Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu CZ. 1. 07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_1_2_Přítomný čas průběhový Šablona číslo: V Sada číslo: 1 Autor: Mgr. Bronislava Hašpicová Pořadové číslo DŮM: 2
Anotace V této prezentaci vysvětluji zákonitosti pro používání přítomného průběhového času Autor Mgr. Bronislava Hašpicová Klíčová slova Přítomný průběhový čas, sloveso významové a pomocné, otázka, zápor, třetí osoba Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – anglický jazyk
Přítomný čas průběhový používáme, jestliže hovoříme o situacích a činnostech, které se odehrávají právě nyní. Those dogs are running!!!
She is taking a shower now. (sprchuje se právě v té době, kdy hovoříme) She is studying Spanish.
Dále je přítomný čas používán k vyjádření současných změn. The number of people studying Chinese is growing rapidly.
Ve větách s přítomný časem průběhovým se vyskytují nejčastěji následující příslovce: At the moment, now, today, this morning, afternoon act., these days …
Statická slovesa se ovšem nikdy nevyskytují v čase přítomném průběhovém. Dokonce ani tehdy, jestliže popisují děj či situaci, která právě probíhá. I don´t belive you. Do you undertand me now?
Dynamická slovesa naopak se mohou vyskytovat i v čase prostém i průběhovém. I often watch TV. I am watching western now.
Použitá literatura: Hastings, B., Uniňska, M., Maturita Activator. United Kingdom: PEARSON LONGMAN, 2008 Kerr, P. , Straigtforward. Oxford: MACMILLAN EDUCATION, 2005 Umiňska, M., Kratz, C., Solutions. Oxford: , 2008 Navrátilová, H., Angličtina – cvičebnice středoškolské gramatiky. Třebíč: PETRA VELANOVÁ, 2009 Wilke, S., Traditional Teaching, USA: MH TEACHERS PUBLISHING, 2005 Quirk, L., Longman Dictionary of Contemporary English. United Kingdom: PEARSONS LONGMAN, 2000 .