07_10_Digitální fotoaparát Ing. Jakub Ulmann

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fotoaparáty 3. ročník Zbožíznalství Fotoaparát - zařízení sloužící k pořizování a a zaznamenání fotografií - v principu 1. světlotěsně uzavřená komora.
Advertisements

Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Fotografie Zbožíznalství 3. ročník Fotografie - proces získávání a uchování obrazu pomocí specifických reakcí na světlo - zahrnuje získání záznamu světla.
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VIDEO KAMERY. ondřej česák matěj brothánek OBSAH STRUČNÁ HISTORIE ANALOGOVÉ KAMERY DIGITÁLNÍ KAMERY STRUČNÁ BUDOUCNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII- 6.1 PC MONITORY.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Digitální fotografování Číslo DUM: III/2/VT/2/3/43 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Movie Maker uložení a sdílení filmů Co se všechno naučíme???
Zoner Photo Studio – Editor I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Jednoduchá HTML stránka Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastTvorba WWW stránky v HTML Datum vytvoření2013.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ NASTAVENÍ DIGITÁLNÍHO FOTOAPARÁTU 1. část DIGITÁLNÍHOtavenfotoaparátu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/57 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Základy automatického řízení 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Optický kabel (fiber optic cable)
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Rozklad světla optickým hranolem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
Barva světla, šíření světla a stín
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
VESMÍR.
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti snímku
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Kvadratické nerovnice
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Dalekohledy Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení. Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení.
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Přídavná zařízení.
Informatika – Grafika.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Světelné jevy -shrnutí
VY_32_INOVACE_09_ICT_529_Jnc
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Informatika – Základní operace s buňkami
Transkript prezentace:

07_10_Digitální fotoaparát Ing. Jakub Ulmann Zavádění inovativních metod a výukových materiálů do přírodovědných předmětů na Gymnáziu v Krnově 07_10_Digitální fotoaparát Ing. Jakub Ulmann

Digitální fotoaparát

Fotografování je koníček, vášeň, pracovní nutnost. Zachycujeme životní okamžiky. Snímky vyvolávají emoce. Je to umění, ke kterému je nutná technická znalost. Díky mobilním telefonům máme inflaci fotografií. Jak funguje fotoaparát, historie… 3 min https://www.youtube.com/watch?v=az2yN22vbdM

Jak digitální fotoaparáty světlo zachycují a převádějí na digitální soubory? Slouží jim k tomu senzor - plošně velký integrovaný obvod s miliony světlocitlivých buněk (diod). To je klíčová součástka každého digitálního přístroje, která nahrazuje film. CMOS senzor digitální zrcadlovky Canon

Př. 1: Odhadněte, jakým fotoaparátem a s jakým rozlišením byl pořízen následující snímek. Najděte nějaké chyby na fotografii, které způsobil objektiv.

V horních rozích lze vidět tmavší oblohu (barevné zkreslení objektivu) V horních rozích lze vidět tmavší oblohu (barevné zkreslení objektivu). Při větším zvětšení se projeví neostrost hran, nějaké barvy navíc (chromatická aberace) a můžeme již také vidět jednotlivé čtverečky - pixely. Snímek je pro běžné používání dostatečně kvalitní. Byl pořízen v roce 2004 kompaktním fotoaparátem se 3 Mpx.

Čím více Mpx na snímač nacpeme, tím méně bude na jednotlivé body dopadat světla. Mnohem důležitější než počet Mpx je velikost snímače. Bílý rámeček – kinofilm, červená - snímač zrcadlovky CMOS, modrá - snímač kompaktu CCD. Pro malé snímače je vše nad 5 Mpx reklamní tah bez zlepšení kvality výsledných snímků. Základní vysvětlení fotoaparátu jako dvou místností, ISO. https://www.youtube.com/watch?v=vDml2_QPTnQ

Současné senzory digitálních fotoaparátů se sice skládají např Současné senzory digitálních fotoaparátů se sice skládají např. z 20 milionů světlocitlivých buněk, ale tyto buňky dokážou registrovat pouze jas. Žádným způsobem nevidí barvu - jsou tedy barvoslepé. Jinými slovy - jsou schopny změřit intenzitu na ně dopadajícího světla, ale nejsou schopny rozlišit jeho vlnovou délku. Proto se v současnosti používá tzv. Bayerova maska. Jeden bod se pak vypočítává ze čtyř buněk senzoru.

