Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_8_Dějiny sociologie Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 8 Autor: Mgr. Miluše Červinková
VY_32_INOVACE_I_1_8_Dějiny sociologie. Anotace Materiál se zabývá dějinami sociologie a seznamuje žáky s jednotlivými představiteli sociologie. Materiál je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_8_Dějiny sociologie. Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova A. Comte, H. Spencer, E. Durkheim, K. Marx, M. Weber, byrokracie Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV
Sociologie 5 Mgr. Miluše Červinková
Vznik sociologie Vznik sociologie – na začátku 19. století, na základě převratných hospodářských a sociálních změn, zejména pod vlivem Velké francouzské buržoazní revoluce a průmyslové revoluce v Evropě. Zásadní skutečností pro její vznik – nahradila náboženství v procesu poznání.
Dějiny sociologie August Comte – francouzský filozof, v r. 1839 sociologii poprvé pojmenoval jako vědu o společnosti v díle „Kurs pozitivní filozofie“. Herbert Spencer (1820 – 1903) představitel organicistického směru (evoluční teorie) – vychází z předpokladu, že společnost je obdobou biologického organismu.
Dějiny sociologie Emil Durkheim - 2. pol. 19. století (1858 – 1917) zaměřil se na propracování metodologických otázek i principů, které zformuloval v analýze dělby práce (málo rozvinutá dělba práce = charakteristická pro tradiční společnost, velmi rozvinutá dělba práce = charakteristická pro moderní společnost). je považován za průkopníka kvantitativního šetření v sociologii.
Dějiny sociologie Karl Marx (1818 – 1883) spolu s Friedrichem Engelsem viděli v kapitalismu spíše příslib pozitivního vývoje moderní společnosti, v moderním kapitalismu spatřovali příčinu problémů moderního světa, upozorňovali na rozpory a boje mezi různými sociálními skupinami, otevřeli zásadní debatu o povaze moderní společnosti.
Dějiny sociologie Max Weber (1864 – 1920) svůj zájem zaměřil na sociální jednání, předpokládá, že když porozumíme smyslu a významu jednání člověka, tak porozumíme sociální realitě. Společenské instituce – demokracie, byrokracie, domácnost – chápe jako kategorie sociálního jednání. Byrokracii považoval za nejefektivnější způsob lidské organizace.
Byrokracie Byrokracie určitá skupina lidí, která uskutečňuje vládu a správu, osoby a funkce jsou uspořádány do nějakého hierarchického systému nadřízenosti a podřízenosti.
Hlavní směry 20. století – tři hlavní směry: Funkcionalistický přístup. Konfliktuální přístup – tyto dva přístupy byly teorie, které se snažily o obecný výklad společnosti. Interpretativní přístup – předpokládá, že každá společnost je natolik specifická, že nelze hovořit o společnosti obecně. Zabývá se každodenním jednáním lidí v určitých společnostech, kteří svým jednáním společnost vytvářejí.
Kontrolní otázky Ve kterém století vznikla sociologie? Jaké byly důvody jejího vzniku? Který sociolog je považován za průkopníka kvantitativního šetření v sociologii? V čem spatřovali Karl Marx a Friedrich Engels příčinu problémů moderního světa? Na co zaměřil svůj zájem Max Weber? Který ze tří směrů 20. století se zabývá každodenním jednáním lidí v určitých společnostech?
Řešení Sociologie vznikla na počátku 19. stol. na základě převratných hospodářských a sociálních změn, zejména pod vlivem Velké francouzské buržoazní revoluce a průmyslové revoluce v Evropě. Za průkopníka kvantitativního šetření je považován Emil Durkheim. Příčinu problémů moderního světa spatřovali Marx a Engels v moderním kapitalismu. Max Weber zaměřil svůj zájem na sociální jednání. Jedná se o přístup interpretativní.
Literatura http://chabadsociologist.wordpress.com/2013/08/04/this- weeks-spotlight-jewish-sociologist-karl-marx/ DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.