KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

PAMĚŤ A POZORNOST Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základy automatického řízení 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Testy vytrvalostních schopností
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Architektonická kompozice
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Dobrý den Horská klinika 2011.
Zjišťování výsledků VVP
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Technické prostředky v požární ochraně
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Regulátory integrační
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Uživatelská příručka DuoTrainin
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
PERIODIZACE Michal Lehnert.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Diferencované stravování
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI Michal Lehnert

Osnova přednášky Charakteristika KS. Význam KS pro tréninkovou činnost a sportovní výkony. Členění KS. Metodické aspekty rozvoje KS. Diagnostika KS.

KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI Komplex schopností lehce a účelně koordinovat pohyby, přizpůsobovat je měnícím se podmínkám, provádět složitou pohybovou činnost a rychle si osvojovat nové pohyby. KS jsou úzce spjaty s dovednostmi a mohou působit pouze v jednotě s kondičními schopnostmi (projevují se v komplexu)! KS jsou tréninkem značně ovlivnitelné.

KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI Koordinační schopnosti (dříve obratnostní) –umožňují učení se pohybovým dovednostem a ovlivňují jejich projev - dominuje přesnost, rychlost, složitost… Pohybová koordinace – vyjadřuje aspekt silového, časového a prostorového řízení pohybové činnosti (regulace pohybu).

KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI Uplatnění KS: především při pohybové činnosti s vysokými nároky na řídící činnost nervové soustavy (složitější pohyby, změna pohybů…). Odlišné nároky sportů na koordinační schopnosti (jednoduchá lokomoce x lokomoce spojená s různou manipulací - tenis, moderní, gymnastika)…

KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI Speciální KS: dány požadavky sportovních výkonů (omezené na jeden sport či sportovní disciplínu, vázané na charakteristickou motorickou dovednost). Technická příprava: KS ovlivňují efektivitu (kvalitu motorických dovedností a jejich využití) a naopak.

VÝZNAM KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Optimálně rozvinuté koordinační schopnosti: Urychlují a zefektivňují proces osvojování nových dovedností. Příznivě ovlivňují dříve osvojené dovednosti (přispívají k jejich stabilizování, zjemňování a hlavně k jejich adekvátnímu využívání v konkrétních situacích…).

VÝZNAM KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Optimálně rozvinuté koordinační schopnosti: Spoluurčují stupeň využití kondičních schopností (např. rytmická souhra pohybu paží a nohou při plavání kraulem apod). Ovlivňují estetické pocity, radost a uspokojení z pohybu

ČLENĚNÍ KS Diferenciační Orientační Rovnováhová Reakční Rytmická Spojování pohybu Přestavby pohybu

Diferenciační Schopnost jemně rozlišovat a nastavovat silové, prostorové a časové parametry pohybového průběhu (projevuje se např. pocitem vody, míče apod.) Např. při běhu na lyžích musí být při odrazu odrazová noha v přesně nastavené poloze, odraz proveden přesně v určitém okamžiku a síla vynaložená při odrazu přiměřená. Pokud bude některý z parametrů nastaven chybně (např. odraz opožděný či příliš razantní), dojde k proklouznutí.

Orientační Schopnost určovat a měnit polohu a pohyb těla v prostoru a čase, a to vzhledem k definovanému akčnímu poli (hřišti, ringu, tanečnímu parketu…) nebo pohybujícímu se objektu. Základem této schopnosti je příjem a zpracování především optických, ale i kinestetických informací.

Rovnováhová Schopnost udržovat celé tělo (event. i vnější objekt) ve stavu rovnováhy, respektive rovnovážný stav obnovovat i při napjatých rovnováhových poměrech a proměnlivých podmínkách prostředí. Rozlišuje se statická rovnováhová schopnost, dynamická rovnováhová schopnost, balancování předmětu. Analyzátory, ze kterých se získávají Informace: vestibulární, kinestetický (zdůrazňován je význam receptorů krčních svalů), taktilní (četné receptory jsou na plosce nohy) a vizuální.

