PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

Příslovce a příslovečné spřežky
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
DRUHY PŘÍSLOVEČNÝCH URČENÍ A TVOŘENÍ PŘÍSLOVEČNÝCH VĚT
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Elektronická učebnice - II
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Příslovečná spřežka Český jazyk 7. ročník ZŠ
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Příslovce Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_31_Dvojice slov
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
3.Prezentace 9.tř..
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Elektronická učebnice - I
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Rozvíjející větné členy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob (pečlivě, lépe, dokonale); -příčinu ( proto); nebo označují: -stupeň vlastnosti a míru předmětu (velmi, trochu, ještě, dost);

STUPŇOVÁNÍ PŘÍSLOVCÍ Některá příslovce můžeme stupňovat: -druhý stupeň se tvoří příponami –eji, -ěji, -e; -třetí stupeň se tvoří z druhého předponou nej-;

STUPŇOVÁNÍ PŘÍSLOVCÍ Někdy se tvoří druhý stupeň z jiného kořene než první stupeň. Doplň: málo dobře mnoho zle brzy méně lépe více hůře dříve

Utvoř příslovce a stupňuj je: blízko; blíž i blíže; nejblíž i nejblíže; blízký- dlouhý- dobrý- hebký- krátký- dlouho; dlouze i déle; nejdéle; dobře; lépe; nejlépe; hebce; hebčeji; nejhebčeji; krátce; kratčeji; nejkratčeji;

Utvoř příslovce a stupňuj je: mělce i mělko; mělčeji; nejmělčeji; mělký- malý- laciný- lidský- nízký- málo; méně; nejméně; lacině i lacino; laciněji; nejlaciněji; lidsky; lidštěji; nejlidštěji; nízko i nízce; níže i níž; nejníž i nejníže;

PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY vyjadřují bližší okolnosti děje (místo, čas, způsob,míru) vznikají spojením předložky s jiným slovním druhem předložka + podstatné jméno zrána, stěží, dokonce předložka + zájmeno vtom, poté, nadto, přitom píší se jako jedno slovo (zticha, nadmíru, vpravo)

Pravopis spřežek Spřežky píšeme dohromady zcela, nanečisto, nahoru, zpaměti Dohromady se nepíší, pokud je plně necítíme jako příslovce. V tomto případě je lze psát dohromady i zvlášť. například i na příklad, obden i ob den, zdaleka i z daleka Nejsme-li si jisti, podíváme se do Pravidel českého pravopisu. Od spřežek je třeba odlišit předložkovou vazbu. V tomto případě můžeme vložit mezi předložku a jméno další slovo, popř. hledáme jiné vyjádření z (mé) paměti - zpaměti po (velké) hromadě – pohromadě (spolu) v tom(to) domě – vtom (náhle)

Spojení předložky s podstatným jménem X Příslovečná spřežka do hromady x dohromady do konce x dokonce

Užij ve větách nahoru na vrch o pravdu zatím z ticha za tím zticha

Nahraď příslovečnými spřežkami Vypravuj mi to (podrobný)._________________ Choď do školy (čas). ______________________ (Veselý) si zazpívali. _______________________ Buď (ticho)! _____________________________ Do kopce jsme šli (volný) ___________________ Dopodrobna, včas, zvesela, zticha, zvolna

Dokážeš vytvořit větu správně Dokážeš vytvořit větu správně? Odliš spojení předložky se jménem a příslovečnou spřežku. v tom vtom _________________________________ _______________________________ nad míru nadmíru _________________________________ _______________________________ z počátku zpočátku na horu nahoru přes to přesto pro to proto nad to nadto

Pravopis spřežek Spojení předložek s – z se jménem do příslovečné spřežky se řídí stejným pravidlem platícím pro předložky: - před vytvořením spřežky se původně jednalo o 2.pád: z těžka(2.pád) z části (2.pád) z pravidla (2.pád) pak spřežka: ztěžka zčásti zpravidla o 7.pád: s těží (7.pád) s pánem bohem (7.pád) spřežka: stěží spánembohem