PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
Kariérové poradenství
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
6. Krajská konference k prevenci rizikových forem chování
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Školní poradenské pracoviště
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Šikana Zdroj: .
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
NOVELY PRÁVNÍCH NOREM a jiné … PORADA ORP
Minimální preventivní program školy
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
1 Opatření MŠMT k oblasti šikany ve školním prostředí Bezpečné klima ve školách 17. – Praha, Hotel Fortuna nisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
5. Aktuální priority a trendy vzdělávací
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
Informace metodiků prevence kppp a zdvpp zlín
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
Speciálně pedagogická diagnostika
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Školská sociální práce
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora Prevence a řešení rizikových jevů ve školách z pohledu České školní inspekce PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora

ČŠI zjišťuje a hodnotí Postup školy Spolupráce s dalšími orgány při předcházení vzniku sociálně patologických jevů, při výskytu sociálně patologických jevů. Spolupráce s dalšími orgány OSPOD

Česká školní inspekce Inspekční činnost - § 174 odst. 2 školského zákona. Šetření stížností - § 174 odst. 6 školského zákona. ČŠI zjišťuje, zda škola učinila veškerá potřebná opatření v rámci prevence (předcházení sociálně-patologickým jevům) i v rámci následného postupu školy (zajištění, aby se závadové chování neopakovalo a aby byly vztahy náležitě urovnány). V kompetenci ČŠI je posuzování činnosti školy, školského zařízení, resp. jejich představitelů, nikoli jednání jednotlivých žáků.

Právní předpisy Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Icon made by Freepik from www.flaticon.com

Metodické pokyny a informace MŠMT Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č. j.: MSMT-21149/2016). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (č. j.: MSMT2-1291/2010-28). Pomůcka k nově zakotveným právům a povinnostem pedagogických pracovníků. Přílohy Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j.: MSMT- 21291/2010-28.

Metodické pokyny a informace MŠMT Jsou závazné pouze pro školy a školská zařízení zřizované MŠMT ČŠI např. výslovně zmocněna ke kontrole Minimálního preventivního programu (je-li zřizovatelem MŠMT). Ostatním školám a školským zařízením pouze doporučeno k využití ČŠI tedy nemůže vyžadovat na školách a školských zařízeních jejich aplikaci a dodržování, i tak školy a školská zařízení musí zajistit obecné povinnosti (zejména § 29 školského zákona), byť jiným způsobem, než je zde uvedeno.

Sociálně-patologické jevy Hlavní rizikové oblasti, na které se ČŠI při zaměřuje: Rizikové jevy v chování žáků: záškoláctví, šikana, agrese, kyberšikana, rasismus, xenofobie, extremismus, vandalismus.

Definice šikany Popisná definice šikany je uvedena v Metodickém pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, č. j. MSMT-21149/2016, čl. 2, odst. 1. Šikana je agresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi nebo skupině žáků či učiteli, které se v čase opakuje (nikoli nutně) a je založeno na vědomé, záměrné, úmyslné a obvykle skryté snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně a/nebo v případě šikany učitele také profesionálně. Šikana je dále charakteristická nepoměrem sil, bezmocností oběti, nepříjemností útoku pro oběť a samoúčelností agrese.

Definice šikany Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhého, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování a ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování či zneužívání. Projevuje se i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků skupinou spolužáků.

bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních § 29 odst. 1 bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních Školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.

školní a vnitřní řád § 30 odst. 1 písm. c) Ředitel školy vydá školní řád; ředitel školského zařízení vnitřní řád. Školní řád a vnitřní řád upravuje mj. podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. ČŠI nejen kontroluje obsah, ale hodnotí naplňování a efektivitu řádu ve škole.

právo na informace § 21 odst. 1 písm. b), e), odst. 2 a 3 Žáci a studenti mají právo b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání, e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádření musí být věnována pozornost odpovídající stupni vývoje.

Odpovědnost ředitele školy § 164 odst. 1 písm. b) „Odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu se školským zákonem a vzdělávacími programy.“ § 164 odst. 1 písm. c) „Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb.“ § 164 odst. 1 písm. f) „Zajišťuje, aby osoby uvedené v ustanovení § 21 byly včas informovány o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta.“ § 164 odst. 1 písm. h) „Odpovídá za zjištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky ve škole a školském zařízení.“

Pedagogický pracovník povinnost vykonávat dohled během vyučování i o přestávkách pracovněprávní odpovědnost.

Vyhláška č. 72/2005 Sb. § 7: Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence. Poskytování poradenských služeb může být zajištěno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.

Ve škole jsou zajišťované poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené mj. na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace, průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou.

Preventivní program školy Základní, střední a vyšší odborné školy mj. zpracovávají preventivní program školy koordinaci tvorby a kontrolu realizace zajišťuje školní metodik prevence (příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.), metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů upravuje podrobnosti tzv. minimálního preventivního programu (pro školy a školská zařízení, jejichž zřizovatelem je MŠMT) podléhá kontrole ČŠI, vyhodnocení účinnosti a realizace je součástí výroční zprávy.

Vyhláška č. 72/2005 Sb., v platném znění Školní metodik prevence v rámci poradenské činnosti: vyhledává a orientačně šetří žáky s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytuje poradenské služby těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťuje péči odpovídajícího odborného pracoviště (čl. II Poradenské činnosti odst. 1 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.), zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd, sledování úrovně rizikových faktorů (čl. II Poradenské činnosti odst. 2 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.), výše uvedené zajišťuje ve spolupráci s třídním učitelem.

Česká školní inspekce hodnotí postup školy při výskytu sociálně patologických jevů

Postup školy projednání rizikových jevů se žákem (§ 21 odst. 1 písm. b), e) a f) školského zákona, čl. II.III. Poradenské činnosti odst. 1 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.) informování zákonných zástupců (§ 21 odst. 1 písm. b), e) a f) a odst. 2 školského zákona, čl. II.III. Poradenské činnosti odst. 1 přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.) spolupráce s dalšími institucemi, které jsou činné v prevenci sociálně patologických jevů dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních (Policie ČR, Střediska výchovné péče, PPP, NNO, OSPOD, krizová centra, SPC, zdravotnická zařízení atd.) písemný záznam o postupu ve věci (vyhláška č. 72/2005 Sb.)

Děkuji za pozornost PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA náměstek ústředního školního inspektora ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 ondrej.andrys@csicr.cz posta@csicr.cz