NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Karel Hynek Mácha.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Slavný ( ) spisovatel pochází z chudé ( ) rodiny. Vzdělaný farář přesvědčil ( )
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Osobnosti národního obrození
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Etapy českého národního obrození
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
České národní obrození
4.Února 1808, Kutná Hora 11.července 1856, Plzeň český dramatik, novinář a spisovatel.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Procvičování českého romantismu
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
. „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je nejchudší.“ „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
„Je lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu,
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
3. Fáze Národního obrození
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE 1830 1848

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA revoluce po celé Evropě formování politických požadavků o státním uspořádání v monarchii 1. obrozenecký politický program – austroslavismus (František Palacký) idea sjednocení Slovanů v rámci federace ÚKOLY: Zjistěte, jak probíhala revoluce v českých zemích (v Praze). Vytvořte komentovanou prezentaci, ve které přehledně uspořádáte jednotlivé události, data, význam osobností, zmíníte dokumenty a požadavky a nakonec výsledný stav .

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD ÚKOLY: 1.Vyložte v čem spočíval BIEDERMEIER. období střetu dvou protichůdných směrů romantismus x biedermeier zásadní spor o směřování české literatury polemika o podobu vlastenectví mezi Tylem a Havlíčkem ÚKOLY: 1.Vyložte v čem spočíval BIEDERMEIER. Porovnejte s ideály romantismu. 2. Jakým dílem byla rozpoutána polemika mezi J. K. Tylem a K. Havlíčkem Borovským o podstatu vlastenectví? O co ve sporu šlo? Jak probíhal?

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: spisovná čeština ustálena mizí učenecký ráz literatury, do popředí se dostává beletrie převažuje lidovýchovná tendence směrem od rodící se buržoazie k lidovým vrstvám objevují se sociální témata v české literatuře se odráží vliv evropského romantismu, biedermeieru i počátků realismu ÚKOLY: Velmi významnou úlohu v literatuře a kultuře vůbec hrají noviny a časopisy. Vypracujte přehled německých a českých periodik, která u nás vycházela. Jmenujte osobnosti, které jsou s jejich vydáváním spojeny.

ŽÁNRY A FORMY publicistika v rozmanitých žánrech beletrie v plné šíři – próza, poezie, drama naučná literatura s pestrým zaměřením a v různosti žánrů vědecká literatura, literární teorie, polemika ÚKOLY: Jednou ze zajímavých osobností doby reprezentující biedermeierovský směr byla Magdalena Dobromila Rettigová. Zjistěte o ní některé životopisné údaje a seznamte spolužáky s tím, čím se zapsala do povědomí celých generací.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL JOSEF KAJETÁN TYL (1808 – 1856) Kutná Hora studia v Hradci Králové a Praze novinář básník dramatik kritik dramaturg ve Stavovském divadle kočovné divadlo Plzeň DÍLO: Próza: Rozina Ruthardova, Dekret kutnohorský (povídky s náměty z české minulosti) Kusy mého srdce, Rozervanec (povídky se soudobou tematikou) Poslední Čech (román) Drama: Fidlovačka (1834 – píseň Kde domov můj – František Škroup) Paličova dcera Strakonický dudák Kutnohorští havíři Jan Hus Krvavé křtiny

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL KAREL HYNEK MÁCHA (1810 – 1836) Praha Malá Strana filozofie, práva herec v Tylově Kajetánském divadle romantický básník cesty po Čechách a do Itálie obdiv k romantickým místům, turistika osudová láska, tragická smrt Litoměřice 1939 manifestační převezení ostatků z Litoměřic na Vyšehrad DÍLO: prvotiny poezie německy, později výhradně česky Máj (lyrickoepická skladba – základ moderní české poezie) Křivoklad (první díl zamýšlené čtyřdílné románové skladby Kat) Cikáni (román) Obrazy ze života mého (povídky s autobiografickými prvky Márinka, Večer na Bezdězu) Pouť krkonošská (básnická próza) deníky

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL KAREL JAROMÍR ERBEN (1811 – 1870) Miletín v Podkrkonoší básník, historik, sběratel lidové slovesnosti, vydavatel české literatury, překladatel, novinář sekretář Českého muzea spolupracovník F. Palackého archivář města Prahy DÍLO: Prostonárodní písně a říkadla Sto prostonárodních pohádek a pověstí v nářečích původních Kytice z pověstí národních KAREL SABINA (1813 – 1877) romantik, přítel a pokračovatel Máchův revolucionář, vězněn, po propuštění spolupráce a policejním režimem Básně libreta ke Smetanovým operám (Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách) JOSEF VÁCLAV FRIČ (1829 – 1890) spisovatel, politik, revolucionář, překladatel Paměti Upír (básnická skladba ovlivněná Byronem a Máchou)

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM MÁJ (1836) lyrickoepická skladba 4 zpěvy, 2 intermezza tragický příběh jednotlivců i společnosti filozofické úvahy nad zmařeným životem, poselství k vlasti barvité obrazy přírody bohatý jazyk, pestré jazykové prostředky současníky nepochopen a odmítán jako odvádění pozornosti od vlastenectví k subjektivnímu vnímání pozdější generace Májem nadšeny a inspirovány ÚKOLY: Přečtěte si Máchův Máj (nebo poslechněte kompletní recitovanou nahrávku v podání některého z kvalitních českých recitátorů – herců). Je dobré při poslechu sledovat text v knize. Zhlédněte film Máj na náměty Máchova díla režiséra a kameramana F. A. Brabce z roku 2008. Napište recenzi filmu se zvláštním věnováním pozornosti tomu, jak autor scénáře a režisér (F. A. Brabec) nakládá s předlohou (dějem, textem, obrazy, postavami), zhodnoťte vhodnost převedení poezie na filmové plátno.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.