DSBcB020: Dějiny starověkého „sportu“ I (Řecko)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Střední zdravotnická škola v Karviné. oslavila v roce let své existence vybudovala si tradici kvalitní odborné školy její brány již opustilo přes.
Hry VII. zimní olympiády dětí a mládeže ČR – Ústecký kraj.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Rýchorská bouda. Historie   Rok 1927 Klub českých turistů => postavení Rýchorské boudy (ubytování, hospoda, taneční zábavy)   V poválečném období.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
ZÁKLADY CESTOVNÍHO RUCHU Management cestovního ruchu JS 2013.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
DSBcB020: D ě jiny starov ě kého „sportu“ I ( Ř ecko)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
  Vznik univerzit v Evropě, Karlova univerzita  Zakladatel?   4 fakulty  V čele univerzity? V čele fakulty?  Bratrská výchova  Ideál.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_08_Hudba exotických kultur TémaHudba exotických kultur Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
Starověké Řecko – Řecká kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Určeno pro : žáky 2. stupně ZŠ Sekce: základní Předmět : zeměpis
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Základy pedagogické metodologie
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k doplnění výkladu a zápisu.
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Pedagogická psychologie
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7-35_Řecké hry a slavnosti Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Raná řecká tyranida, Sparta
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Středověká kolonizace
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FEIDIÁS SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
STAROVĚKÉ ŘECKO Dějepis 6.roč. Mgr.Renata Šimková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_VLASTIVĚDA
ESPORTS (ELECTRONIC SPORTS) Roman Hruda Oktáva 2015/2016.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
klasické období (5. stol. př. n. l. Athény za Perikla)
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Název: Ocenění významných umělců Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Kultura ve starověkém Řecku
MĚSTSKÉ STÁTY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
STAROVĚKÉ ŘECKO.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

DSBcB020: Dějiny starověkého „sportu“ I (Řecko)

Rekonstrukce PhDr. Jiří Kouřil 213777@mail.muni.cz ukončení: zápočet test či rozprava Docházka, soutěž Test 100b (4x5 + 10), min. 60b výuka – přednášky, diskuze, rekonstrukce, soutěž Dějiny starověkého „sportu“ II (Řím) helénismus Germáni, … Etruskové Řím vliv na rytířství Rekonstrukce

TÉMATA vymezení, inspirace pro současnost Mezopotámie, Malá Asie, Egypt, Indie, Čína Kréta, Mykény Řecko do helénismu druhy agónu, disciplíny, pravidla, vývoj „sportovně“-náboženské slavnosti Athény, Sparta, … speciální tituly významní athlétai, trenéři a příprava „sportovní“ a kulturně filosofické typy vztah k ženám, cizincům a otrokům umění, řemeslo, filosofie a „sport“

pravda/ lež 1. symbolem antických OH bylo 5 kruhů jako dnes 2. AOH byly otevřeny všem národům 3. Na stejných AOH soutěžili muži i ženy 4. AOH začínaly přinesením olympijského ohně 5. Jako dnes byly OH pro muže a mládež odděleny 6. v antice existovaly i zimní OH 7. antičtí atleti dostávali jako ti současní za vítězství peníze 8. po bitvě u Marathónu se do programu AOH přidal maratónský běh jako vzpomínka na posla

5 moderní symbolů OH pět kruhů pochodeň oheň přísaha hymna

Sport? lat. disportare důraz na vítězství athlon – cena agón – soutěž útěk od práce k zábavě oddávat se zábavě bavit se důraz na vítězství athlon – cena agón – soutěž Olympiakoi Agones ne OH x ludus (Řím)

Praktické aspekty řeckého sportu?

Válečnictví Výchova

Jak víme o antickém sportu?

