Psaní i/y v kořenech a koncovkách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem,
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.2 Podstatná jména – vzory rodu ženského a skloňování Název sady:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_05- Přídavná.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Přídavná jména vyjadřují: vlastnosti osob, zvířat, věcí a dějů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_16
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Pravopis přídavných jmen
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
MLUVNICKÉ KATEGORIE PODSTATNÝCH JMEN
PŘÍDAVNÁ JMÉNA VÝKLAD A PROCVIČENÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Dostupné z Metodického portálu ISSN
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Milena Závorková
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psaní i/y v minulém čase
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Rod podstatných jmen Mgr. Iveta Vališková
podmět NĚKOLIKANÁSOBNÝ
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Psaní i/y v kořenech a koncovkách 27. 10. 2016

Psaní i/y po souhláskách tvrdých a měkkých i po souhláskách tvrdých v případě vlastních jmen nebo slov přejatých, popř. v citoslovcích (a ve slovech z nich odvozených) historie Richard diktát dilema kikirikí chichotat se y někdy po měkké souhlásce c ve slovech přejatých a v koncovce slov domácích patřících ke vzoru hrad tácy puncy kecy placy trucy (vs. paňáci, skici, Nohavici atd.)

(viset: visící, visutý) Předpona vy- vy-sel (sít: za-sel, o-sel) visel (viset: visící, visutý)

Vyjmenovaná slova – vybrané případy nabít : nabýt líčí : lýčí dobít : dobýt vískat : výskat vymítat : vymýtit vít : výt nazívat se : nazývat se vír : výr pikat : pykat

Mluvnický rod životný neživotný NOMINATIV sněhulák hmyz AKUZATIV sněhuláka hmyz -> jména rodu mužského neživotného nerozlišují NOM a AKUZ (pozor na jména vzoru soudce, která v sg. nerozlišují Nom a Ak, ale jsou rodu životného!)

i/y v koncovkách podle vzorů substantiva MASKULINA: pán hrad muž stroj soudce předseda FEMININA: žena růže píseň kost NEUTRA: město moře kuře stavení adjektiva mladý jarní otcův matčin

Shoda přísudku s podmětem Kočky lovily hraboše. Hraboši byli loveni kočkami. přísudek = sloveso v určitém tvaru podmět = jméno v 1. pádě

Shoda přísudku s podmětem podmět vyjádřený jediným jménem rod mužský životný v čísle množném –> -i Chlapci se rozeběhli. Chlapci se cítili zdrávi. Chlapci byli sami doma. rod mužský neživotný nebo ženský v čísle množném –> -y Stroje se rozeběhly. Dívky se cítily zdrávy. Dívky byly samy doma. rod střední v čísle množném –> -a Děvčata se rozeběhla. Děvčata se cítila zdráva. Děvčata byla sama doma.

Shoda přísudku s podmětem Podmět předchází přísudku 1.1) podmět složený ze jmen v čísle jednotném 1.1.1) obsahuje jméno mužského rodu životného Muž a žena stáli poněkud bezradně před obchodním centrem. 1.1.2) neobsahuje jméno mužského rodu životného Rakousko a Polsko přistoupily neprodleně k jednání. Garáž i auto byly zničeny povodní.

Shoda přísudku s podmětem 1.2) podmět složen ze jmen v čísle množném 1.2.1) rod mužský životný ANO Maličcí papoušci a opičí mláďata přilákali do zoo mnoho návštěvníků. 1.2.2) rod mužský životný NE Létající talíře a další atrakce kroužily noční oblohou. 1.2.3) pouze rod střední v množném čísle Všechna stavení i zvířecí obydlí byla zahalena hustou mlhou.

Shoda přísudku s podmětem 1.3) podmět složen ze jmen v různých číslech 1.3.1) rod mužský životný ANO Richard, Eva a vypůjčená štěňata zničili babičce záclony. 1.3.2) rod mužský životný NE Psací stroj, násadky a pera byly pokryty prachem. 1.3.3) jména rodu středního, zároveň alespoň jedno v singuláru Housata a kotě se honily na dvorku.

Shoda přísudku s podmětem v podmětu několikanásobném: (A) je jméno rodu mužského životného -i (B) jsou pouze jména rodu středního v množném čísle -a neplatí-li (A) ani (B) -y

Shoda přísudku s podmětem 2) Přísudek předchází podmětu a) lze se řídit pravidlem o přednosti rodů Ze zábavy zmizeli Gabriela, Irena, Šárka i Pavel. b) nebo se lze řídit podle jména, které je přísudku nejblíže Ze zábavy zmizela Gabriela, Irena, Šárka i Pavel.

Shoda přísudku s podmětem 3) několikanásobný podmět s předložkou lze se řídit pravidlem přednosti rodů Dívky s chlapci tančili až do rána. b) nebo se lze řídit jménem, které je v 1. pádě Dívky s chlapci tančily až do rána. c) předchází-li přísudek podmětu, je obvyklejší řídit se tím, co je blíž Za jabloní stálo děvče s bernardýnem. Ulicemi se řítila auta s motocykly.

Shoda přísudku s podmětem shoda podle smyslu podmět nevyjádřený vyplývající z předchozího textu Ty dívky byly úplně bezmocné. Co podle vás mohly dělat? b) podmět vyjadřující počet/množství Tisíce návštěvníků prošly každý den branami tohoto hradu, aniž (tisíce) tušily/ (návštěvníci) tušili, že zde straší.

Shoda přísudku s podmětem c) podmět označující skupinu mužů Toronto Maple Leaves otočili vývoj utkání. (vs. „Javory“ z Toronta otočily vývoj utkání.) d) všeobecný podmět Hlásili, že bude špatné počasí.

Děvčata se z v_kendového v_letu vrátil_ nab_t_ dojm_. Nab_l jsem dojmu, že snad začal zp_tovat svědomí. Štěně a kotě odpočíval_ na zápraží. Tele a kůzlata si spolu rád_ hrál_. Pole a přilehlá stavení byl_ v žalostném stavu. Na vhodném postupu se dohodl_ představenstvo i odbory. Nad pasekou létal_ vážky a ptáci. Slanečci nepatřil_ mezi jeho oblíbená jídla. Na trhu se prodával_ i slanečky. Kde jste se, děti, toulal_? Když vaši rodiče byl_ ještě děti, zlobil_ úplně stejně jako vy. Vyčítala mi, že jsem na naši svatbu nepozval bratrov_ přátele.

13) Davy mužů se pokoušel_ přejít v_sutý most 13) Davy mužů se pokoušel_ přejít v_sutý most. 14) V rádiu se zab_val_ rozsáhl_m_ požáry, které zachvátil_ Indonésii. 15) Ps_ bych v panelovém domě chovat nechtěl! 16) Josefov_ se u rybníka nejvíc líbil_ nenas_tné l_sky. 17) Stěhovav_ ptáci se vracejí do tepl_ch krajin. 18) Na kraji lesa stálo několik včel_ch úlů. 19) T_ry horsk_m_ cestam_ a pr_sm_ky nás již unavoval_. 20) Na zem_ ležel_ otep_ slám_. 21) Matka s chlapci s obavam_ pozoroval_, jak se sílící vítr prohání větrolam_. 22) Desítky lidí policii v_děšeně l_čil_, co všechno té noci v_děl_. 23) Ve skleněné v_tríně ležel_ prsteny posázené drahokam_. 24) Psov_ zuby se v_hružně bl_štěl_.