Igor Zhoř 9.3.1925, Brno 22.11.1997, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

MOŽNOSTI FIGURÁLNÍHO ZOBRAZENÍ V PODMÍNKÁCH GALERIJNÍ PEDAGOGIKY. MOŽNOSTI A LIMITY PRINCIPU TĚLOVOSTI VE VÝTVARNÉM, HUDEBNÍM ČI DRAMATICKÉM PROJEVU. PdF:GP3MP_MGP.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
Toto jsem já a tuto školu jsem si zvolila Lenka Hlavatá.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Jitka Burdová.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
PRÁCE NA OSOBNOSTNÍM ROZVOJI JAKO VÝCHODISKO PRO SEBEPOZNÁNÍ Barbora Pšenicová mezinárodní konferencE v rámci PRojektu realizovaného z programu Erasmus+
Ing. Kateřina Lichtenberková
Budovy fakult, vysokých škol a rektorátů
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková
Frézování ozubených kol, drážek ve šroubovici - test
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Plánování ve školní tělesné výchově
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Architektonická kompozice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Úvod do tvorby srozumitelného textu
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Význam utkání v sportovních hrách
Pedagogická psychologie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Vychovávejme srdcem Dona Boska,
PROJEKT KNIHA Ateliér VDN DIFA JAMU v Brně.
Igor Zhoř , Brno , Brno.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Institucionální změny v přípravě učitelů na vysokých školách
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Celoživotní vzdělávání učitelů
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Igor Zhoř 9.3.1925, Brno 22.11.1997, Brno

Studia 1945-49 přírodovědecká a pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, 1950 doktorát 1964-68 externí aspirantura na filozofické fakultě brněnské univerzity, 1968 kandidátem věd a umění 1993 – jmenován profesorem Fakulty výtvarných umění VUT v Brně Zaměření Výtvarná teorie, publicistika a výchova

Publikace Člověk a výtvarné umění, Orbis, Praha 1963 Výtvarné umění ve výchově mládeže ( s J. Uždilem). SNP, Praha 1964 Hledání tvaru (Čtení o moderním sochařství s historickým prologem),Mladá Fronta, Praha 1967) Historie výtvarných škol v Brně, Spisy PedF UJEP, Brno 1968 Škola výtvarného umění I, II, první díl KKS, Brno 1989 Klíče k sochám (Čtení o sochách a sochařích), Albatros, Praha 1989 Akční tvorba (spolu s V. Havlíkem a R. Horáčkem), Univerzita Palackého, Olomouc 1992 Proměny soudobého výtvarného umění, SNP, Praha 1992 Vladimír Preclík, život a tvorba, Odeon, Praha 1990

Vstup do teorie výtvarného umění 1958 Skupina Profil Zaměření na nefigurativní autory (Dalibor Chatrný, Jiří Hadlač) Mladí přátelé výtvarného umění 1960 Organizuje výstavy jako kurátor, ale i dobově neobvyklé akce zprostředkující výstavy, namísto jednostranného výkladu uměleckého díla se zaměřuje na dialog s divákem

Zhořova výtvarná pedagogika setkání neprofesionálních výtvarníků metodika Bauhausu jako pedagogických model v dílně (workshopu) prvky akční tvorby ve výtvarné pedagogice „umělec před svým dílem“ obhajuje a zprostředkuje svůj výtvor divákům, diváci participují na odkrývání významu díla (2007 katedra výtvarné výchovy uspořádala konferenci inspirovanou Zhořovým odkazem nazvanou Aktuální otázky zprostředkování umění)

Klíčovou knihou z šedesátých let je kniha Hledání tvaru (1967), v níž poutavým způsobem pojednává o historii a osobnostech sochařství 20. století. Po roce 1968 nesměl publikovat a další knihy vydal až po roce 1989. Na Hledání tvaru navazuje volně jeho publikace Proměny soudobého výtvarného umění, ve které se zabývá vývojem výtvarného umění druhé poloviny dvacátého století.

Kulturní dětí v Brně zakládá se skupinou výtvarníků Profil 58 (pořádají výstavy) 1960 Klub mladých přátel výt. Umění (besedy, výstavy) zakládá TT klub (1990) – výběrový klub teoretiků a umělců recenzista, scénárista a textař Brněnských akcí (veletrhy)

Základem Zhořovy „školy výtvarného myšlení“ a později „kurzů akční tvorby“ byly praktické výtvarné etudy, v nichž se účastníci dozvídali o aktuálních tendencích i umělcích nikoli formou teoretického výkladu, ale přímým uskutečněním určité varianty na postup, který používal některý umělec. Radek Horáček

Každá interpretace se totiž vrací k autorovi a pokouší se alespoň rekonstruovat jeho osobnost. Dnes se důraz na roli umělce vyhrotil nepochybně i proto, že smyslovou citlivost umíme vypěstovat i řemeslné mistrovství se stává majetkem mnohých. Volání po takto pochopené dokonalosti nemá valný smysl, pokud se nepokusíme o poznání autorova příběhu, i když jej zachytíme v podobě fragmentárních signálů, vycházejících z pohybu a proměn lidského bytí. Igor Zhoř

V umění jako v životě se vše řeší volbou: vstupování do jedněch vztahů je současně vydělováním ze vztahů jiných, s každým přitakáním je vyslovováno i nějaké proti. Na rozdíl od tolerantní otevřenosti soudobé teorie umění a umělecké kritiky, může být umělcova volba vždy jen úzká a rigorózní: jeho postoje musí být rázné a jednoznačné. Není nemístné, dožaduje-li se umělec, aby jeho dílo bylo citlivě interpretováno, Je však zcestné, nabízí-li je k posouzení izolovaně a mimo kontext vlastního životního příběhu. Igor Zhoř

Hodnoty umění odpovídají především významu a ceně autorových postojů, ovšemže především duchovních. Z nich pramení umělcovo právo stavět se před dílo a tímto „postojem“ interpretovat jeho významy. Vše ostatní, včetně povrchových struktur jednotlivých artefaktů, je pouze Jejich druhotným doprovodem. Igor Zhoř