Seminář „Psychologie ve školní praxi“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Vzdělávání a jeho kategorie
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
(komentovaný přehled)
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Průřezová témata.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
aktuální problémy současného světa
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogická psychologie
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Pedagogická Psychologie
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Pedagogická psychologie
Nenadaní žáci. Školní neúspěch.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Standardy pro základní vzdělávání
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Pedagogická Psychologie
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Seminář „Psychologie ve školní praxi“ Školní úspěšnost a neúspěšnost žáků

Úspěšný žák – učitelovo pojetí výuky Koho učíme nejraději? Jak se chová ve výuce? Jak se chová k učiteli? Jaké má předpoklady ke studiu? Co si myslí o mém předmětu? Jaké má charakteristiky? (…)

Otázky pro seminář Co je kriteriem hodnocení aktivit žáka? Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? Jak tento stav poznáme?

Otázky pro seminář Co je kriteriem hodnocení aktivit žáka? Individuální výkon vzhledem ke schopnostem žáka? Aktuální výkon, obvyklý výkon? Výkon žáka v relaci k výkonům spolužáků? Výkon žáka v relaci k „ideálnímu žákovi“? Dosažení vzdělávacích cílů? Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? Procento přijatých na další stupeň školy? Dosažení cílů ŠVP?

Otázky pro seminář Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? Jak tento stav poznáme? Procento přijatých na další stupeň školy? Dosažení cílů ŠVP? Klíčové kompetence: Soubor požadavků na vzdělávání zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných životních a pracovních situacích. Nejsou vázány na jednotlivé předměty, nýbrž mají být rozvíjeny jako součást obecného základu vzdělávání. Jedná se především o komunikativní dovednosti (včetně dobré znalosti cizích jazyků) a uplatňování sociokulturních pravidel komunikace (řečová etiketa), personální a interpersonální dovednosti (např. schopnost pracovat v týmu), schopnost řešit problémové situace, dovednost využívat běžné matematické postupy v praktických situacích, dovednost běžně k práci využívat informační technologie, schopnost a dovednost s informacemi dále pracovat. V RVP jsou klíčové kompetence definoványjako soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. Nebo je to nějak jinak?

Školní úspěšnost žáka – definice Zvládnutí požadavků kladených školou na jednotlivce, které se projevuje v pozitivním hodnocení žákova prospěchu. Výsledkem je dosažení vzdělávacích cílů. Není pouze dílem žáka a jeho schopností nebo píle, ale také dílem učitele, resp. součinností učitele a žáka a dalších faktorů. základem je školní výkonnost (objektivně měřitelný školní výkon) formu měřitelného výkonu však nemají všechny činnosti, kterými žák plní požadavky školy Terminologie a související témata (angl.) school success, academic success (školní úspěšnost) academic achievment (školní výkon, školní prospěch) academic ability (studijní schopnosti), academic aptitude (studijní způsobilost), academic aspiration (studijní aspirace)

Výkon žáka a jeho souvislosti s cíli školy Výkon žáka a jeho souvislosti s cíli školy a vztahy v ní (psychosociální klima) cílem může být: dosažení individuálně rozdílného maxima dokonalosti u žáků dosažení pouze relativní dokonalosti vzhledem ke spolužákům

Hodnocení úspěšnosti Celková / dílčí výkonnost 1 či více předmětů V případě úspěchu / neúspěchu indikátor „závažnosti“: Ojedinělé selhání Důvody – nutnost informací; atribuce nebezpečím vs. Celkový trend Důvody…

Škála žákovského výkonu Relativně neúspěšní pracující pod své možnosti („underachievement“) tzv. podvýkon (starší lit.) Optimální výkon Relativně úspěšní pracující nad své možnosti (vůle, píle, snaha) „overachievement“ tzv. nadvýkon (starší lit.)

Školní úspěšnost a individuální faktory osobnostní charakteristiky žáka sociální dovednosti jazyková kompetence vývojové stádium struktura nadání kognitivní charakteristiky případné zdravotní potíže aktuální psychický stav učební charakteristiky žáka studijní motivace studijní styl studijní schopnosti studijní způsobilost studijní aspirace (...)

Školní úspěšnost a sociální faktory Rodina rodinná situace hodnotová orientace jazyková úroveň kulturní úroveň výchovný styl aspirace rodičů sourozenci (...) Škola interakce učitele a žáka organizace výuky fyzikální prostředí klima třídy klima školy vzdálenost od bydliště (...) + Kulturní a společenské vlivy Například?

Nejčastější souvislosti školní výkon, školní schopnosti úspěšnost v přijímacím řízení studijní motivace studijní návyky, autoregulace ADHD, SPU handicapovaní, nadaní a jejich integrace integrace minorit a imigrantů evaluace sociální klima školní třídy, klima školy reformy, ŠVP úspěšnost v běžném životě

Rozšiřující literatura Knihy GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. 121 s. ISBN 80-7094-335-1 HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. 240 stran. ISBN: 80-7178-888-0 HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. 199 s. ISBN 80-246-0319-5 VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-488-8 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9 Internet http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=4735 http://www.ceskaskola.cz/Slovnik/slovnik.asp?page=S http://www.ped.muni.cz/wpsy/koh_uv_ped_ps.htm Ebrary Education ALDERMAN, M. KAY. Motivation for Achievement : Possibilities for Teaching and Learning. Lawrence Erlbaum Associates, Incorporated. 2004. aj.