Emoční sebereflexe jako předpoklad kvalitní sociální práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vymezení a pojetí sociální práce
Profesionální rovina sociálních pracovnic a pracovníků
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Problémy menšinových skupin II
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Taktická příprava Michal Lehnert.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
OSOBNOST.
Personální management
Rozdíly mezi osobnostmi
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Supervizní vztah Jitka Navrátilová Vztah jako předpoklad učení Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je centrem celého procesu. Supervizní.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Systemický přístup v SP
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
Psychologie učení.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Základní filozofické otázky
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Emoční sebereflexe jako předpoklad kvalitní sociální práce Pavel Navrátil Litomyšl, 2009 Srdce má své důvody, které rozum nemá. (Blasé Pascal, 1643)

Reflexivní sociální pracovník? V současné době narůstá ze všech stran volání po tom, aby se sociální pracovník stal reflektivní, reflexivní, případně aby byl dostatečně kritický. Patrně se za tímto voláním ukrývá touha po tom, aby sociální pracovník nalezl ve svém jednání profesionální jistotu. Sociologické hledisko: Čím více se jeví nejasné, komplikované sociální prostředí společnosti, tím více je kladen důraz na vnitřní projasněnost, prosvětlenost a autentičnost rozhodování sociálních pracovníků.

Co všechno je reflexe? Schopnost se rozhodovat uprostřed mnoha možností (Giddens, 2003). Schopnost vykonávat sociální práci v důrazu na autentickou praxi, která není tupě teoretická, byrokratická a mechanická (Parton, O‘Byrne, 2000). Je to praxe, která je citlivá na zneužívání moci (Tylorová, Whiteová, 2000). Schopnost řešit dilematické situace s ohledem na jedinečnost klienta (Musil, 2004).

Kdy reflexe probíhá? Schön (1983): Reflexe-při-jednání Před jednáním? Schön (1983): Reflexe-při-jednání Reflexe-po-jednání

Upřesnění pojetí reflexe Reflektivní Reflexivní Diskursivní původ Management a strojírenství Sociální vědy Povaha sociální reality Objektivní Konstruovaná Cíl poznání Tvorba objektivní teorie Hloubkové porozumění individuálnímu Účel reflektování/reflexe Technicky pochopit a zlepšit praxi Kultivace osobnosti, rozšiřování vědomí vlastního vlivu na probíhající procesy Přístup k praxi Vypracování a uplatnění jednoho „správného“ modelu o tom, jak se věcí dějí a jak mají být ovlivněny Hledání různých perspektiv, výkladů i cest řešení Časování Po uskutečnění práce s klientem či jeho ucelené části V průběhu práce s klientem Kritický aspekt 1) Kritické zaměření na technicky správnou praxi 2) Zpochybnění nezbytnosti aktuálního sociálního uspořádání (s důrazem na rovnost) 3) Zájem o to, jak do procesu vstupují mocenské vlivy a také s jakými důsledky 1) Kritické zaměření na stereotypy, předsudky, moc

Reflexivita rozhodování Typologie reflexe Jak dochází k rozhodování? Odpovědnost osoby za rozhodování Reflexivita rozhodování Co všechno ovlivňuje naše poznání? Jak moc formuje náš úsudek? Reflexivita poznání Jakou roli ve výkonu prof. praxe hrají emoce? Jak integrovat emoce do praxe? Reflexivita emocí

Reflexivita jako emoční introspekce Problematika emocí má v SP tradičně významné místo, ačkoliv různé školy chápaly roli emocí různě. Zatímco například pionýři Charles Darvin, Sigmund Freud, William James upozorňovali na význam emocí v psychologii jedince, vlivný behaviorismus zavrhnul emoce jako hodné studia Také filozofové jako byl Plato, stoikové, později sv. Augustin, Descartes i Kant chápali emoce jako základní, primitivní a nebezpečné. Mnozí osvícenci nahlíželi na emoce jako na nebezpečí. Jiní David Hume, Adam Smith ukazovali na symbiózu emocí a racionality.

Raný pohled na emoce v sociální práci Díky psychoanalýze uznání vlivu emocí. Převažuje zájem o emoční interakci klienta a sociálního pracovníka (přenos a protipřenos). Pocity mají být kontrolovány, sociální pracovník se od nich má distancovat. Tématem je především zvládnutí strachu, negativních emocí spolu s řízením sympatie. Předobrazem je lékař, který diagnostikuje, léčí, ale citově se neangažuje. Jde o technické zvládnutí pomoci, nikoliv o osobu klienta.

Reflexivní pohled na emoce Emoce jsou složka profesní výbavy, která pomáhá. Respekt k emocím. Nemají být proto popírány, potlačovány.

Emočně reflexivní soc. pracovník Emočně reflexivní sociální pracovník (Howe, 2008:14-20): (1) si je vědom svých emocí a průběžně je sleduje; (2) vnímá emoce druhých lidí a poskytuje jim ohledně nich zpětnou vazbu; (3) využívá emoce, aby prohloubil své úvahy; (4) chápe a analyzuje své emoční stavy i stavy druhých; (5) reguluje a řídí vlastní emoce i emoce druhých; (6) přispívá a spolupracuje na vzájemně obohacujících vztazích.

Reflexivita a emocionalita Mills a Kleinman (1988) rozlišují čtyři varianty interakce reflexivity a emocionality. V prvním modelu je sociální pracovník reflexivní a projevuje se emocionálně. Jedná se o situace, kdy sociální pracovník projevuje své emoční reakce ve vztahu k situaci. Ve druhém modelu je sociální pracovník nereflexní a projevuje se emocionálně. Jde o případy, kdy je sociální pracovník paralyzován určitou zkušeností v důsledku silné či slabé emoční reakce. Třetí model popisuje stav reflexivity bez pocitů. Zahrnuje situace, kdy je sociální pracovník schopen reflektovat svoji zkušenost, ale neprojevuje žádnou emoční reakci. Čtvrtý model pak vyjadřuje situaci, kdy sociální pracovník není ani reflexivní, ani emoční a situace u něj nevyvolává ani emoční reakci, ani další promýšlení prožité události.

Význam negativních pocitů Strach je patrně nejrozšířenější emocí v sociální práci. Uznání strachu je lepší než jeho popření. Může nás přiblížit ke klientovi a jeho zkušenosti. SUPERVIZE a její role

Děkuji za pozornost