VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce CNC strojů I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Advertisements

Schéma šroubovitého vrtáku
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje – šroubové spoje.
Technologie – Měřidla používaná ve strojírenství pro měření délek a úhlů.
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Fyzikální vlastnosti vlasu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství.
Vrtací pouzdra Vrtací pouzdra slouží k vedení vrtacích a vyvrtávacích nástrojů. Používají se většinou v sériové výrobě nebo k vrtání děr na zvláštních.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Slovní úlohy řešené rovnicemi
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Technologie – Měření a orýsování
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sušení vlasů – vliv teplého vzduchu na vlasy
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
CZ.1.07/1.5.00/ SOUSTRUŽENÍ.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Změkčování vousů, vypínání pokožky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
VY_32_INOVACE_645_PILOVÁNÍ MATERIÁLU Název školy
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rovnice s absolutní hodnotou I.
Přípravky v tlakovém balení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Měření v dílenské praxi
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_52_INOVACE_I–04–28 Název a adresa školy:
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_52_INOVACE_I–04–21 Název a adresa školy:
VY_52_INOVACE_I–04–08 Název a adresa školy:
VY_52_INOVACE_I–03–03 Název a adresa školy:
01 VY_32_INOVACE_B–06–01 Název a adresa školy:
VY_52_INOVACE_I–04–10 Název a adresa školy:
VY_32_INOVACE_648_ŘEZÁNÍ ZÁVITŮ - VNĚJŠÍ
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy: Střední škola průmyslová a umělecká, Opava, příspěvková organizace, Praskova 399/8, Opava, 746 01 IČO: 47813121 Projekt: OP VK 1.5 Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Typ šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol (32 vzdělávacích materiálů) Název sady vzdělávacích materiálů: STT IV Popis sady vzdělávacích materiálů: Strojírenská technologie IV, 4. ročník Sada číslo: I–04 Pořadové číslo vzdělávacího materiálu: 05 Označení vzdělávacího materiálu: (pro záznam v třídní knize) VY_52_INOVACE_I–04–05 Název vzdělávacího materiálu: Prizma I Zhotoveno ve školním roce: 2011/2012 Jméno zhotovitele: Ing. Hynek Palát

Prizmatická podložka Prizmatická podložka se používá k ustavení a upnutí hřídelů a rotačních obrobků. K ustavení například ve skladech materiálu. K upnutí se používá jako část upínacího přípravku v kombinaci s dalšími prvky, například šroub, upínka atd.

Použití prizmatické podložky Vrtání středících důlků. Frézování drážky pro pero na hřídeli. Frézování rovinné plochy na hřídeli. Obrábění ojnice: frézování plošky; vrtání děr ∥s osou; vrtání děr⊥ na osu.

Vrtání děr kolmo na osu hřídele V tomto případě není nutný jiný prvek upínače, protože obrobek na prizmatickou podložku přitlačuje nástroj – vrták. Obrobek je upnut mezi prizmatem a nástrojem.

Upnutí pomocí dvou prizmatických podložek Tímto způsobem - dvěma prizmatickými podložkami sevřenými šrouby je obrobek pevně upnut. Je zamezeno pohybu obrobku ve všech směrech a je možno jej obrábět.

Frézování drážky pro pero a rovinné plošky Prizmatickou podložku je možno použít při upnutí rotačního obrobku – hřídele na frézce při výrobě drážky pro pero nebo frézování plošky. V těchto případech počítáme povrchovou odchylku. Tím zjistíme, s jakou chybou vyrobíme dané rozměry.

Ustavení ojnice Na prizmatickou podložku ustavujeme i obrobky – odlitky, výkovky s rotačními plochami. Na obrázku je znázorněno ustavení ojnice na dvě prizmatické podložky. Podle druhu obráběné plochy počítáme středovou nebo povrchovou odchylku prizmatické podložky.

Použití prizmatické podložky v praxi Jednoduchý přípravek vytvořený pro vrtání díry kolmo na osu hřídele. Hřídel je ustavená do prizmatické podložky a upevněna vrtákem. Součástí přípravku je vrtací pouzdro.

Úkoly: Uveďte příklady použití prizmatické podložky. Jaký je rozdíl mezi upnutím a ustavením na prizmatickou podložku.

Prizmatická podložka Je součástí upínacích přípravků. Přípravek = pomůcka k usnadnění, ulehčení a zrychlení nějaké upnutí, a tím přispívá i k urychlení a zlevnění výroby. Používá se především v sériové a hromadné výrobě. Slouží k ustavení (ve skladech) a upínání (při obrábění) rotačních součástí.

Upínací přípravek válcového materiálu

Prizmatická podložka Je svým tvarem určena k ustavení obrobků s válcovou plochou. Vymezuje 4 stupně volnosti. Na přesnosti a drsnosti dosedacích ploch závisí i přesnost obrobku. Dosedací plochy by měly být tvrdé a odolné proti opotřebení.

Úhel rozevření prizmatické podložky Úhel rozevření prizmatické podložky je 2𝛼 = 60°, 90°, 120°. Nejčastěji se používá 90°.

Středová odchylka 𝚫𝐬 sin 𝛼 = T 2 Δs ⇒ Δs = 𝑇 2 sin 𝛼 D 2 = dmax 2 = hmr 2 D 2 - d 2 = T 2 d 2 = dmin 2 = dmr 2 T = výrobní tolerance hřídele.

Povrchová odchylka 𝚫p Δp = Δs + S1P1 – S2P2 = = Δs + ( hmr 2 - dmr 2 ) = Δs + T 2

Úkoly: Pro hřídel ∅50 h8 vypočítejte středovou a povrchovou odchylku? Nakreslete schéma a příslušné vzorce odvoďte. Kdy nás zajímá středová a kdy povrchová odchylka? Z jakého materiálu a jakým způsobem byste vyrobili prizmatickou podložku?

Seznam použité literatury Řasa, J., Haněk, V., Kafka, J. Strojírenská technologie 4, 1. vyd. Praha: Scientia, 2003. ISBN 80-7183-284-7. Dillinger, J. a kol. Moderní strojírenství pro školu a praxi, Praha: Europa – Sobotáles, 2007. ISBN 978-80-86706-19-1. http://en.wikipedia.org/wiki/File:CenterDrills123456.jpg