Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Co očekávat? Rodina a význam pro vývoj jedince a společnosti Typy výchovy v rodině Výchova volného času v rodině Stát a rodinná politika Církev ve službách pro rodiny
rodina a význam pro vývoj jedince a společnosti Rodina je základem společnosti, je strukturovaný celek Všichni členové rodiny jsou odpovědní za výchovu dětí (Athonny Giddens) Dítě se naučí orientovat v různých životních situacích díky vztahům v rodině Rodina je základem společnosti Definice rodiny není zmíněna v zákoně o rodině Co dělá rodinu rodinou?
Funkce rodiny Rodina – strukturovaný celek(Plaňava, 2000) Biologicko-reprodukční funkce Výchovná funkce Rekreační a regenerační funkce Sociálně-ekonomická funkce Socializační funkce Emocionální funkce Ochranná a domestikační funkce: zaopatřovací, pečovatelská funkce. Domestikační funkce spočívá ve vytvoření faktického zázemí,…
biologicko-reprodukční funkce Rodina je považována jako nejoptimálnější prostředí pro realizaci reprodukce lidského druhu pokles porodnosti v ČR je trvalým trendem http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1 89331-porodnost-stale-klesa-a-s-ni-i- miminkovsky-byznys/
Výchovná funkce Jedna z nejdůležitějších funkcí rodiny Jeden z hlavních účelů rodiny Předat potomkům hodnoty, normy společenského chování. „vést je ke vzdělání a stát se pro ně výchovným vzorem i oporou v situacích, kdy to budou potřebovat.“ (Procházka, 2012) Rodičovská autorita ve výchově Typy výchovy: autoritářská výchova, volná (liberální) výchova, demokratická výchova
autoritářská výchova Styl výchovy s důrazem na uplatnění autority rodičů vůči dětem Je omezen emocionální vztah rodiče-děti Dopady: únik dětí z rodiny, uplatnění autority v dospívajícím věku dítěte je problematické - dítě se nenaučí samostatně orientovat v různých životních situacích
Volná výchova Opakem autoritářské výchovy Dítě se může stát agresorem a nenaučí se poznat hranice
Demokratická výchova Jedná se o styl výchovy s uplatněním rodičovské autority a zároveň nechává dětem prostor pro osobní svobodu Efekt demokratické výchovy není zaručený Důležité je, aby si rodiče správně zvolili výchovnou formu
V čem rodiče děti ovlivňují http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id= 26906 (co všechno vytváří náš styl výchovy) http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1- vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve- veku-6-15let.pdf
Rekreační a regenerační funkce a výchova volného času Trávení volného času má velký význam při vytváření osobnosti dítěte a podporuje jeho pozitivní socializaci Nelze každou volnočasovou aktivitu považovat za prevenci rizikového chování mladého člověka
Výchova volného času http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1- vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve- veku-6-15let.pdf http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/nazory-rodicu-na-traveni- volneho-casu-u-deti-92.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-pokud-chces-zahnat- nudu-jakou-cinnosti-si-vyberes-57.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-kolik-casu-stravi-ve- vsedni-den-deti-u-internetu-55.html (kolik času děti tráví u internetu)
Principy rodinné výchovy vzájemné uspokojování duševních potřeb dětí a jejich vychovatelů trvalost a hloubka citových vztahů společná budoucnost společenství prostoru, času a prožitků výchovná interakce: vzájemné působení jednoho na druhého soužití a sdílení Harmonické soužití a vzájemné pochopení dělá rodinu rodinou!
Stát a rodinná politika Příspěvky na děti, rodičovský přípěvek,daňové úlevy,… http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/peni ze/clanek.phtml?id=797016 http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v- cesku/clanek.phtml?id=787235 Stát by měl najít více komplexních řešení na rodinnou politiku,…
církev ve službách rodinám
Církev ve službách rodinám „Rodina je společenstvím života se svébytnou soudržností… rodina není součtem osob, které ji utvářejí, nýbrž je jejich společenstvím. A společenství je víc než součet. A jako taková musí být uznávána, zejména dnes, kdy převažuje obrana individuálních práv.“ (bl. Jan Pavel II. Familiaris consortio) Rodina je „malá církev“ Manželství je základem rodinného života Pouť rodin ve Vatikáně 2013: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19 026
Zdroje http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1893 31-porodnost-stale-klesa-a-s-ni-i-miminkovsky- byznys/ (http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=283 10) http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=269 06 http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1- vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve-veku- 6-15let.pdf
zdroje http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/nazory-rodicu-na-traveni- volneho-casu-u-deti-92.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-pokud-chces-zahnat- nudu-jakou-cinnosti-si-vyberes-57.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-kolik-casu-stravi-ve- vsedni-den-deti-u-internetu-55.html http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/peni ze/clanek.phtml?id=797016
zdroje http://www.rodiny.cz/ Mtějček, Z., dítě a rodina v psychologickém poradenství.1. vydání, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 223s. ISBN: 80-04.25236-2 Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. 208 s. ISBN 978- 80-247-3470-5 Giddens, A., sociologie. 1. vydání. Praha: Argo. 1999. 595s. ISBN: 80-7203-124-4 Karaus, B., Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky Blahoslav Kraus, Věra Poláčková et al. Praha: Paido, 2001. 199s. ISBN: 80-7315-004-2