VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Výrok a jeho negace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_18.
Matematická logika Použití Výrok Pravda a nepravda Logické funkce
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_10.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do databázových systémů
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky, negace, logické spojky
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_19.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_05.
Motivační dopis zadání
PLANIMETRIE MATEMATIKA - 2.ROČNÍK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_02.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_751.
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Matematický aparát fyziky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_01.
Výroková logika.
INTERVALY ABSOLUTNÍ HODNOTA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_752.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_17.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_14.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_16.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_18.
Druhy bankovních úvěrů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PLANIMETRIE MATEMATIKA - 2.ROČNÍK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
VY_32_INOVACE_94.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MNOŽINY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
IRACIONÁLNÍ ROVNICE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
MOCNINY A ODMOCNINY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
VENNOVY DIAGRAMY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
FUNKCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Transkript prezentace:

VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková cermakova@oakostelec.cz 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

VÝROK Oznamovací věta, u které je možno rozhodnout o její pravdivosti Pravdivostní hodnoty: p.h. Pravdivý výrok (pravda): p.h. = 1 Nepravdivý výrok (nepravda): p.h. = 0 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

VÝROK Příklady jednoduchých výroků: venku prší html je programovací jazyk číslo pět je liché dva plus tři je šest Výrokem není například tázací věta nebo věta, u které nemůžeme jednoznačně určit její pravdivostní hodnotu: bude zítra pršet? zelená barva je nejkrásnější 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

JE TO VÝROK? 7+4=11 Každý čtverec je rovnoběžník. Číslo 32 je liché. Odevzdejte sešity! Venku je hezky. Je číslo 7 prvočíslo? 2*5=20 Číslo 7 je prvočíslo. Zítra bude pršet. 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

OPERACE S VÝROKY: NEGACE – popření pravdivosti výroku A’ KONJUNKCE - současně A  B DISJUNKCE - nebo A  B IMPLIKACE – z A plyne B A  B EKVIVALENCE – A právě tehdy, když B A  B 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

SLOŽENÉ VÝROKY A JEJICH NEGACE složený výrok A  B A  B A  B A  B negace A´  B´ A´  B´ A  B´ (A  B´)  (A´  B) 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

TABULKA PRAVDIVOSTNÍCH HODNOT 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

KVANTIFIKÁTORY: Množství v českém jazyce vyjadřujeme mnoha způsoby: Mám maximálně 5 jablek …. nejvíce 5 jablek méně než 6 jablek 5 jablek a méně Mám minimálně 5 jablek …. nejméně 5 jablek více než 4 jablek 5 jablek a více alespoň 5 jablek 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

MATEMATICKÉ KVANTIFIKÁTORY: EXISTENČNÍ KVANTIFIKÁTOR:  … existuje ! … existuje právě jeden OBECNÝ KVANTIFIKÁTOR: … pro všechna (pro každé) NEGACE: ()´=  ()´=  4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

PŘÍKLADY KVANTIFIKOVANÝCH VÝROKŮ: A: Pro všechna reálná čísla a platí,že ….....p.h. = ? A´:Existuje reálné číslo a takové, že 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

PŘÍKLADY KVANTIFIKOVANÝCH VÝROKŮ: B: Existuje alespoň jedno celé číslo, které je sudé. ….....p.h. = ? B´:Pro všechna celá čísla platí, že nejsou sudá (jsou lichá). 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK

MNOŽINY Použité materiály: Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použité materiály: HUDCOVÁ, M., KUBÍČKOVÁ, L.:Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium, Prometheus 2000 PETÁKOVÁ, J.: Matematika - příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na VŠ, Prometheus 1998 ODVÁRKO, O.: Matematika pro gymnázia, Prometheus P. ČERMÁK, P. ČERVINKOVÁ: Odmaturuj z matematiky 1 CD Celá matematika, Praha 2002 matematika.metodik.cz www.wikipedia.cz 4.2.2019 MATEMATIKA - 1.ROČNÍK