Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Matematika - 7. ročník Procenta % % % % % Stavební spoření 25 % státní příspěvek % Některé díly se vyskytují častěji. Pro setiny byl zaveden zvláštní název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Procenta Slovní úlohy. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník:7. Tematická oblast: Matematická gramotnost.
Dělení desetinným číslem Výukový materiál pro 6.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_84. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
Výukový materiál pro 6.ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT49 Název školy SPŠ a.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_04 TÉMA: Násobení ČÍSLO.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : květen 2012  Název :VY_42_INOVACE_4.2.1.
PROCENTA Vymezení pojmu procento, základ, počet procent.
Výukový materiál pro 8.ročník
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
zpracovaný v rámci projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
KUŽEL 6 - Výpočet objemu NÁZEV ŠKOLY
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3A_08
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Sčítání desetinných čísel
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
VY_32_INOVACE_66.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výpočty z chemických vzorců
Pravidla pro počítání s mocninami
AUTOR: Mgr. Lenka Štěrbová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
OBSAH KRUHU VY_42_INOVACE_15_02.
Procenta Jitka Mudruňková 2014.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Matematika 2. ročník - sčítání a odčítání Název materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Procenta v úlohách Název : VY_32_inovace_08 Matematika - procenta.
Výukový materiál pro 9.ročník
Společný jmenovatel lomených výrazů
Kruh a kružnice Základní názvosloví Středová a osová souměrnost
Čtyřúhelníky názvosloví rozdělení úhly úhlopříčky osová souměrnost
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora

Procenta Procenta slouží k vyjádření určité části celku (podobně jako např. zlomky) Procento je setina celku 1% = 1 100 celku (základu)

Procenta Procenta slouží k vyjádření určité části celku (podobně jako např. zlomky) Procento je setina celku 3% = 3 100 celku (základu)

Procenta 1 % = 1 100 celku (základu) Procento je setina celku Vyjádřete zlomkem v základním tvaru 70%: 𝟕𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟕 𝟏𝟎 70 % = 1) Vyjádřete zlomkem v ZT část celku vyjádřenou v procentech: 𝟏𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟏𝟎 𝟓 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟐𝟎 𝟕𝟓 𝟏𝟎𝟎 = 𝟑 𝟒 a) 10 % = d) 5 % = g) 75 % = 𝟐𝟓 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟒 𝟐𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟓 𝟐 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟓𝟎 b) 25 % = e) 20 % = h) 2 % = 𝟓𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟐 𝟔𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟑 𝟓 𝟒𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟐 𝟓 c) 50 % = f) 60 % = i) 40 % =

Procenta 2 % = 1 50 Procento je setina celku Př. Určete 2 % z 50 2 %= 1 50 5 %= 1 20 10 %= 1 10 20 %= 1 5 25 %= 1 4 30 %= 3 10 40 %= 2 5 50 %= 1 2 60 %= 3 5 75 %= 3 4 Procento je setina celku Př. Určete 2 % z 50 1 50 𝑧 50 𝑗𝑒 1 2 % = 1 50 2) S využitím zlomků vypočítejte zpaměti: a) 10 % z 400 40 d) 75 % z 8 6 g) 60 % z 25 15 b) 25 % z 80 20 e) 30 % z 60 18 h) 10 % ze 160 16 c) 50 % ze 15 7,5 f) 40 % z 5 2 i) 50 % z 18 9

Procenta Procento je setina celku 𝟏 𝟏𝟎𝟎 𝒄𝒆𝒍𝒌𝒖 =1% 𝟏 𝟏𝟎𝟎 𝒄𝒆𝒍𝒌𝒖 =1% Vyjádřete v procentech část celku vyjádřenou zlomkem 𝟑 𝟐𝟓 : 𝟑 𝟐𝟓 = 𝟏𝟐 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏𝟐 % 3) Vyjádřete v procentech část celku vyjádřenou zlomkem : 𝐚) 𝟏 𝟏𝟎 = 𝒄) 𝟑 𝟒 = 𝐞) 𝟕 𝟏𝟎 = 10 100 =10 % 75 100 =75 % 70 100 =70 % 𝐛) 𝟏 𝟐𝟎 = 5 100 =5 % 𝐝) 𝟒 𝟓 = 𝐟) 𝟗 𝟐𝟎 = 80 100 =80 % 45 100 =45 %

