Vědomí, poruchy vědomí a jejich hodnocení, základní neurologické vyšetření v intenzivní péči Markéta Bednářová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Advertisements

PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
Vyšetřování nemocných v bezvědomí
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Vypracoval: Pavel Krajčovič Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Whiplash injury Jan Havel, Kateřina Kučerová Neurovědy 2011.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Poruchy vědomí. Vědomí stav, kdy je člověk schopen správně vnímat sebe a své okolí a správně reagovat na podněty vnějšího i vnitřního prostředí kontinuální.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Poruchy vnitřního prostředí Jitka Pokorná. Dehydratace Stav, kdy dochází k úbytku celkové tělesné vody.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Ošetřovatelský proces u klienta s poraněním lbi a mozku Bc. Veronika Halamová.
Zlomeniny Poranění hlavy Intrakraniální krvácení Poranění hrudníku Poranění pateře a míchy Poranění břicha.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Civilizační choroby Vysoký krevní tlak.
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Využití ultrazvuku v neurologii Neurosonografie
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
První pomoc - bezvědomí
Fyziologické faktory sportovního výkonu
VY_32_INOVACE_18_12_Zdravý životní styl
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Patologická fyziologie nervového systému přednáška 2 – základní syndromy nervového systému Petr Maršálek ÚPF 1.LF UK.
Delirantní stavy.
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Nootropika - zlepšení kyslíkového a glukózového metabolismu v nervových buňkách - některá zlepšují syntézu proteinů v neuronech - některá odstraňují volné.
Vývojová psychologie Prenatální období.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Speciální psychiatrie – MKN 10
Renální selhávání Mgr. Martina Dohnalová.
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Psychologie test.
  Polohování při ošetření je důležité a nemá být náhodné, výběr polohy závisí na druhu poranění a stavu postiženého. Poloha po ošetření musí být taková,
Renální selhání Z. Rozkydal.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Šok Z. Rozkydal.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
VY_52_INOVACE_16_01_první pomoc krvácení
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
HNĚV.
Organické duševní poruchy
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Kognitivní (poznávací) procesy
Kraniotrauma na urgentním příjmu
Když vás potká vyhoření
Kóma Z. Rozkydal.
Kóma Z. Rozkydal.
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
Transkript prezentace:

Vědomí, poruchy vědomí a jejich hodnocení, základní neurologické vyšetření v intenzivní péči Markéta Bednářová

Vědomí stav, kdy pacient vnímá, plně si uvědomuje sebe sama a kdy na podněty reaguje ze své vůle z fyziologického hlediska je vědomí souhrnem funkcí, které umožňují přijímat podněty z vnitřního i vnějšího prostředí, vyhodnocovat je a zpracovávat, ukládat je jako engramy (paměťové stopy) a odpovídat na ně přiměřeným způsobem schopnost uvědomit si sebe sama jako individualitu oproti okolnímu světu, schopnost správně interpretovat vlastní prožitky Vigilita = bdělost Lucidita = jasnost vědomí

Kvantitativní poruchy vědomí (poruchy vigility) Somnolence pacient zdánlivě spí, lze s ním navázat slovní kontakt Sopor pacient reaguje jen na bolestivé podněty neartikulovaným zvukem, adekvátní obrannou reakcí (odtažení končetiny) Kóma pacient ztrácí reaktivitu na zevní podněty, při silných bolestivých podnětech se zpočátku objevuje dekortikační nebo decerebrační odpověď (event. vegetativní odpověď – tachypnoe, tachykardie) v nejhlubším kómatu bez reakce na podněty

Kvalitativní poruchy vědomí (poruchy lucidity) Delirium Změněný stav vědomí s defektem pozornosti, paměti a poruchou orientace Dysbalance synthesy, uvolňování a aktivace neurotransmiterů ovlivňujících kognitivní funkce, chování a náladu (cholinergní, dopaminergní a serotoninergní systém) Vzniká vlivem zátěžové situace v terénu mozkové patologie Plně reverzibilní, na proběhlé delirium je amnezie Spouštěcí faktory Cerebrální – ložiskové léze mozku Extracerebrální – intoxikace léky, alkohol, metabolická onemocnění, hypoxie

Spouštěcí faktory Klinické projevy Vyšší věk (dekompenzace hraniční mozkové perfúze) Interní komorbidita, polypragmazie Psychiatrická onemocnění, abusus alkoholu, drog Sociální izolace Klinické projevy Porucha orientace osobou, místem, časem a situací Iluze, halucinace, bludy, zmatený slovní projev Porucha chování – neadekvátní emoční reakce

Typy dle psychomotorické aktivity Snížená Mrákotné stavy – obnubilace (apatie, abulie) starší pacienti, hrozí aspirace, pneumonie, dekubity, TEN Zvýšená Amentní stavy – zmatenost Delirantní stavy – zmatenost a porucha vnímání Halucinace – není reálný podklad Iluze – reálný podklad, nereálné zpracování Amentně – delirantní stavy – mladší pacienti (neklid, agrese) Terapie Nefarmakologická – klidná místnost, cirkadiánní rytmus, rodina Farmakologická – atypická neuroleptika