Schopnost zahájit (účelný) pohyb na daný podnět v co nejkratším čase Reakční Schopnost zahájit (účelný) pohyb na daný podnět v co nejkratším čase (indikátorem je reakční doba). Délka reakční doby závisí na druhu podnětu, nejdelší je u podnětů optických, nejkratší u taktilních. Rozdíly však jsou malé, řádově desítky milisekund.

Rytmická Schopnost vystihnout a pohybově vyjádřit rytmus z vnějšku daný, nebo v samotné pohybové činnosti obsažený (časové a dynamické parametry pohybu). Rovněž vnímat změny rytmu (i ostatních sportovců), optimálně sladit pořadí činností)…

Uplatňuje se při plnění všech složitých úkolů! Spojování pohybu Schopnost navzájem propojovat dílčí pohyby těla (končetin, hlavy, trupu) do prostorově, časově a dynamicky sladěného celkového pohybu, zaměřeného na splnění cíle pohybového jednání. Uplatňuje se při plnění všech složitých úkolů! Dominuje při řešení koordinačně náročných úloh, které se ve zvýšené míře vyskytují např. v gymnastice, ve všech sportovních hrách, ale i v plavání.

Přestavby pohybu Schopnost situačně přizpůsobit pohybovou činnost (původní pohybový program) vnějším i vnitřním podmínkám, které člověk v průběhu pohybu vnímá nebo předjímá. Změnu přináší měnící se terén (při jízdě na lyžích), činnost soupeře (při zápasení), vyvíjející se herní situace (basketbal), měnící se povětrnostní situace ale i podmínky vnitřní, např. pod vlivem únavy. Na základě vnímání nebo anticipace sportovec pokračuje v pohybu jiným způsobem.

METODIKA TRÉNINKU KS Rozvoj KS: -samostatně -v rámci technické přípravy. Podstatou tréninku KS je: 1. Rozšiřování pohybové zkušenosti vykonáváním nových, stále obtížnějších pohybů. 2. Zvládnutí širokého spektra dovedností v mnoha obměnách a v měnících se podmínkách, přičemž nejde o jejich maximální dokonalost.

METODIKA TRÉNINKU KS Jak měnit podmínky? Spojovat osvojené dovednosti. Zvyšovat náročnost a požadavky na přesnost pohybů. Cvičit pod tlakem (soupeř, vysoká rychlost, únava, rušící vlivy z okolí…). Cvičit v různých podmínkách, reagovat na dodatečné informace, omezovat zrakovou kontrolu…

METODIKA TRÉNINKU KS Citlivé období rozvoje KS cca 6 –13 let (před pubertou). Učení se novým pohybům zařazovat i u vyspělých sportovců. Pro rozvoj obecných KS využívat cvičení náročná, nová, neobvyklá, malých her, základů řady sportů…, což vede u dětí a mládeže k rozvoji všestranosti.

METODIKA TRÉNINKU KS V tréninkové jednotce zařazovat rozvoj KS po rozcvičení. Metoda opakování - plný interval zotavení, uplatňovat opakované řešení situací, ve kterých se sportovec vypořádává s koordinačně náročnou pohybovou činností. Dávkování zatížení: menší počet opakování, více sérií, pravidelně, častěji, dbát na kvalitu, trvání cca do 30 min - udržet koncentraci.

DIAGNOSTIKA KS Laboratorní a terénní testování. Testy zaměřené na přesnost, složitost, rychlost přizpůsobivost, učenlivost... Testy speciálních KS (především u vyspělých sportovců).

Kontrolní otázky Charakterizujte KS Jak KS ovlivňují tréninkovou činnost a sportovní výkony? Uveďte a jednotlivé druhy KS a jejich význam ve zvoleném sportu. Jak lze KS efektivně rozvíjet?