Trigonometrie v praxi MFF UK Praha, 22. září 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
Advertisements

POZNÁMKY ve formátu PDF
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Několik základních pojmů
Thaletova kružnice Množina bodů roviny daných vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Vytyčení polohy - metodika, přesnost
GONIOMETRIE Následující prezentace doplňuje kapitolu goniometrie o
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Trojúhelník - opakování DUM číslo: 1 0 Trojúhelník - opakování Planimetrie – trojúhelník.
Řešený příklad č. 1 7_Konstrukční úlohy
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
IV/ Geometrie - historie
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Thaletova věta 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
Užití Thaletovy kružnice
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Trojúhelník DUM číslo: 08 Trojúhelník Planimetrie - trojúhelník Integrovaná střední.
Goniometrické funkce Kotangens ostrého úhlu
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
THALETOVA VĚTA.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATIKA1_ 20 Tematická.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Kótované promítání nad(před) průmětnou pod(za) průmětnou
57.1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti II.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Úlohy, které mám rád Pardubice, 18. září 2008
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
Užití goniometrických funkcí
11.1 Kružnice trojúhelníku opsaná
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Vzorce pro goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Užití Thaletovy kružnice
Thaletova věta Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
M ATEMATIKA 9. ROČNÍK Opakování na 1. čtvrtletní práci.
2.10 Goniometrické funkce ostrého úhlu ve slovních úlohách 2 GONIOMETRIE Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-11 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
VY_32_INOVACE_AGEO_07 Analytická geometrie Kružnice.
GONIOMETRIE Následující prezentace doplňuje kapitolu goniometrie o
THALETOVA VĚTA VY_42_INOVACE_13_02.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Pythagorova věta - příklady
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Množina bodů roviny daných vlastností
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku III
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-11
KOLEKCE ÚLOH PRO MATEMATICKÝ SEMINÁŘ trojúhelník z těžnic
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Kružnice trojúhelníku vepsaná
Transkript prezentace:

Trigonometrie v praxi MFF UK Praha, 22. září 2012 Dag Hrubý

1. ÚT 2. ÚT 3. ÚT 2 2 2

ABERO Pozdrav matematiků Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno (a, b, ρ)‏ ρ - poloměr kružnice vepsané 3 3 3

(a, b, ρ) → (a, b, c) c=c(a,b,ρ) c3-(a+b)c2-[(a-b)2- 4ρ2]c+[(a-b)2 +4ρ2](a+b)=0

Ούδείς άγεωμέτρητος εισίτω 5 5 5

Platonova tělesa

Pojem trigonometrie Slovo trigonometrie je odvozeno z řeckého trigón (trojúhelník) a metrein (měřiti), český význam je tedy nauka o měření trojúhelníků. zařazení trigonometrie v učivu matematiky na střední škole problematický pojem goniometrie (USA, Rusko) Klein, F.: Elementarmathematik vom höheren Standpunkte aus. (Göttingen, 1908) v minulosti samostatné učebnice „Trigonometrie“ např. učebnice Trigonometrie pro 10. a 11. ročník z roku 1959, 6. vydání, má obsah: Komplexní čísla Orientovaný úhel Goniometrie Goniometrické rovnice Trigonometrické řešení trojúhelníka Topografické práce v terénu Analytická geometrie v prostoru, stereometrie, sférická trigonometrie, x=2

Pravoúhlý trojúhelník

Pravoúhlý průmět Názory pracovníků Geodézie Svitavy o výši úrody na pozemku ve svahu.

Obsah elipsy

Výška 1

Výška 2

Výška 3

Výška 4

Výška 5

Horizontální deprese

Horizontální paralaxa

Vzdálenost

Vzdálenost

Vzdálenost

Hansenova úloha

Snelova úloha (Pothentova úloha)

Od Thaleta po Diofanta Anotace Projektový den s názvem Od Thaleta po Diofanta proběhl v několika fázích. V první fázi studenti vyslechli přednášku s praktickými ukázkami na téma geodetických měření, v druhé fázi proběhlo měření vzdálenosti lodi od břehu na rybníku s využitím znalostí z trigonometrie. Jedná se o ověření měření vzdáleností metodou, kterou znal už Thales z Milétu. K měření je použito teodolitu, dalekohledu s úhlovou stupnicí, pásma a odměřovacích tyčí. Pohyb lodě je zajištěn dvěma studenty, ostatní studenti provádí měření na břehu rybníka. Jeden student je pověřen fotodokumentací. Naměřené údaje studenti zpracují samostatně doma a budou prezentovat ve škole v hodině matematiky. V další fázi studenti připravovali plakáty o životě a díle významných starověkých matematiků. Plakáty budou vystaveny na chodbě školy.

Projetkový den

Projetkový den

Projektový den

Příklad 1

Příklad 2

Příklad 3

Kozí úloha