Etiologie bezvědomí Strukturální poruchy Cévní Infekční Krvácení – epidurální, subdurální, subarachnoideální… Ischemie – trombóza, embolie Infekční Meningitida, encefalitida, mozkový absces Příčiny mozkových herniací Mozkový edém, tumory

Etiologie bezvědomí Intoxikace Sedativa a hypnotika Anestetika Psychotropní látky Alkohol Oxid uhelnatý

Etiologie bezvědomí Metabolické příčiny Postižení metabolismu neuronů Difúzní ischémie – hypoxie, hypotenze Hypoglykemie Hypotermie a hypertermie Endokrinopatie – hypofunkce štítné žlázy, insuficience nadledvin Postižení membránové aktivity neuronů Hypoosmolární a hyperosmolární vztahy Poruchy acidobazické rovnováhy Křečové stavy Neurotraumata – otřes mozku

Etiologie bezvědomí Multifaktoriální příčiny Orgánová selhání Septická encefalopatie Jaterní a uremická encefalopatie Multiorgánové selhání Psychiatrické problémy Spánková deprivace, katatonie

Neurologické vyšetření Kmenové funkce Velikost a reakce zornic Rohovkový reflex Spontánní oční pohyby a poloha očních bulbů Okulocefalický reflex Okulovestibulární reflex Typ dýchání Motorické funkce Svalový tonus Dekortikační nebo decerebrační rigidita Šlachové reflexy, křeče

Glasgow coma scale

Decerebrační rigidita

Dekortikační rigidita

Neurologické vyšetření Zornice Vyšetření šíře, symetrie a reakce na osvit Mydriáza – sympatomimetika, atropin, lokál. mydriatika, tricykl. antidepresiva, trauma, hluboký šok, hypoxie Mióza – opioidy, organofosfáty, Hornerův syndrom Unkální herniace – útlak n. oculomotorius – stejnostranná nereagující rozšířená zornice Útlak středního mozku – oboustranné nereagující dilatované zornice Oboustranná mióza – postižení pontu, bilaterál. hemisferál. dysfunkce

Neurologické vyšetření Oči Pokud není kóma hluboké, bývá zachován korneální reflex Bellův fenomén – stáčení očí vzhůru po podráždění rohovky (známka intaktnosti středního mozku a pontu) Konjugované deviace bulbů – stejnostranné hemisferální postižení nebo kontralaterální kmenová léze Vertikální nystagmus směrem dolů – destruktivní postižení pontu a mozečku nebo u hydrocefalu Okulovestibulární dráždění Okulocefalické dráždění

Neurologické vyšetření Oční pozadí Hemoragie – subarachnoidální krvácení Známky hypertenzní a diabetické encefalopatie Edém papily u nitrolební hypertenze Brýlový hematom - traumata, zlomenina spodiny lební v přední jámě (bývá současně nazální likvorea)

Neurologické vyšetření Meningeální příznaky Ztuhlost šíje Kernigův příznak - neschopnost plné extenze dolních končetin při pasivní flexi v kyčlích Brudzinského příznak – předklon hlavy vede k flexi v kolenou a kyčlích V hlubokém kómatu nemusejí být meningeální příznaky vyjádřené, přestože pacient má meningeální dráždění Hlava Pátrat po známkách traumatu, odtoku likvoru ze zevního zvukovodu (známka zlomeniny zadní části spodiny lební) Vyšetření bubínku – perforace, otitidy

Neurologické vyšetření - dýchání

Neurologické vyšetření - shrnutí

Mozková smrt Úplná irreverzibilní Atonie, apnoe Nereag. zornice, 0 reakce na nociceptivní podněty Absence kmenových reflexů nad segm. C1 Angiografie - ztráta mozkové cirkulace Atropinový test Synonymum pro smrt jedince, stanovení smrti je komisionální

Vigilní kóma Locked-in-syndrom nejč. St.p. CMP okluzí a. basilaris (leze mozk. kmene) bdělý, ale kvadruplegický na slovní či psaný podnět je schopen otevírat a zavírat oči, pohybovat s nimi vertikálně a takto komunikovat 2. Perzistentní vegetativní stav funční dekortikace – vegetativní fce z kmenových struktur zachovány – respirace, srdeční akce bilater. těžké poškození kůry, ev. subkortikální bílé hmoty (těžká traumata, anoxie mozku po srdeční zástavě) zčásti zachován spánkový cyklus – část dne otevřené oči, ale není si vědom sebe ani okolí Chybí lucidita – nevyhoví výzvám, nekomunikuje, žádná volní aktivita, nepolyká pokud stav trvá déle než 3 měsíce, je definitivní 3. Apalický syndrom

http://www. neuro. lf1. cuni. cz/vyuka/soubory/5r/Poruchy_vedomi_CZ http://www.neuro.lf1.cuni.cz/vyuka/soubory/5r/Poruchy_vedomi_CZ.pdf

Děkuji za pozornost. http://www.cmp-manual.wbs.cz/MOZKOVASMRT.html