Závěrka Množství světla, které dopadne na snímač, nezáleží pouze na tom, jak světlé bylo dané místo obrazu, ale i na tom, jak dlouho světlo na senzor dopadalo. Fotoaparát musí obsahovat mechanismus, který zabraňuje dopadu světla na senzor, pokud zrovna nefotografujeme – závěrku. Expoziční doba - je doba, po kterou se snímek exponuje. Zásadním způsobem ovlivňuje, jak bude snímek vypadat (tmavý, normální, přesvětlený). Udává se ve zlomcích sekundy. Např. 1/50 nebo 1/1000. Může být také v sekundách.

Př. 2: Jaké jsou výhody a nevýhody krátkého expozičního času? Výhody krátkého expozičního času: pohybující předměty zachytíme ostře, „zmrazíme“ pohyb. Foceno 1/1600 s. Nevýhody krátkého expozičního času: na senzor dopadá světlo jenom krátkou dobu. Dopadne ho málo a snímek bude tmavý, neprokreslený... Při horších světelných podmínkách nám automat nedovolí krátký čas. Můžeme si pomoci bleskem, ale ten má malý dosah. Také málo světelný objektiv potřebuje více času.

Př. 3: Při delší expoziční době bývá rozmazaný celý snímek, nejen pohybující se předměty. Vysvětli. Nehýbou se pouze předměty, ale klepe se nám i ruka, ve které držíme fotoaparát ⇒ senzor se pohybuje vůči předmětům ⇒ rozmaže se obraz. Nejvíce ovlivňuje třes rukou focení vzdálených předmětů (už malý pohyb ruky znamená velkou změnu u vzdálených předmětů). „Z ruky“ udržíme maximálně 1/50 sekundy. Můžeme opřít fotoaparát o podložku, o zeď, použít stativ. Fotoaparáty také obsahují tzv. optické stabilizátory.

Clona Clona je otvor v objektivu, který může měnit svou velikost, a tím ovlivňovat, kolik světla projde na snímač. Je obdobou zorničky u oka. Objektivy digitálních zrcadlovek používají irisovou clonu – je složená z několika lamel, které postupným zavíráním zmenšují téměř kruhový otvor. U většiny kompaktních fotoaparátů je clona jednodušší, nebo u některých modelů chybí zcela a řízení toku světla je svěřeno pouze závěrce.

Míra zaclonění je udávána ve clonové stupnici Míra zaclonění je udávána ve clonové stupnici. Je logaritmická - sousední vyšší hodnota značí vždy dvojnásobně méně propuštěného světla nežli hodnota předchozí. Nižší hodnoty značí více otevřenou clonu a tudíž větší množství propuštěného světla. Clona přímo ovlivňuje tzv. hloubku ostrosti, tj. interval vzdálenosti od fotoaparátu, ve kterém bude záběr vykreslen ostře.

Vyšší clonová čísla (menší díra pro světlo) tuto hloubku ostrosti zvyšují, což je výhodné např. pro fotografování krajiny. Menší clonová čísla (větší díra pro světlo) naopak hloubku ostrosti snižují což je vhodné například pro portrétní fotografii - obličeje postav jsou ostré, ale pozadí za nimi je rozostřené a tedy neruší kompozici portrétu.

Velikost clony a čas uzávěrky Dané světelné podmínky nám vždy umožňují volit několik kombinací času uzávěrky a clonového čísla. Vybíráme dle našeho uměleckého záměru.

https://www.youtube.com/watch?v=g_CE1dcSJB8 Konec prezentace