Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Byzantská církev a kultura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Byzantská kultura.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Kultura byzantské říše
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Velká Morava.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Karel Veliký ( ) III-02.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
KŘESŤANSTVÍ.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Byzantské umění.
Byzantská říše.
Velká Morava.
Byzantská říše Důležité pojmy
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_17_Japonsko.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Středověk – první státní útvary na našem území
Cyril a Metoděj biografie.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Byzantská říše Byzantská říše
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Byzantská říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_02_Byzantská říše Sada: Dějepis pro 7. ročník Téma: Byzantská říše Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437

Anotace Ročník 7. Druh materiálu Prezentace pro interaktivní tabuli Pomůcky Učebnice, nástěnné mapy a obrazy Cíl (inovace) Motivace, aktivita, procvičování představivosti Metodické pokyny Žáci si podle prezentace dělají výpisky, na konci hodiny procvičení (snímek 12)

Byzantská říše 395 - 1453

Vznik říše - vzniká po rozpadu římské říše z její východní části císař zároveň hlavou církve (tzv. cézaropapismus) císař sídlil v Konstantinopoli (dnešní Istanbul)

Charakteristika byzantské říše přísně centralizovaný stát panovník má v rukou veškerou moc (absolutismus) bohatý stát s rozvinutých obchodem, kulturou, vzdělaností vojensky silná - přispěla k ochraně Evropy před šířením islámu

Justinián I. (Veliký) 527-565 největší byzantský panovník za jeho vlády největší územní rozsah říše (i území dnešní Itálie nebo severní Afriky) vydání zákoníku Corpus iuris civilis (Soubor občanského práva) v Konstantinopoli nechal zbudovat chrám Hagia Sofia

Náboženství byzantským náboženstvím bylo křesťanství východní církev se ale začala od západní odlišovat (jiné názory na bibli, osobu Krista atd….) došlo až k úplnému rozkolu („velké schizma“) křesťanská církev se rozdělila na západní – římskokatolická a východní - pravoslavná

Styky s Evropou Byzanc měla čilé obchodní a kulturní styky zejména se střední a východní Evropou velký kulturní vliv B. je např. vidět v Benátkách za vlády císaře Michaela III. vyslána křesťanská mise na Velkou Moravu – Cyril a Metoděj (byzantští učenci a kněží)

Byzantská kultura architektura – velké chrámy zakryté kupolemi Výtvarné umění – charakteristické znaky: mozaika (obraz složený z barevných kamínků nebo sklíček) ikona – náboženský obraz malovaný na dřevěné desce – strnulý, majestátní, hodně zdobený zlatem používalo se řecké písmo - z něj vznikla hlaholice a později cyrilice (azbuka)

Úpadek byzantské říše přibližně po r. 1000 n.l. začal úpadek Byzance příčiny: vnitřní – občanské války (např. povstání Níká) vnější – útoky Slovanů (hlavně Bulharů) a především Osmanů

Zánik byzantské říše 1204 n.l. Konstantinopol vydrancována křižáky – podlomena vojenská moc Byzance poté se již nejsou schopni ubránit Osmanským Turkům – stálé ztráty území 1453 – Konstantinopol obležena vojsky sultána Mehmeta II. a 29.5. dobyta poslední císař Konstantin XI. Palailogos zabit

Otázky k procvičení Na kterou mocnou říši navazovala byzantská říše? Jak se jmenoval nejslavnější byzantský císař? Bývalé hlavní město Byzance Konstantinopol se dnes jmenuje Istanbul. Víš, ve které zemi leží? Vy kterých zemích je dodnes rozšířené pravoslavné náboženství? Vysvětli pojmy mozaika a ikona.