Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Advertisements

Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Strojní zařízení – Zhutňování
POTŘEBY DUM _13.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Poklasická filozofie - Marxismus
Ekonomika– národní hospodářství
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Počítačové systémy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Filozofické disciplíny
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Společnost a její typologie
Název školy Základní škola, Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Rozmnožování organismů
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_8_Dějiny sociologie Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 8 Autor: Mgr. Miluše Červinková

VY_32_INOVACE_I_1_8_Dějiny sociologie. Anotace Materiál se zabývá dějinami sociologie a seznamuje žáky s jednotlivými představiteli sociologie. Materiál je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_8_Dějiny sociologie. Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova A. Comte, H. Spencer, E. Durkheim, K. Marx, M. Weber, byrokracie Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV

Sociologie 5 Mgr. Miluše Červinková

Vznik sociologie Vznik sociologie – na začátku 19. století, na základě převratných hospodářských a sociálních změn, zejména pod vlivem Velké francouzské buržoazní revoluce a průmyslové revoluce v Evropě. Zásadní skutečností pro její vznik – nahradila náboženství v procesu poznání.

Dějiny sociologie August Comte – francouzský filozof, v r. 1839 sociologii poprvé pojmenoval jako vědu o společnosti v díle „Kurs pozitivní filozofie“. Herbert Spencer (1820 – 1903) představitel organicistického směru (evoluční teorie) – vychází z předpokladu, že společnost je obdobou biologického organismu.

Dějiny sociologie Emil Durkheim - 2. pol. 19. století (1858 – 1917) zaměřil se na propracování metodologických otázek i principů, které zformuloval v analýze dělby práce (málo rozvinutá dělba práce = charakteristická pro tradiční společnost, velmi rozvinutá dělba práce = charakteristická pro moderní společnost). je považován za průkopníka kvantitativního šetření v sociologii.

Dějiny sociologie Karl Marx (1818 – 1883) spolu s Friedrichem Engelsem viděli v kapitalismu spíše příslib pozitivního vývoje moderní společnosti, v moderním kapitalismu spatřovali příčinu problémů moderního světa, upozorňovali na rozpory a boje mezi různými sociálními skupinami, otevřeli zásadní debatu o povaze moderní společnosti.

Dějiny sociologie Max Weber (1864 – 1920) svůj zájem zaměřil na sociální jednání, předpokládá, že když porozumíme smyslu a významu jednání člověka, tak porozumíme sociální realitě. Společenské instituce – demokracie, byrokracie, domácnost – chápe jako kategorie sociálního jednání. Byrokracii považoval za nejefektivnější způsob lidské organizace.

Byrokracie Byrokracie určitá skupina lidí, která uskutečňuje vládu a správu, osoby a funkce jsou uspořádány do nějakého hierarchického systému nadřízenosti a podřízenosti.

Hlavní směry 20. století – tři hlavní směry: Funkcionalistický přístup. Konfliktuální přístup – tyto dva přístupy byly teorie, které se snažily o obecný výklad společnosti. Interpretativní přístup – předpokládá, že každá společnost je natolik specifická, že nelze hovořit o společnosti obecně. Zabývá se každodenním jednáním lidí v určitých společnostech, kteří svým jednáním společnost vytvářejí.

Kontrolní otázky Ve kterém století vznikla sociologie? Jaké byly důvody jejího vzniku? Který sociolog je považován za průkopníka kvantitativního šetření v sociologii? V čem spatřovali Karl Marx a Friedrich Engels příčinu problémů moderního světa? Na co zaměřil svůj zájem Max Weber? Který ze tří směrů 20. století se zabývá každodenním jednáním lidí v určitých společnostech?

Řešení Sociologie vznikla na počátku 19. stol. na základě převratných hospodářských a sociálních změn, zejména pod vlivem Velké francouzské buržoazní revoluce a průmyslové revoluce v Evropě. Za průkopníka kvantitativního šetření je považován Emil Durkheim. Příčinu problémů moderního světa spatřovali Marx a Engels v moderním kapitalismu. Max Weber zaměřil svůj zájem na sociální jednání. Jedná se o přístup interpretativní.

Literatura http://chabadsociologist.wordpress.com/2013/08/04/this- weeks-spotlight-jewish-sociologist-karl-marx/ DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.