Filozofie staré Indie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Víc než 60% obyvatel světa žije v Asii Hustota obyvatel – nerovnoměrná  nejvíc Čína, Japonsko, údolí Gangy, ostrov Jáva  „mraveniště lidstva“  nejmíň.
Advertisements

ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Otázka nesmrtelnosti „Jestliže nezemřeš dříve, než zemřeš, navěky zahyneš.“(Angelus Silesius)
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Náboženství a fanatismus
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Bůh je moje jistota..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vznik a vývoj života.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mimoevropské literatury
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Úvod do filozofie.
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
9. Heterogenní a homogenní skupiny
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-35_ OpakovánÍ Starověká Palestina, INDIE, Čína.
PRAVĚK.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
PRAVĚK.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Člověk a zdraví Bc. Kateřina Cuperová
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Úvod do středověku.
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
SPS-DK-P003-Hinduismus HINDUISMUS.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
3. Část ROMÁNSKÁ DOBA ICT 2 –
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Filozofie staré Indie

Obecné znaky 1900 př.n.l. příchod Árjů  začínají rozvíjet kulturu - byli to dobří válečníci - filosofie hodně splývá s náboženstvím - je iracionalistická = nepostupuje rozumově , je to cesta osvícení - pesimismus = život je strastí

Příchod Árjů

Rozdělení nejstarší filozofie Období Védské (zhruba 1500 - 500 př. n. l.) Období klasických filosofických systémů (500 př. n. l. - 1000 n. l.) Období základní čínské filosofie: konfucianismus, taoismus a mohismus

Období Védské (1500-500 př. n. l.) filozofie Védské období má svou tradici v souboru textů, nazývaných védy. Védy (Jejich datace je nejasná, vznik těchto písemných památek se odhaduje asi na 2 000 př. Kr.) obsahují soubory hymnů, průpovědí a obětních formulí, sloužily jako návody náboženských rituálů, byly to de facto příručky indických kněží, kteří v nich uchovávali vše potřebné pro náboženské rituály. Později (cca v 10. století př. Kr.) k nim byly připojeny bráhmany - detailní popisy náboženských ceremonií a jejich symbolického významu. Védy mají čtyři části: Rgvéda - véd veršů, vědění a chvalozpěvů Samavéda - véd písní, vědění o melodiích Judžurvéda - véd obětních výroků Atharvavéda - vědění o magických formulích

Bráhmanismus = Védská filosofie - vyvinul se z něj Hinduismus - prameny : -a- Védy – vznikli asi 1500 – 1200 př.n.l. – starší než bible - véda = náboženské vědění -b- Brahmány – 1000 př.n.l. -c- Upanišády – 750 – 500 př.n.l.  jsou hlavní!!!! Je to podstata Bráhmanismu - filosofické prameny, které vznikli na základě tázání se - poprvé se zde zmiňuje Karma -d- Purány – alegorické eposy - Rámajána - Mahábhárata – obsahuje Bhagaradgítu - etika

Rozdělení do kast – kasta= varna = barva pleti - Manuův zákoník – podle něj se řídí rozdělení do kast podle barvy pleti 1- Brahmáni 2- Kšutriové = válečníci 3- Vaišiové = svobodní 4- Šůdrové = původní ob. 5- Páryové = nedotknutelní

Základ Bráhmanismu - nauka o Brahma – věčný neosobní princip - zastoupeno v člověku jako Atman = duše která je v člověku uvězněna - hledají cestu jak Atman osvobodit, aby mohl splynout s Brahmou - je to základ etiky - dochází k neustálému stěhování duší = Samsara – ta je ovlivněna karmovým zákonem Karmou  důsledky našeho chování se projeví při našem znovozrození  dobré × špatné skutky  duše se stěhuje výše nebo níže ve společenském žebříčku - cílem je Mokša – splynutí Atmanu s Brahmou

Období klasických filosofických systémů (500 př. n. l. - 1000 n. l.) Na základě filosofie véd vzniká hinduismus - nejstarší a nejrozšířenější původní indické náboženství. Hinduismus není souvislým systémem, ale rozpadá se do několika filosofických škol.

