Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_03_OBECNÉ_VÝKLADY_O_.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Dno oceánu TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní obraz.
Tepelné motory.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_18_20 Hory
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola Lednice Břeclavská 510
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Bažiny a umělé vodní nádrže TÉMATICKÝ.
Různé podmínky života na Zemi
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_FYZIKA
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní společenstva – skály a hory
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zvětrávání a činnost větru TÉMATICKÝ CELEK:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Revoluce ve Francii
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Působení povrchové tekoucí vody TÉMATICKÝ.
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
MS Excel Úvod.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
HORNINY Rastislav Švec.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Irena Šeneková Vytvořeno dne: 25.11.2013 Název: VY_32_INOVACE_11A_Z6_06_Zvětrávání a činnost větru Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Zeměpis Téma: Litosféra Ročník: 6.ročník Klíčová slova: zvětrávání, vnější geologické síly, duny

Anotace Zvětrávání a činnost větru Žáci se seznámí s působením vnějších geologických sil.

Všechno vzniká, vyvíjí se a zaniká, Nic na naší Zemi neexistuje samo o sobě. Všechno vzniká, vyvíjí se a zaniká, všechno je pod vlivem přírodních činitelů. Tak je to i s horninami.

Dnes budeme mluvit o působení vnějších geologických sil, které působí rozpad skal. Nazývá se zvětrávání

Je to rozpad hornin. na balvany, štěrk, písek a prach. Na základě toho, co jsme si řekli, dokážeš říct, co je zvětrávání? Je to rozpad hornin. Horniny se rozpadají na stále menší části na balvany, štěrk, písek a prach. a vznikají zvětraliny.

Žula je pevná skalní hornina Žula je pevná skalní hornina. Teplem se však roztahuje a chladem smršťuje. V žule tak vznikají trhliny a rozpadá se na stále menší části.Tak se pevná skála mění na zvětraliny.

Přírodní činitelé rozrušující zemský povrch:

Dešťová voda Změny teplot Teplota vzduchu se mění během dne i roku. Teplem se horniny roztahují, v chladu se smršťují.

Led Voda se dostává do skalních puklin, v nich zmrzne. Led má větší objem než voda a začne skálu trhat. Umíš vysvětlit, proč praskne láhev s vodou, kterou necháme stát venku na mrazu? Kořeny rostlin - pronikají do trhlin a velkou silou je rozšiřují. Jak se kořeny rostlin mohou podílet na zvětrávání?

Činnost větru Zrnka písku odskakují pod vlivem větru, zvedají se ale jen do určité výšky. Za letu narážejí do skály a obrušují ji. Prach, který se zvedá do výše je příliš lehký a skálu nepoškodí.

Skalní hřib. Tyto útvary nejsnáze vznikají v pískovcových skalách, ale najdeme je i v odolnějších horninách, Skalní hřib, vápencová formace "Bílá poušť", Egypt

Skála je rozrušována vnějšími přírodními činiteli Skála je rozrušována vnějšími přírodními činiteli. Rozrušená skála se vlivem zemské gravitace zřítí dolů. Vnější geologické síly, jak vidíš na obrázku, zarovnávají zemský povrch. vlastní tvorba

Písečné přesypy v pouštích nebo na pobřeží nazýváme duny. Jsou to pohyblivé pahorky pohybující se ve směru větru. Víš, jak se nazývají písečné přesypy v pouštích? Jakým směrem se pohybují? Poušť v Jižní Africe.

Víte, že největší písečné přesypy byly nalezeny na Sahaře ve středním Alžírsku a dosahují poměrné výšky až 430 m a délky téměř 5 km? Duny v Alžírsku Najdi tuto poušť v atlasu.

Působením vnitřních geologických sil vznikají pohoří. Vysvětli rozdíl mezi působením vnějších a vnitřních geologických sil. Působením vnitřních geologických sil vznikají pohoří. Vnější geologické síly tato pohoří rozrušují a zarovnávají.

Zapamatovali jsme si? Vysvětli, co je zvětrávání. Které přírodní činitele rozrušují povrch Země? Proč vítr působí nejvýrazněji v suchých oblastech? Jak nazýváme písečné přesypy a kde vznikají? Vysvětli rozdíl mezi působením vnějších a vnitřních geologických sil.

Citace: DEMEK, Jaromír; HORNÍK, Stanislav; HOFMANN, Eduard a kol. Planeta Země pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007, ISBN 978-7235-362-0. DEMEK, Jaromír; HORNÍK, Stanislav; HOFMANN, Eduard a kol. Planeta Země pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007, ISBN 978-7235-362-0. DEVOUARD, Bertrand; DEVOUARD, Florence. Wikipedia.org [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Dunes.jpg

SCHULTZ, Christine. Wikipedia. org [online]. [cit. 2. 12. 2013] SCHULTZ, Christine. Wikipedia.org [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Weisse_W%C3%BCste.jpg BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-475-9 DEMEK, Jaromír; HORNÍK, Stanislav; HOFMANN, Eduard a kol. Planeta Země pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007, ISBN 978-7235-362-0. BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-475-9

BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-475-9 BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-475-9 BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-475-9