5 % z 300 je 15 Procenta Názvosloví základ (z) procentová část (č) počet procent (p) procentová část (č)

Procenta 1% = 1 100 celku (základu) Výpočet procentové části Vypočítejte 8% z 300 1 % z 300 = 3 8 % = 3 . 8 = 24 4) Vypočítejte: a) 3 % z 300 9 c) 0,5 % z 600 3 e) 9 % z 500 45 b) 8 % z 8000 640 d) 4 % z 25 1 f) 1 % z 250 2,5

Procenta 1% = 1 100 celku (základu) Výpočet počtu procent Vypočítejte kolik % je 12 z 16 Vypočítejte kolik % je 44 z 400 12 16 = 3 4 = 44 400 = 11 100 = 75 % 11 % 5) Vypočítejte zpaměti kolik % je: a) 8 z 16 50 % d) 8 z 80 10 % g) 15 z 10 150 % b) 5 z 25 20 % e) 7 z 28 25 % h) 3 z 10 30 % c) 30 z 30 100 % f) 6 z 8 75 % i) 2 z 5 40 %

Procenta 1% = 1 100 celku (základu) základ=100% Výpočet základu (100%) 20 % je 1 5 základu Vypočítejte číslo, z něhož 20 % je 12 základ (100 %) … 12 . 5 = 60 5 % je 1 20 základu Vypočítejte číslo, z něhož 5 % je 8 základ (100 %) …8 . 20 = 160 Vypočítejte číslo, z něhož 400 % je 16 400 % je 4 . 100% základ (100 %) … 16 : 4 = 4 6) Vypočítejte zpaměti kolik % je: a) 2 % jsou 3 150 d) 25 % je 8 32 g) 20 % je 15 75 b) 10 % je 700 7000 e) 1 % je 4 400 h) 0,5 % je 2 400 c) 50 % je 12 24 f) 5 % je 3 60 i) 100 % je 8 8

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet procentové části Př. Vypočítejte 15% z 220 220 je základ, tedy 100% 100% ……………………. 220 15% ……………………… x 11 3 5 1

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet procentové části 9) Vypočítejte: a) 42% z 15 100% ……………………. 15 42% ……………………… x 3 21 20 10

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet procentové části 9) Vypočítejte: b) 52% z 20 100% ……………………. 20 52% ……………………… x 1 5

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet procentové části 9) Vypočítejte: c) 125% z 18 100% ……………………. 18 125% ……………………… x 5 4

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet počtu procent Př. Vypočítejte kolik % je 34 ze 40 40 ……………………. 100% 34 ……………………… x % 5 2

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet počtu procent 10) Vypočítejte: a) kolik % je 126 z 840 840 ……………………. 100% 126 ……………………… x % 3 5 42 1

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet počtu procent 10) Vypočítejte: b) kolik % je 72 ze 60 60 ……………………. 100% 72 ……………………… x % 24 5 3 1

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet počtu procent 10) Vypočítejte: c) kolik % je 1,4 z 28 28 ……………………. 100% 1,4 ……………………… x %

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet základu Př. Určete číslo, z něhož 15% je 60 15% ……………..………. 60 100% ………..……..…… x 4 1

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet základu 11) Určete: a) číslo, z něhož 35% je 105 35% ……………..………. 105 100% ………..……..…… x 3 1

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet základu 11) Určete: b) číslo, z něhož 108% je 432 108% …………..………. 432 100% ………..……..…… x 4 1

Procenta Úlohy na procenta lze řešit trojčlenkou Výpočet základu 11) Určete: c) číslo, z něhož 0,5% je 2,6 0,5% …………..………. 2,6 100% ………..……..…… x 20 1