Standardní model K< 0 K = 0 K > 0

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Advertisements

GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
HVEZDY v. HVĚZDY Hvězdy jsou největší a nejdůležitější objekty ve vesmíru. Udává se, že v naší galaxii (Mléčné dráze) je 95% viditelné hmoty ukryto ve.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_ 32_INOVACE_1809_V.tělesa Téma: Vesmírná tělesa Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kateřina Klánová 26. května 2010 F4110: Kvantová fyzika atomárních soustav TUNELOVÝ JEV A ŘÁDKOVACÍ TUNELOVÝ MIKROSKOP.
Kosmologické kapitoly 2 Jan Novotný, Jindřiška Svobodová Masarykova universita, Brno, JČU 2016.
Struktura látek a stavba hmoty
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Současnost starých otázek
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Slunce Juli Krejčí.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Lineární rovnice a nerovnice III.
„Svět se skládá z atomů“
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Kvadratické nerovnice
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Obecná teorie relativity
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
VY_32_INOVACE_90.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Autoři: Zdeněk Švancara Petr Marek Martin Pavlů
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Pravděpodobnost a statistika
Souhrnné opakování-VESMÍR
– Standardní model – Základních částic a interakcí
zpracovaný v rámci projektu
Základní statistické pojmy
Země ve vesmíru.
Kvantová fyzika: Vlny a částice Atomy Pevné látky Jaderná fyzika.
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Kvantová fyzika: Vlny a částice Atomy Pevné látky Jaderná fyzika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Slunce.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Mgr. Jana Schmidtmayerová
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Lineární funkce a její vlastnosti
Přírodopis 9. ročník Téma: Vesmír a jeho vznik Obsah: 1. Big Bang
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Obecná teorie relativity
Struktura látek a stavba hmoty
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Molekulová fyzika 2. prezentace „Teplota“.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Standardní model K< 0 K = 0 K > 0 Hmota a standardní kosmologický model K< 0 K = 0 K > 0 R Homogenní rozložení látky ve vesmíru Průměrná hustota Rozpínání a scénáře jeho budoucnosti t

Historie temné hmoty Fritz Zwicky 1934 – měření rotačních křivek galaxií nesoulad s teorií gravitace  Předpoklad skryté hmoty

Historie temné hmoty Vera Rubin 60. léta 20. století, proměření rotačních křivek galaxií Návrat otázky temné hmoty

Hmota ve vesmíru Baryonová hmota – neutrony, protony, celé atomy (H, He, těžší prvky) H – 75 % He – 23 % Ostatní – 2 % ¼ z toho svítí ve viditelné oblasti spektra Temná hmota - ? Temnější než neviditelná (pro všechny oblasti elmg záření), působí pouze gravitačně a slabě interaguje

Vysvětlení Chyby pozorování Úprava známých zákonů Nové objekty Úloha ad hoc řešení

Povaha temné hmoty Objednávka: nezáří, nesvítí, neinteraguje než gravitační a slabou interakcí Nabídka: Černé díry MACHO (tmavé hvězdy) Neutrina Axiony WIMP

Temná energie 90. léta 20. st. - Hubbleův teleskop a jeho následníci  NC 2011, Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt a Adam G. Riess za objev (1998) zrychlujícího se rozpínání vesmíru pozorováním vzdálených supernov

Temná energie Kosmologická konstanta Výpomoc Největší omyl a zavržení Návrat ? R t

Hledání nositele Něco neznámého vakuum a jeho vlastnosti (vakuová energie) Úprava stávajících zákonitostí MOND (MOdifikace Newtonovy Dynamiky) modifikace teorie gravitace

A kde jsme my? TE 73 % TH 23 % BH (atomární látka) 4 % (1 % svítící) éra záření – 300 000 let po BB éra látky – éra TE – konstantní hustota (od asi 5-7 miliard let věku vesmíru do současnosti) Nejsme středem vesmíru a dětmi bohů Nejsme středem sluneční soustavy Nejsme středem ničeho, žádný střed neexistuje Nejsme pod ochranou silných bytostí Nejsme biologicky a evolučně výjimeční Nejsme ani z většinového materiálu

Fikce, vědecký bulvár, věda

John D. Barrow Jestliže matematické vztahy objevujeme, pravda matematiky existuje nezávisle na matematicích. Matematika je základnější, fyzikální svět je odvozený: fyzikální svět je zpětně zachytitelný matematickými prostředky dostatečně složitý program by mohl zachytit celý svět dokonalá simulace v tomto programu by byla nerozlišitelná od skutečnosti simulovaná bytost uvnitř programu by si mohla myslet, že je skutečná neexistuje způsob, jak uvnitř simulace poznat, že jsem simulací software nemůže dokázat, že běží na nějakém hardwaru i náš vesmír a my s ním můžeme být programovou simulací

Paul Davies Nick Bostrom, simulační argument Teorie multiverza Simulované vesmíry Dolaďování přírodních zákonů, konstant

Paradigmatické obrazy Vesmír je Řád a bohové mění chaos na uspořádanost Vesmír je geometrickou harmonií, Bůh mluví jazykem matematiky Vesmír je obrovským hodinovým mechanismem a Bůh je hodinář Vesmír je termodynamický systém, který skončí tepelnou smrtí a Bůh s tím nic nenadělá Vesmír je (ne)pravděpodobnost a Bůh hraje kostky Vesmír je simulace na počítači a Bůh je programátor