Pouště a polopouště.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POUŠŤ Vyprahlá krajina.
Advertisements

Pouště a polopouště.
POUŠTĚ.
Polární pás.
Více než miliarda lidí na světě nemá přístup ke kvalitnímu zdroji pitné vody. Nejhorší je situace v subsaharské Africe, kde má přístup k nezávadné pitné.
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
Stepi Natálie Prokopová.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pouště a polopouště.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
ANOTACE Didaktická hra, která procvičuje znalosti z prvouky a přírodovědy. Upevňuje znalosti z oboru živé přírody a jejího rozdělení. AUTORTereza Skálová.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Blanka Hofmanová.  zeměpisná šířka  množství vody (srážky, podz. voda, řeky,...)  nadmořská výška  geologické podloží  fytocenóza, zoocenóza Stručně.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Podnebné pásy – tropický pás
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
VY_32_INOVACE_Vac_II_05 Afrika –fauna a flora
E-Projekt „Hádej, kde rostu“
Savci biomů světa 8. ročník.
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Tundra a polární pustina
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Fenek berberský Vulpes zerda
SAVCI.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jméno autora výukového materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Biomy.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
14. d Poušť Žlutá Neprší Velké rozdíly teplot (den = horko/noc = zima)
Porovnání výsledků manuálních a automatických měření meteorologických parametrů na OBK Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
ZVLÁŠTNÍ TYPY LOTICKÝCH HABITATŮ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): listopad 2011 Ročník: 4
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
VY_32_INOVACE_15_Z_POLOPOUŠTĚ
Abiotický faktor voda.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Mgr. Lenka Nováková – 1.ZŠ Horní Slavkov VY_32_INOVACE_08_Pralesy
ZOOPARK GLOWACKÉHO Klára Kovaříková, Alžběta Mikulíková, Eliška Havelková, Tereza Bláhová.
Základní škola, Hradec Králové
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Pouště a polopouště

Pouště a polopouště aridní (suché) oblasti Země zaujímají 25-35 % rozlohy souše rozhodujícím parametrem je nedostatek srážek, resp. potenciální výpar >> srážky teplé (subtropický pás-15-30°), mlžné (pobřežní, horské) a chladné (mírný pás-nitra kontinentů,srážkový stín) pouště obecně chudý vegetační pokryv (extrémní životní podmínky-např. teplota půdy až 60°C)  unikátní adaptace rostlin a živočichů

Geografické rozšíření pouští Sahara - 9 mil km2, navazují arabské pouště, Západoindická poušť  Tibetská náhorní planina, Taklamakan (SZ Čína), Gobi Namib, Kalahari SA - Nevadská pánev, Mohavská a Sonorská poušť JA - pobřeží Pacifiku, Atacama, náhorní planina And, Patagónská poušť Austrálie - >40% území, ne klimatická poušť - vliv pastvy

Klimatické poměry Subtropické pouště: vysušený a ochlazený antipasátový vzduch klesá v oblastech obratníků  trvalé tlakové výše (subtropické anticyklóny) denní maxima běžně > 40°C, minima < 0°C srážky < 200 mm (extrémní oblasti Sahary < 1 mm), polopouště 150-400 mm potenciální výpar až řádově vyšší místní větry-písečné bouře (harmatan, samum) vliv studených proudů -Humboldtova (Atacama), Kanárského (Sahara), Benguelského (Namib, Kalahari) Pouště mírného pásu: horká léta (denní maxima >40°C), mrazivé zimy (až -25°C) teplý proud studený proud

Geomorfologie pouští intenzivní fyzikální zvětrávání a eroze hamada - skalnatá nebo hrubě kamenitá poušť, zvětralá matečná hornina (eroze) erg - písečná poušť s pohyblivými dunami (akumulace), barchán - srpovitě zahnutá písečná duna vádí (creek) - vyschlé koryto nebo jen s občasně tekoucí vodou salar (playa, sebka) – zasolené sníženiny oázy - oblasti vystupujících pramenů Solná puna, Peru, Arequipa, 4200 m

Flóra a adaptace rostlin na aridní prostředí efeméry („jednoletky“)- klíčí v období srážek, sucho přetrvávají v semenech (semenná banka v půdě) rozsáhlý, hluboký kořenový systém, opad listů v období sucha, tvorba podzemních orgánů, zvl. vodní pletiva, silná kutikula, otrnění (zvětšení odrazu světla), zvl. typ metabolizmu (CAM) krátký životní cyklus 1-2 měsíce sukulenty - kaktusy, bromélie, pryšce, tamaryšky, palmy Lithops-kvetoucí kameny reliktní element jižní Afriky - Welwitschia mirabilis  zřejmě dlouhá evoluční historie pouštní květeny (začátek třetihor?) baobab (lahvový strom)

kaktusy

Fauna a adaptace živočichů na pouštní prostředí převažuje noční aktivita, zahrabání v písku podzemní život, sezónní aktivita (estivace=letní spánek), zvl. pokryv (velbloud - rozdíl teplot srst-kůže řádově desítky °C), světlé zbarvení, redukce potních žláz, koncentrované výkaly, produkce metabolické vody - 100 g tuků  41 g vody (bezobratlí, pískomil); ochlazování vypařováním, adaptivní hypertermie (velbloud) savci (hlodavci, kopytníci, šelmy), ptáci, plazi (hadi, ještěři), členovci (pavouci, škorpióni, mravenci) specifická stanoviště - sezónní vodní nádrže (vysoké t a salinita) – korýši, obojživelníci zajíc gekon fenek korovec jedový tarbíkomyš sklípkan surikata dikobraz

Fauna velbloud dvouhrbý (drabař) -Asie velbloud jednohrbý (dromedár)-Afrika gazela karakal koza bezoárová

Historický vývoj pouští značné stáří Namibské pouště (devon nebo třetihory) x Plio/Pleistocénní stáří Sahary a severoamerických pouští orogeneze horských masívů, zdvih náhorních planin (Tibetská-4 200až 4 800 m n.m.) třetihorní stáří středoasijských chladných pouští  vysoký stupeň endemismu živočichů (potemníkovití, sarančata) aridní oblasti - potenciální výpar > srážky, vzlínání půdní vody kapilárními silami dešťová voda - pouze 0.001% NaCl, ale pokud není odtok (uzavřený hydrolog. cyklus)  postupná salinizace půdy solné pánve a solná jezera - Mrtvé moře, Aralské moře, Velké solné jezero

Vliv člověka - dezertifikace krajiny pouštní nomádské kmeny - migrace spolu s dešti přechod k usedlému stylu života, nárůst lidské populace  přepásání vegetace a kompakce půdy  změna druhové skladby  dezertifikace krajiny nevhodné zavlažovací praktiky  salinizace půdy, vznik nepropustných solných krust (sádrovce, chloridy, sulfáty) nevhodné (bezodtokové) umělé zavlažování  pomalá salinizace (x každoroční záplavy Nilu  přirozená desalinizace půdy) plameňák