Džinismus Džinismus (na základech džinismu je dnes založeno několik sekt, mj. např. Větrem oděni, Bíle oděni, ...) se objevuje taktéž v 6. století př. Kr., vyvíjí se po boku hinduismu. V té době dochází ke změnám v Indické společnosti, prohlubují se rozdíly. Džinové byli mladíci, jež chtěli spasit svět - odešli od rodin, prodlévali na odlehlých místech v askezi a pak kázali.

Džinismus Jedním z nich byl i Mahávíra Vardhamána. Ten setrval v askezi 12 let, načež kázal, že člověk má dvě složky: adživa (neoduševnělá hmota, materialistická část pro chod organismu, hmotná složka) a dživa (individuální, oživená duše, nehmotná složka), mezi nimiž je pojítko v podobě 8 karmanů. Je na každém z nás, kolik budeme mít zhoubných a kolik nezhoubných karmanů. Osvobození dosáhneme tím, že se zbavíme všech zhoubných karmanů správným životem (tj. o dobru a zlu ve svém životě rozhoduje jedinec sám).

Džinismus Základní sliby džíny: Nebrat co není darováno Nevést nepravdivé řeči Zříci se světské rozkoše Nezabíjet nic živé

Budhismus - zakladatel – Sidhártha Gautámo = Budha žil – 563 – 483 př.n.l - byl to syn krále, žil v královském paláci  jednoho dne se vydal hledat smysl života – bylo mu 20  přidal se ke skupině zvané – Samanib – byli to potulní mniši, žili tvrdým odříkáním a až v moc velké prostotě  Sidhártha zjistil že to také není to co hledá a po 7 letech od nich odešel  došel do vesnice Gaia – zde usedl pod fíkovník a meditoval – při tom byl osvícen = bádhí a zřel Dharmu – což je věčná nauka

Dharma – má čtyři základní pravdy -1- Život je strast -2- Příčinou strasti je touha po životě -3- Zánik touhy znamená zánik strasti = Nirvána  konec znovuzrozování – zhasnutí plamene – přerušení samsary Nirvána - není to BLAŽENOST je to vlastně stav úplné prázdnoty -4- Nauka o osmidílné stezce – meditace, poznávání Dharmy

Budhismus - Budhisté popírají „jáství“ = já - přiměřenost, jóga, etika – podobné desateru – nečinit zlo, nezabíjet, nepít alkohol, cudnost

Budhismus Mimo jiné Buddha (Sidhártha) už za svého života říkal: \"Pravda je ukryta za slovy.\" Pančašíla - patero ctností: neubližuj živým tvorům neber, co nebylo darováno nebuď necudný neveď prázdné a nepravdivé řeči nepij opojné nápoje

Budhismus Buddhovo učení je shrnuto v sútrách, resp. ve sbírce súter, která se nazývá Tripitakam (tři koše) obsahující Koš kázně - Buddhovy zásady Koš kázání - soubor učení Buddhy a jeho následovníků

Budhismus Buddhismus je ateistické náboženství - bez boha. Buddhisté tvrdí, že svět je složen z množství dharm, přičemž ta jsou jen dočasným jevem, který vzniká a zaniká. I duše vzniká a zaniká v čase, neexistuje bůh, ani žádné trvalé bytí. Buddha odmítá uctívání.

Budhismus V době Buddhovy smrti již existovala struktura mnišských buddhistických řádů a laických následovníků. Do dnešní doby se filosofie buddhismu zachovala ve dvou základních větvích: Mahájana - velká cesta (velký vůz) - spíše filosofický směr Hínajána - malá cesta (malý vůz) - spíš mnišská záležitost, původní buddhismus Dnes je na světě zhruba 150 mil. buddhistů, buddhismus se z Indie rozšířil postupně do Japonska, Tibetu.