Co je kognitivní psychologie?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je kognitivní psychologie?
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 6. PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY KRIZOVÉ KOMUNIKACE PŘI ŘÍZENÍ ZMĚNY A KRIZE BEZPEČNOSTNÍMI SYSTÉMY.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
Věcné autority v roce 2016
Základy automatického řízení 1
Platformy projektu KAP LK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Cílem Manažerů rozvoje a kvality služeb je:
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Interpolace funkčních závislostí
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Společenská odpovědnost ve školství
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
1. Fyzik Fyzikální veličina se zn. m ….. má tvar, velikost, barvu
Úvod do tvorby srozumitelného textu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
VY_32_INOVACE_
Rozdíly mezi lidmi jsou přirozené
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Diagnostika Kognitivní procesy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Rešerše.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vliv reklamy na společnost
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Psychologie test.
Co je kognitivní psychologie?
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Úvod do praktické fyziky
Orientujeme se v prostoru
NAJDI CESTU Orientace v prostoru.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
VY_32_INOVACE_20_ Jednotky objemu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Rozlišování obrazných znaků a symbolů, grafické vyjadřování
VLASTNOSTI KAPALIN
Kognitivní (poznávací) procesy
Základní psychologické směry
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Témata kognitivní psychologie
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Co je kognitivní psychologie? Lat. cognoscere – vědět, znát Behaviorizmus (S-R) Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“

Témata kognitivní psychologie základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost paměť, mentální reprezentace vnímání čití vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené)

Zrakové vnímání – zrakový aparát Oko (čočka – sítnice) Zraková dráha Mozek – zraková kůra (týlní lalok) Obraz na sítnici: dvourozměrný („malířské plátno“), převrácený Výsledný vjem: trojrozměrný (obvykle), nepřevrácený Činnost okohybných svalů: sakadické pohyby

Asocianizmus – „atomistický“ výklad vnímání, myšlení – řetězení asociací na základě styčnosti (v prostoru, v čase), podobnosti a kontrastu Gestaltizmus (tvarová psychologie) – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; základní vztah figura-pozadí; zákon dobrého tvaru (pregnantnosti) na principu blízkosti, podobnosti, uzavření …

Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí

Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti

Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - blízkosti

Zrakové vnímání – iluze

Zrakové vnímání – klamy

Zrakové vnímání – pareidolie

Zrakové vnímání – pareidolie

Zrakové vnímání – vnímání prostoru Obraz na sítnici je dvourozměrný. Vjem reality je však trojrozměrný, navíc dovedeme odhadovat vzdálenosti, poměrné velikosti objektů aj. O co se při tomto odhadování opíráme? „Nápovědi“ zrakového vnímání – monokulární, binokulární

LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA + GRADIENT TEXTURY

ATMOSFÉRICKÁ PERSPEKTIVA

STÍNOVÁNÍ

INTERPOZICE (PŘEKRÝVÁNÍ)

OBVYKLÁ VELIKOST Tendence ke konstantnosti vnímání objektů

Hermann von Helmholtz – nevědomá percepce

Binokulární vidění – binokulární paralaxa, stereoskopie

POHYB (vizuální detekce pohybujícího se objektu je rychlejší než klidového)

Co vědí o vnímání architekti?

Bezpočet dalších aplikací– doprava, vojenství

VNÍMÁNÍ BAREV Sítnice: tyčinky – černobílé vidění, čípky – barevné vidění Čípky: 3 druhy – „modré“, „zelené“, „červené“ Negativní paobrazy

Konstantnost vnímání barev

Konstruktivistické vs. přímé výklady vnímání Konstruktivistické – např. zrakové klamy (nevědomé vnímání); vliv emocí (ROR, experiment Brunera, …)

„ekologická teorie“ J. Gibsona – i přes to, že se obraz na sítnici proměňuje, existují jeho invariantní charakteristiky (ty jsou strukturální – např. gradient textury); význam pohybu, interakce poznávající-okolí

Seminář: procvičování tématu zrakové vnímání – analýza obrazů M. C Seminář: procvičování tématu zrakové vnímání – analýza obrazů M.C. Eschera; demonstrace principu „primingu“ – pojmy prime, target (cíl)

Obrazy se dají vizuálně interpretovat zároveň více protichůdnými způsoby. Zamyslete se nad tím, jak malíř pracuje s monokulárními nápověďmi: Překryv/interpozice Lineární perspektiva Gradient textury Stínování případně s jinými triky, aby naše oči vedl tou či onou cestou. Které momenty v obraze podporují jednu intepretaci, které zase protichůdnou?

Kognitivní psychologie a experimenty Primingové experimenty Cíl (target) Identifikace slov mezi pseudoslovy peřina → Y dehoke → N

Kognitivní psychologie a experimenty Primingové experimenty Cíl (target) Identifikace slov mezi pseudoslovy peřina → Y dehoke → N Prime husa (vztah k cíli) míč (bez vztahu k cíli)