Primární zdroje

Archeologie

Umění

Epigrafika

Numismatika

LITERATURA DECKER, W. (1995). Sport in der griechischen Antike. Vom minoischen Wettkampf bis zu den Olympischen Spielen. München: C. H. Beck. 255 p. GOLDEN, M. (2005). Sport in the Ancient World from A to Z. London: Taylor & Francis e-Library. 185 p. GOUW, P. (2009). Griekse atleten in de Romeinse Keizertijd (31 v. Chr. - 400 n. Chr.) [online]. Amsterdam: University of Amsterdam, FGw: Instituut voor Cultuur en Geschiedenis (ICG). Dostupné z: http://dare.uva.nl/document/2/144785 HOGENOVÁ, A. (2000). Areté :základ olympijské filozofie. 1. vyd. Praha: Karolinum. 164 s. HOMÉROS (2007). Ílias. Translated by Otmar Vaňorný. 12. vyd. Praha: Petr Rezek. 598 s. HYDE, W. W. (1921). Olympic Victor Monuments and Greek Athletic Art. Washington: Carnegie Inst. 406 p. CHRISTESEN, P. (2012). Olympic Victor Lists and Ancient Greek History. Cambridge: Cambridge University Press. 582 p. CHRISTESEN, P. & MARTIROSOVA-TORLONE, Z. (2013). The Olympic Victor List of Eusebius: Background, Text, and Translation [online]. New York: Fordham University. Dostupné z: https://www.academia.edu/5242343/The_Olympic_Victor_List_of_Eusebius_Background_Text_and_Translationt. JAEGER, W. W. (1989). Paideia :die Formung des griechischen Menschen. 2., ungekürzter photomechan. Berlin: Walter de Gruyter. 1398 s. KÖSSL, J. et alii (1982). Malá encyklopedie olympijských her. Praha: Olympia. 616 s.

MECHIKOFF, R. A. (2010). A history and philosophy of sport and physical education :from ancient civilizations to the modern world. 5th ed. New York: McGraw-Hill. xviii, 459. NEWBY, Z. (2006). Athletics in the Ancient World. London: Bristol Classical Press. 112 s. NOVOTNÝ, F. (1922). Gymnasion: Úvahy o řecké kultuře. Praha: Nákladem Gustava Voleského. 66 s. OLIVOVÁ, V. (1979). Lidé a hry: Historická geneze sportu. Praha: Olympia. 608 s. OLIVOVÁ, V. (1988). Sport a hry ve starověkém světě. V Praze: Artia. 207 s. PAUSANIAS (1973). Cesta po Řecku. I. Vyd. 1. Praha: Svoboda. 581 s.  PAUSANIAS (1974). Cesta po Řecku. II. Vyd. 1. Praha: Svoboda. 428 s.  PINDAROS (2002). Olympijské zpěvy. Translated by Jan Šprincl. Praha: Rezek. 212 s. PLATÓN (1961). Zákony. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd. 376 s. PLATÓN (1993). Ústava. Praha: Svoboda. 528 s. POTTER, D. (2012). The Victor´s Crown: How the Birth of the Olympics and the Rise of the Roman Games Changed Sport For Ever. 2. ed. London: Quercus 416 p. REITMAYER, L. (1977). Přehled vývoje tělesné výchovy ve světě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 200 s. SÁBL, V. (1968). Hrdinové antických olympiád. Praha: Olympia, 1968.  SÁBL, V. (1960). Od Olympie k Římu 1960. Praha: Sportovní a turistické nakl. 351 s. STRACHOVÁ, M.; GREXA, J. (2014). Dějiny sportu. Brno: Masarykova univerzita. 121 s. ŠÍP, R. (ed.) (2008). Kalokagathia: Ideál, nebo flatus vocis?. Brno: Masarykova univerzita a Paido. THOMSON, G. (1952). Aischylos a Athény: O původu umění ve starověkém Řecku. Praha: Rovnost. 508 s. VERNANT, J. P. (1995). Počátky řeckého myšlení. 2. vyd. Praha: Oikoymenh. 88 s. VERNANT, J. P. (ed.) (2005). Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad. ZAMAROVSKÝ, V. (1980). Vzkříšení Olympie. 1. vyd. Praha: Olympia. 294 s.