Je vhodné využívat „zdravý rozum“ v OM?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Josef Středula, předseda ČMKOS
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Strategické plánování
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Úloha bodového systému
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Vůdcovství – leadership část 2.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
UČENÍ.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Vůdcovství - leadership
Úvod do filozofie.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Kvadratické nerovnice
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Obecné výklady o důkazech
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Moudra s květinou.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Naučil jsem se....
Když vás potká vyhoření
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Profesionalita v sociální práci
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Je vhodné využívat „zdravý rozum“ v OM? Osnova „Zdravý rozum“(definice, příčiny a důsledky nedocenění) Přehled kroků k využívání „zdravého rozumu“ Podstatné myšlenky 1. kroku Podstatné myšlenky 2. kroku Podstatné myšlenky 3. kroku Podstatné myšlenky 4. kroku Podstatné myšlenky 5. kroku Podstatné myšlenky 6. kroku Podstatné myšlenky 7. krok Úkoly a otázky v rámci samostudia OM - 3. přednáška

Příčiny nedocenění „zdravého rozumu“ jako nástroje OM: 1. „Zdravý rozum“(definice, příčiny a důsledky nedocenění) Definice: „Zdravý rozum je schopnost člověka v pravém okamžiku nalézt správné řešení skutečného problému“ Příčiny nedocenění „zdravého rozumu“ jako nástroje OM: paradoxně vědeckotechnický pokrok a jeho výhradně materialistické pojetí fetišizace racionality a egoismu - priorita racionálního a logického úsudku ve vlastní prospěch, někdy i na úkor druhých arogance „moderního“ člověka vůči vyšším systémům a jejich zákonům Důsledky nedocenění „zdravého rozumu“ jako nástroje OM: „zdravý rozum“ je sice nejcennějším rozhodovacím nástrojem, který má každý z nás k dispozici, ale současně je nejméně využívaným rozhodovacím nástrojem nepřímo „přispívá“ k prohlubování negativních společenských jevů (např. nespokojenost, stres, osamělost, odcizení, nedůvěra mezi lidmi, cynismus, násilí) OM - 3. přednáška

Rámcový přehled kroků vedoucích k využívání „zdravého rozumu“ 2. Přehled kroků k využívání „zdravého rozumu“ Rámcový přehled kroků vedoucích k využívání „zdravého rozumu“ Krok č. 1: Zpochybňuj tradiční a osvědčená řešení Krok č. 2: Rozšiřuj způsobilost vidění „světa“ Krok č. 3: Objektivizuj vnímání způsobu přístupu k informacím Krok č. 4: Informace transformuj ve znalosti v souladu se základními principy vlastního charakteru Krok č. 5: Hledej a neboj se prosazovat neobvyklá řešení Krok č. 6: Proces řešení problémů hodnoť, abys neztratil cíl řešení Krok č. 7: Začni znovu a jinak, pokud tvé dosavadní snažení má chybný směr OM - 3. přednáška

Správné uvažování – postupná změna osobního paradigmatu 3. Podstatné myšlenky 1. kroku Zpochybňuj tradiční a osvědčená řešení (nic není absolutní!) Chybné uvažování Složitost a dynamika okolí odcizenost člověka pocit marnosti „věci“ měnit k lepšímu alibismus a oportunismus omezení vést kvalitní život prostor k manipulaci od druhých Správné uvažování – postupná změna osobního paradigmatu Přijmi premisu: „chci-li něco změnit, musím nejdříve změnit sám sebe“ Nauč se pochybovat o „věcech“, které považuješ za samozřejmé Uvědom si, že „věci“ nejsou vždy takové jak se ti jeví Uvědom si, že strnulým nahlížením na „svět“ a „věci“ v něm zaujímáš chybný postoj a tím omezuješ svůj osobní rozvoj, tvořivý vztah ke „světu“ a vzdáváš se předem šance využívat „zdravý rozum“ (myšlení v rozporu s přírodním zákonem neustálého zdokonalování) Pozor! V souvislosti s vnímáním „věcí“ – dvojí pravdy: 1. ověřitelné, 2. odrážející názory a teorie konzistentní s našim osobním paradigmatem (nebezpečí mýtů) OM - 3. přednáška

Rozšiřuj způsobilost vidění „světa“ 4. Podstatné myšlenky 2. kroku Rozšiřuj způsobilost vidění „světa“ Cíl: Naučit se hledat a nacházet myšlenky a řešení, jež nejsou na první pohled zřejmé Pro dosažení cíle: Přiznej si, že tvoje zkoumání reality se výhradně opírá o poznatky získané prostřednictvím pěti smyslů Překroč hranici smyslového poznání a interpretace „světa“ a přijmi existenci a užitečnost nadsmyslového poznání Důvěřuj v „šestý smysl“, kterým je intuice Intuice je vnitřně generované vědomí, jež má svou podstatu v příjmu určité formy energie, jež je transformována naší myslí. 2. krok k využívání „zdravého rozumu“ tě vede k naslouchání „vnitřnímu hlasu“ a spoléhání na intuici při tvém rozhodování OM - 3. přednáška

