Domov se zvláštním režimem Pobytové sociální služby jsou v našem domově poskytovány od května roku 2006 a to v souladu se Zákonem č. 108/2006 Sb. (Zákon o sociálních službách), konkrétně dle §50 a v rámci Standardů kvality. Věková struktura : Jsou dospělé osoby věkové struktury od 19 - 64 let věku. Kapacita služby : Služba je určená pro 21 uživatelů Bydlení Archa 10 - uživatelů, Bydlení Eden – 11 uživatelů Sociální služba je poskytovaná ve dvou typech bydlení Bydlení Archa Bydlení Eden Uživatelé jsou ubytování na jednolůžkových pokojích. Služba je poskytovaná 24 hodin.
Veřejný závazek : Domov U Včelína je součástí příspěvková organizace Náš svět, se sídlem Pržno 239, 739 11 Pržno, kterou zřizuje Moravskoslezský kraj. Poskytuje pobytové služby sociální péče v domově se zvláštním režimem. Příspěvková organizace Náš svět přijímá pouze žadatele z Moravskoslezského kraje. Poslání: Posláním Domova U Včelína je vytváření důstojného a bezpečného prostředí pro své uživatele, které podporuje při naplňování jejich individuálních potřeb a přání. Domov motivuje uživatele k aktivnímu způsobu života, udržení si a rozvíjení svých dovedností a schopností, včetně posilování jejich soběstačnosti.
Cílovou skupinou uživatelů Bydlení Archa Bydlení Archa je určeno dospělým mužům a ženám, kteří mají sníženou soběstačnost a z důvodu mentálního postižení v kombinaci s poruchou chování a specifickými potřebami, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc a podporu jiné fyzické osoby. Bydlení Eden Bydlení Eden je určeno dospělým mužům a ženám, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu kombinovaného duševního onemocnění ( např. schizofrenie, bipolární porucha ) s mentálním postižením a poruchou chování, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc a podporu jiné fyzické osoby.
Strukturovaný den uživatelů Aktivizační činnosti Volnočasové aktivity
Dobrá praxe domova Uživatelé se zapojují do přípravy snídaní a večeří Dobrá praxe domova Uživatelé se zapojují do přípravy snídaní a večeří . Dodržují hygienické návyky. Popřejí si dobrou chuť. Uživatelé tahle spolupráce baví. Uživatelé si začali se slovní podporou pracovníka chystat týdně snídaně a večeře. Den předem se domluví s pracovníkem a společně si zajdou do obchodu, kde si sami vybírají potraviny, které by chtěli na další den na snídani a večeři. Nákup si sami zaplatí. V daný den si sami snídani a večeři nachystají na talíř. S uživateli, kteří potřebují je denně komunikováno formou AAK (alternativní a augmentativní komunikace). Uživatelé se aktivně do komunikace zapojují, některým znakům rozumí a opakují je, pro jiné mají vytvořené své znaky. Podařilo se některé uživatele připravit na jiný typ sociální služby (CHB, DOZP). Osvědčila se funkce AP (aktivizačního pracovníka na domově), který pomáhá uživatelům s nácvikem sebeobslužných činností (hospodaření s penězi, uplatňovaní vlastní vůle…). Osvědčily se ranní schůzky uživatel na domově (vedení k toleranci k druhým). Nová spolupráce s dobrovolníky, písemný kontakt přes email. Minimalizace samovolných odchodů z domova a požívání alkoholu.
Na čem pracujeme… U uživatelů, kdy dochází k opakovanému porušování společně sjednaných dohod, budou nadále pokračovat nácviky. U některých uživatelů, i přes poskytování vysoké míry podpory a motivace, stále dochází k častým projevům autoagrese a agrese vůči ostatním uživatelům a pracovníkům. Tato problematika není řešena pouze v rámci organizace, ale je konzultována s externími pracovníky mezioborových týmů.
Zvládání agrese a autoagrese u uživatelů Partnerský přístup k uživatelům Vytvoření individuálních plánů Vytvoření rizikových plánů Analýza situace – projevy agrese Prevence – jak postupovat, aby k agresi nedošlo monitorování, odvedení pozornosti, naslouchání, změna prostoru, nabízení činnosti, co má uživatel rád) bezpečný odstup na vzdálenost ruky nenechávat volně položené předměty, kterými by mohli zranit sebe nebo jinou osobu vyškolený personál pro práci s cílovou skupinou, krizová intervence, pravidla šetrné sebeobrany Intervence – jak správně postupovat, když dojde k agresi, autoagresi Snaha o slovní zklidnění, odvedení pozornosti Pokud agrese pokračuje, vždy seznámíme uživatele, že budou použity šetrné úchopy a ujistíme se, že informaci rozuměl Pokud se nedaří agresi zvládnou pomocí šetrných úchopů využívá se místnost bezpečného pobytu Po celou dobu je uživatel monitorován a pokud nedojde ke zklidnění do 45 minut volá se PČR a RZS
Vzdělávání pracovníků V roce 2016 a 2017 čtyři pracovníci absolvovali akreditovaný vzdělávací program - Vzdělávání mentorů v problematice práce s klientem s rizikem chování, kteří školí další pracovníky v organizaci, při úspěšném absolvování kurzu pracovník získává akreditaci. Zaměstnanci jsou řádně proškolení a při použití opatření omezující pohyb (OOP), dodržují přesný postup dle § 89, Zákona 108/2006 Sb., opatření omezující pohyb osob. Využití OOP je řádně evidováno. Na DZR je v rámci akreditovaného vzdělávání proškoleno 97% pracovníků v prevenci restrikce, v teorii plánů rizik, postup při OOP (opatření omezení pohybu) a v šetrných úchopech.