydal kvalifikovaný farmaceut. Riziko záměny za padělek, riziko zhoršení kvality, odbornosti v péči i snížení tržeb nemocničních lékáren. Uzavírání rámcových či typových smluv na dalších 5 let – SZP jen prolongoval o rok a není zřejmý další postup. Není jasný ani postup MZ, zda vydá novou vyhlášku či nikoli.

Návrhy AČMN pro ÚV 2020 (1): Navrhujeme, aby nová ÚV obsahovala co nejméně systémových změn a nedocházelo k další segmentaci úhrady. Navýšení úhrady by mělo zohlednit nejen rostoucí mzdové náklady, ale také několik let nezohledněnou inflaci a růst provozních nákladů! Žádáme, aby se pro rok 2020 nenavyšovaly platové tabulky, aby vedení nemocnic mohlo navýšení použít na zvýšení platů tam, kde potřebuje a kde komu chybí lidi a rostou ostatní náklady. Reálně lze počítat, že dojde k minimálně k růstu osobních nákladů o 5% v průměru. Na růst dalších nákladů roku 2019, které nejsou v základně roku 2018, požadujeme navýšení úhrady roku 2020 o min.3%. Příplatek za směnnost indexovat i pro úhrady 2020, ale dále nenavyšovat. Myslíme si, že vedení nemocnice po dohodě s odbory v rámci individuálních kolektivních vyjednávání umí směřovat peníze na platy a mzdy lépe, než striktně určující úhradová vyhláška. Navrhujeme, aby při přesunu péče či jednorázovém snížení objemu péče (při omezení či dočasnému zrušení péče v jednom ZZ, krátkodobý přesun do druhého ZZ) bylo ÚV garantováno, že dojde i k přesunu finančních prostředků v rámci aktuálního období. Pokud je snížení jen krátkodobé, mělo by mít ZZ možnost příští rok navýšit produkci na původní objem a ZP mu garantovat i původní výši úhrady (tzv. “šance na reparát“). Odpuštění regulace za léky a vyžádanou péči i pro nemocnice (do limitu vs. PL). JPL – nalézt řešení formou % z úhrady za DRG. (navrhujeme 0,9-0,8*cena DRG).

Návrhy AČMN pro ÚV 2020 (2): AČMN navrhuje, aby byla v ÚV pro rok 2020 došlo k přiblížení úhrad mezi ZP i ZZ. Stávající rozdíly nejsou opodstatněné a nereflektují skutečné náklady na péči. Sazby ZS pro akutní péči i přílohu č.13 navrhujeme následující: ZS min: 2018 2019 návrh AČMN 2020 25.000 Kč 27.000 Kč 30.000 Kč 32.500 Kč 32.500 Kč 33.000 Kč 35.500 Kč 35.500 Kč 36.000 Kč Požadujeme zohlednění „dvourychlostní medicíny“ v úhradách – zdravotníci 8/5 a nonstop zdravotníci 24/7. Zvýhodnění pouze urgentních příjmů nestačí. Navrhujeme navýšit hodnotu bodu u výkonu 09653 - VÝKON LÉKAŘSKÉ POHOTOVOSTNÍ SLUŽBY z 200 na 500 bodů. V Ambulantní části úhrady navrhujeme vyplácet bonifikaci za nepřetržitý provoz výkonově bez vlivu regulací (zvýhodnění 0,05 Kč za bod). Požadujme zrušení dvojí regulace ve vzorci Index změny produkce (Izp) a tím zohlednění mimořádně nákladných pacientů. Dnes je navýšení úhrady přes Index změny produkce nedostatečné, nereflektuje drahé pacienty, uplatňuje dvojí regulaci – jak před Cmred, tak přes počty případů. Často díky několika jednotlivcům (MNP) roste celková produkce o několik desítek %, zejména u malých ZZ a menších ZP. Navýšení úhrady je ale minimální. Navrhujeme vypustit Igup ze vzorce. Referenční rok pro lékárny (kompenzace RP) 2018 nikoli 2014.

Návrhy AČMN pro ÚV 2020 (3): Jako referenční rok navrhujeme 2018. Minimální % pro splnění produkce v hospitalizaci 95%. Výpočet OD na směnné sestry a ostatní personál musí zůstat stejný, pouze dojde k přeindexaci na referenční rok 2018. IZS min pro ostatní nemocnice – min. 30.000Kč pro všechny ZP a segmenty. Zachovat ARCTG v mírně plošší verzi i pro ÚV 2020. Navrhujeme zrušit segmentaci v ambulancích a rozdělení na AMB ostatní a AMB komplement. Nefungují zástupy mezi PL a ambulantními specialisty. Reálně péče končí v nemocnicích a není uhrazena díky regulačním mechanismům. Žádáme nalezení mechanismu, který tuto péči uhradí. Nabízíme zavedení signálního kódu (např. ve výši 100Kč) ke všem vykazovaným výkonům v případě, že se ošetříme pacienta v příjmové ambulanci, na urgentním příjmu či nemocniční pohotovosti, který by mohl být ošetřen PL či specialistou následující den.

Návrhy AČMN - co vytknout před závorku pro ÚV 2020: AČMN navrhuje, aby zvýšení platových tabulek vydané MPSV na konci roku 2019, které nebylo zahrnuto do dohody o podobě ÚV pro rok 2019 bylo nemocnicím kompenzováno a doplaceno v úhradách pro rok 2020. Tyto nové náklady budou nemocnice hradit i v roce 2020, ale v nákladech referenčního roku 2018 nejsou započteny. Požadujeme rozdělení „urgentních příjmů“ na 2, max. 3 typy, dle komplexnosti a nastavení úhrady i pro okresní nemocnice. Odhadujeme růst nákladů na centrové léky na 1 až 1,25 mld. Kč. Požadujme významné navýšení úhrady za OD v následné péči. Navrhujeme růst minimálních sazeb za OD dle tabulky v ÚV 2019 o 1000 Kč/OD, což odpovídá našim ekonomickým propočtům. Hotelové služby a plná strava za 500 Kč není reálná cena. O rozprostření navýšení na 2 roky jsme připraveni jednat. Odhadujeme, že toto navýšení bude stát okolo 7 mld. Kč, ale výrazně napomůže stabilizovat tento segment.

Děkuji Vám za pozornost Děkuji Vám za pozornost. Věřím, že tento návrh otvírá prostor k diskuzi mezi poskytovateli, plátci i MZ.