Početní výkony s celými čísly: násobení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Číselné množiny - přehled
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Početní operace v oboru přirozených čísel
Lineární rovnice a nerovnice I.
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Rozklad mnohočlenu na součin
Čísla kolem nás Martin Panáček Michal Pavlínek.
Početní výkony s celými čísly: násobení
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Zlomky Složené zlomky..
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Roznásobování závorky
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Zlomky Čísla smíšená..
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
MNOŽINY.
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Rovnice s absolutními hodnotami
12 CELÁ ČÍSLA.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Primitivní funkce Přednáška č.3.
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Poměr v základním tvaru.
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
FUNKCE
AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_13 TÉMA: Násobení
Sčítání a odčítání racionálních čísel
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
20.1 Malá násobilka - násobení
Početní výkony s celými čísly: dělení
Dělitelnost přirozených čísel
20 MNOHOČLENY.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
Dělitelnost přirozených čísel
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Početní výkony s celými čísly: násobení Celá čísla Početní výkony s celými čísly: násobení

Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). číslo nula čísla záporná čísla přirozená

Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se x. Tedy: x = -x = x 5=5 Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. -5=5 Příklad: 5 = -5 = 5

1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … -1; -2; -3; -4; -5; … Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … číslo nula čísla záporná -1; -2; -3; -4; -5; …

+2∙(+4)= 2∙4= 8 +2∙(4)= 2∙(4)= 8 2∙(+4)= 2∙4= 8 2∙(4)= 8 Násobení celých čísel. Násobíme-li dvě čísla kladná, výsledek je kladný. +2∙(+4)= 2∙4= 8 Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme. +2∙(4)= 2∙(4)= 8 Násobíme-li číslo kladné a číslo záporné nezávisle na pořadí, je výsledek záporný. 2∙(+4)= 2∙4= 8 Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme. Násobíme-li dvě čísla záporná, výsledek je kladný. 2∙(4)= 8

Stejná znaménka dávají + (plus). Opačná znaménka dávají  (mínus). Násobení celých čísel. + ∙ + = + + ∙  =   ∙  = +  ∙ + =  Stejná znaménka dávají + (plus). Opačná znaménka dávají  (mínus).

2∙(2)∙(+3)∙(5)∙(3)∙(1) = 180 Násobení celých čísel. Násobení většího počtu celých čísel „najednou“. Pro výsledné znaménko je rozhodující počet záporných čísel, jinými slovy počet „mínusů“. 2∙(2)∙(+3)∙(5)∙(3)∙(1) = 180 1.) Je-li záporných čísel sudý počet, výsledek bude kladný. 2∙(2)∙(+3)∙5∙(3)∙(1) =  180 2.) Je-li záporných čísel lichý počet, výsledek bude záporný.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Vypočítej:  2 ∙(+ 4) = 0 ∙( 45) = 7 ∙ 8 = (+ 34) ∙(+ 23) =  5 ∙( 9) = ( 54) ∙(+ 5) = 9 ∙( 2) = (+7) ∙(  20) = ( 11) ∙( 5) = ( 40) ∙( 65) = 6 ∙( 15) = (+ 60) ∙ 30 =  5 ∙ 0 =  66 ∙ 1 =  32 ∙ 40 = 1 ∙( 1) = (+ 2) ∙( 67) = 60 ∙( 60) =  1 ∙( 48) =  43 ∙ 0 = 234 ∙( 100) = 50 ∙( 5) = Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení:  2 .(+ 4) =  8 0 .( 45) = 7 . 8 = 56 (+ 34) .(+ 23) = 782  5 .( 9) = 45 ( 54) .(+ 5) =  270 9 .( 2) =  18 (+7) .(  20) =  140 ( 11) .( 5) = 55 ( 40) .( 65) = 2600 6 .( 15) =  90 (+ 60) . 30 = 1800  5 . 0 =  66 .1 =  66  32 . 40 =  1280 1 .( 1) =  1 (+ 2) .( 67) =  134 60 .( 60) =  3600  1 .( 48) = 48  43 . 0 = 234 .( 100) =  23400 50 .( 5) =  250

A nyní něco na procvičení – podruhé. Vypočítej: 5 .( 2).4.(+ 6).( 2) = 3.( 7).( 4).6.8 =  1.( 5).( 9).(+ 2).5.(+ 6) = 4.( 6).3.2.(+ 7).( 9).( 2) = 4.2.( 1).2.( 1).( 5) =  4.( 6).( 5).(+ 7).2.( 1) =  2.(+ 1).( 2).1.( 5).1 =  40.( 4).(+ 32).( 32).0.40 =  1.(+ 3).( 1).4.( 2) =  4.(+ 3).( 5).7.( 1).( 4) = 1.4.( 2).( 2).1.( 2) = Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení – podruhé. Řešení: 5 .( 2).4.(+ 6).( 2) = 480 3.( 7).( 4).6.8 = 4032  1.( 5).( 9).(+ 2).5.(+ 6) =  2700 4.( 6).3.2.(+ 7).( 9).( 2) =  18144 4.2.( 1).2.( 1).( 5) =  80  4.( 6).( 5).(+ 7).2.( 1) = 1680  2.(+ 1).( 2).1.( 5).1 =  20  40.( 4).(+ 32).( 32).0.40 =  1.(+ 3).( 1).4.( 2) =  24  4.(+ 3).( 5).7.( 1).( 4) = 1680 1.4.( 2).( 2).1.( 2) =  32

A nyní něco na procvičení - potřetí. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - potřetí. Řešení:

A nyní něco na procvičení - počtvrté. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - počtvrté. Řešení:

2 ∙ 4 = 8  2∙( 4) = 8 2 ∙( 4) =  8  2 ∙(+ 4) =  8 Násobení celých čísel – shrnutí: Násobení dvou čísel: 2 ∙ 4 = 8  2∙( 4) = 8 Mají-li obě násobená čísla stejná znaménka, výsledek je kladný. 2 ∙( 4) =  8  2 ∙(+ 4) =  8 Mají-li dvě násobená čísla různá znaménka, výsledek je záporný.

 2∙3∙( 4)∙(+1) = 24  2∙3∙( 4)∙( 1) =  24 Násobení celých čísel – shrnutí: Násobení více čísel:  2∙3∙( 4)∙(+1) = 24 Je-li mezi násobenými čísly sudý počet záporných čísel, výsledek bude kladný.  2∙3∙( 4)∙( 1) =  24 Je-li mezi násobenými čísly lichý počet záporných čísel, výsledek bude záporný.