Objektivizuj vnímání způsobu přístupu k informacím 5. Podstatné myšlenky 3. kroku Objektivizuj vnímání způsobu přístupu k informacím Výchozí podmínka k osvojení 3. kroku: přijmi to, že: „nic není absolutní“ „všechno, co potřebuješ vědět je v univerzálním vědomí přítomno“ Proč různí lidé „vyprodukují“ ze stejných vstupních dat více méně rozlišné výstupní informace?! Při přijímání informací je filtruješ na ty, které převezmeš, které zkoumáš a které odmítneš (osa „Hodnoty-Zkušenosti“); Převzaté a dále zkoumané informace zpracováváš v souladu s tvým intelektuálním a emočním vybavením (osa „Intelekt-Emoce“). Hodnoty Emoce Intelekt Zkušenosti OM - 3. přednáška

6. Podstatné myšlenky 4. kroku Informace transformuj ve znalosti v souladu se základními principy vlastního charakteru Ne všechna sdělení jsou pro nás informacemi! Máme-li informace, nemusíme mít znalosti, jak s informacemi naložit! Znalost v užším a širším slova smyslu Charakter člověka formuje potřebu znalostí, informací i způsob transformace informací ve znalosti Podle B. Siskinda determinují charakter člověka tři základní principy: vědomí životního poslání odhodlání vnitřní síla OM - 3. přednáška

Hledej a neboj se prosazovat neobvyklá řešení 7. Podstatné myšlenky 5. kroku Hledej a neboj se prosazovat neobvyklá řešení Cíl: Nalézat řešení problémů tam, kde bychom je obvykle nehledali! Zdá se logické, že při každém řešení problému je nezbytné nejdříve zjistit, co je jeho skutečnou příčinou: Pozor! Nebezpečí, že čím víc hloubáš o příčinách a účincích, tím více se můžeš paradoxně vzdalovat od řešení respektující zdravý rozum! Zdravý rozum nám radí: Změň příčinnou souvislost! Aplikuj proces řešení standardních problémů od „nevědomé nezpůsobilosti“, přes „vědomou nezpůsobilost“ a „vědomou způsobilost“ až k „nevědomou způsobilosti“ V případě složitého, jednorázového a současně nového problému naslouchej „vnitřnímu hlasu“ OM - 3. přednáška

8. Podstatné myšlenky 6. kroku Proces řešení problémů hodnoť, abys neztratil cíl řešení Máme-li ujasněno životní poslání, někdy myslíme a jednáme v rozporu – proč? Nebezpečí vzniku pochybností o životním poslání, které je však správné – jak tomu čelit: Uvědom si, kdy a za jakých okolností jsi byl dříve úspěšný Možná ti chybí ujasněné strategické cíle a potažmo osobní strategický plán Možná cíle a plán máš, ale chybí ti standardy Pokud osobní strategický plán nemáš a nebo je chybně sestaven, přistup k negativním důsledkům chyb myšlení a jednání: Nejdříve se „zastav“ a zklidni Zahaj analýzu pomocí zapojení smyslů Pokud to nepomáhá, využij intuici OM - 3. přednáška

Začni znovu a jinak, pokud tvé dosavadní snažení má chybný směr 9. Podstatné myšlenky 7. kroku Začni znovu a jinak, pokud tvé dosavadní snažení má chybný směr Vlivem osobního vývoje může původní životní poslání přestat vyhovovat! Člověk se začne pohybovat po sestupné spirále – co dělat?: Připusť neadekvátnost dosavadního životního poslání Reviduj dosavadní životní poslání s nadhledem a s oporou „vnitřního hlasu“ Buď zvol nové životní poslání, nebo jen inovuj osobní strategické cíle a plány „Vnitřní hlas“ obsahuje tři dílčí „vnitřní hlasy“: Myslitele Muže činu Kritika Chceš-li být proaktivní, nepohrdej hlasem „kritika“, zaujmi roli pozorovatele a vol relevantní neverbální komunikaci! OM - 3. přednáška

10. Úkoly a otázky v rámci samostudia Co způsobuje, že se „životnímu poslání“ věnuje malá pozornost? V čem spatřujete zásadní odlišnost mezi zpracováním informací pomocí počítače a lidským mozkem? Jaká nebezpečí skýtá kauzální myšlení? Co znamená „pokusit se o změnu příčinné souvislosti“? Co má dělat proaktivní člověk, aby se naučil naslouchat i hlasu „kritika“? Úkoly: Naslouchejte po dobu jednoho týdne svému svědomí a důsledně jednejte v souladu s jeho „vnitřním hlasem“. Zaznamenejte si, v čem se Vaše jednání oproti minulosti změnilo a jak tuto změnu pociťujete!! Zformulujte Vaše „životní poslání“! Ujasněte si a poznamenejte 5 osobních strategických cílů, které byste chtěli během života dosáhnout. Formulujte je v souladu s požadavky „SMART“! OM - 3. přednáška