Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_06 Dějiny hudby: baroko Téma sady: Hudební aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření: Říjen 2013 Anotace: Barokní hudební kultura, poslech, vizuální ukázky Metodický obsah: Motivace, výklad látky, mezipředmětové vztahy
Úkol č. 1: Roztřiď pojmy a obrázky k obdobím. Obr. č. 1: Dáma s hranostajem [1] perspektiva Obr. č. 2: Křižáci [2] Obr. č. 3: Zápis [3] Villanella Papež Řehoř loutna Být, nebo nebýt? To je to, oč jde! Sanctus J. A. Komenský
Gregoriánský chorál Renesance Dáma s hranostajem Sanctus Křižáci Papež Řehoř Zápis Villanella Být, nebo nebýt? To je to, oč jde! Perspektiva Loutna J. A. Komenský
Baroko Obr. č. 4: Kostel sv. Mikuláše [4]
Baroko Barocco = perla nepravidelných tvarů Baroque = podivný, nepravidelný Umělecký sloh 17. a poloviny 18. stol, který vznikl v severoitalských oblastech. Silně spjatý s římskokatolickou vírou, plný iracionality a mystiky. Nový ideál krásy (baculky). Projevil se i v lidových vrstvách – selské baroko.
Selské baroko Obr. č. 5: Holašovice [5]
Barokní hudba Rozmach i instrumentální hudby Přechod od polyfonie k doprovázené monodii Hudební formy: opera, oratorium, concerto grosso Propagování dur - mollových tónin Kontrastní dynamika (střídání p a f)
Barokní hudba Období: Florentská camerata – připravila půdu pro vznik monodie Ranné baroko – C. Monteverdi, J. B. Lully Vrcholné baroko – převážně Anglie, Francie, Itálie, Německo G. F. Händel, A. Vivaldi J. S. Bach
Použité zdroje [1] Lady with an Ermine. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lady_with_an_Ermine.jpg [2] Křižáci. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-09-25]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crois%C3%A9s.jpg [3] Graduale Aboense 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-09-25]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Graduale_Aboense_2.jpg
Použité zdroje [4] Věž a kupole kostela sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:V%C4%9B%C5%BE_a_kupole_kostela_sv._Mikul%C3%A1%C5%A1e_na_Mal%C3%A9_Stran%C4%9B_v_Praze.jpg [5] Holašovice10. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hola%C5%A1ovice10.jpg
Použitý poslech Bach - Toccata e fuga in Re minore (Karl Richter all'organo). In: Www.youtube.com [online]. [cit. 2013-10-08]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=xKD6ayxB8qE Vivaldi - Spring. In: Www.youtube.com [online]. [cit. 2013-10-08]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=l-dYNttdgl0 Jean-Baptiste Lully: Le Bourgeois Gentilhomme (LWV 43) - La Cérémonie des Turcs / Les M. du Louvre. In: Www.youtube.com [online]. [cit. 2013-10-08]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=DmYkaqX6Zfg Händel Messiah - Hallelujah Chorus. In: Www.youtube.com [online]. [cit. 2013-10-08]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=usfiAsWR4qU
Autorská práva Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora.