4. Poezie a poetično v prostředí mateřské školy b. Jak rozvíjet pozitivní vztah k poezii u dětí předškolního věku, tvorba tematického celku
První ,,setkání“ s poezií První kontakty s poezií navazuje dítě zpravidla už v kojeneckém věku, mnohem dříve, než se samo naučí mluvit- zpívání ukolébavky před spaním, hry s rukama-,,Paci, paci, pacičky“..,Vařila myšička,..“ Tyto rané kontakty do jisté míry přispívají ke vnímání jednoho ze základních znaků poezie a to zdůrazňování rytmu. Děti předškolního věku se verše učí snadněji, nezřídka je i vědomě i neuvědoměle tvoří. Na zkušenosti dítěte s říkadly navazuje pak učitelka MŠ, která výběrem, podáním a zakomponováním poezie do denních činností, tak aby dítě upoutaly, vytváří jeho budoucí vztah k poezii.
Jak rozvíjet pozitivní vztah k poezii: zaměřit se na lidová říkadla, hádanky, přísloví spojit říkadlo s pohybem říkadlo-báseň doplnit obrázkem vlastní rýmování
Zásady pro vhodné rozvíjení pozitivního vtahu Pochopení textu dětmi. Pamětní nácvik po krátkých významových celcích. Dialog možný ve dvojicích. Povzbuzovat a prohlubovat přirozený smysl pro rytmus a zvukovou kvalitu mluveného slova. Při vlastní reprodukci nápodoba dikce učitelky.
. Děti by měly poznat, že básnická skladba má titul, měly by být seznámeny s plným jménem autora. Říkadla i básně můžeme dětem přednášet kdekoliv a kdykoliv Vybraná díla by měly rozvíjet přirozenou dětskou fantazii. Verše s nimiž učitelka pracuje mají být blízké jí samotné. Učitelka by měla mít hlubší vztah k poezii, který přenáší na děti, kvalitně reprodukovat
Velký význam má: Reprodukce textu učitelkou správná intonace, změny hlasu, tempo oční kontakt s dětmi vhodně vybraný text atmosféra chvíle respektování věku dětí, jejich rozumové vyspělosti využívání ilustrací v knihách-př.:,,Kuřátko a obilí“ opakování textu vhodná motivace
Vhodná motivace: využití momentálního emocionálního rozpoložení dětí připomenutí zajímavých zážitků ze života dětí Zařazení vhodné hudební ukázky Navázání na prohlížení ilustrací v knihách Předložení zajímavého podnětu, který text navodí Využití textu jako motivace k následujícím činnostem
Tvorba tematického celku Přišlo jaro Přišlo jaro do vsi, kde jsi, zimo, kde jsi? Byla zima mezi námi a teď už je za horami. HU, hu, hu Jaro už je tu!
Záměry: jarní krajina a její prvky: stromy, květiny, rostliny,.. charakteristické znaky jara činnosti, které se mohou provádět na jaře pocity, které vyvolává jarní krajina popis některých pozorovaných jevů klasifikace prvků krajina znázornění vlastních i pozorovaných prožitků z období jara zájem o slovní projev respekt k ústnímu projevu ostatních dětí
Cíle: rozšiřovat si slovní zásobu týkající se jara a aktivně jí používat zajímat se o rozšíření slovní zásoby a zlepšování ústního projevu-naučit se báseň naučit se doprovodit báseň hrou na tělo nebo orff. n. vyjadřovat pocity a prožitky z krajiny na jaře popisovat některé typické znaky na základě pozorování obrázků při pohybových hrách předvádět některá zvířata, napodobit jak roste kytka vytvořit si společnou nástěnku-jarní motivy
Nabídka činností Poté co děti samy viděly, jak vypadá krajina na jaře, učitelka ukáže dětem obrázek jarní krajiny ( např. Josef Lada), rozhovor nad obrázkem, co je zaujalo. Můžeme doplnit otázkami týkající se: osob, prvků v krajině, děje, velikosti(velký, střední, malý). Rozhovor v kruhu - ,,Co děti viděly v přírodě, co tam pozorovaly“- vše porovnat s dějem obrázku. Pohybová hra- děti budou napodobovat, jak roste květina(vhodná hudba), jak létají ptáci; nakonec budou napodobovat hlasy některých zvířat z obrázku. Naučíme se básničku o jaru. Učitelka zvolí vhodné pohyby-doprovod hrou na tělo, orffovy nástroje,..
. Výtvarná činnost – děti si vytvoří společnou nástěnku za pomoci papíru, dolepí charakteristickými znaky jara, zvířátek-možnost vytvořit děj. Modelování postav a zvířat z obrázku. Třídění- děti si vyhledají v časopisech fotografie květin různých barev(třídění podle barev, velikosti, tvaru,..)
Využití jednoduchého říkadla-hádanky. Zimní hádanka Přišel k nám host, Spravil nám most. Bez sekery bez dláta Je pevný dost! (mráz)
. poslech a zodpovězení hádanky rytmizace recitace s pohybovým doprovodem recitace, zpěv za hudebního doprovodu rytmických nástrojů a zvonkohry, kde necháme k dispozici kameny, taneční provedení s prádelní gumou hádanku je možné použít k přemýšlení, jak bychom chodili přes vodu, kdyby nebyly mosty a jaký musí být most, aby nás unesl můžeme si most postavit z kostek, namalovat, pozorovat ho na vycházce,….
Závěr Umění má pro vývoj dítěte mimořádný význam. Zvláště k slovesnému umění je dítě nadmíru vnímavé. V předškolním věku neumí ještě číst, proto potřebuje zprostředkovatele-rodič, sourozenec; v mateřské učitel. Vztah dítěte tohoto věku k poezii nebývá zcela spontánní a proto je nutno ho záměrně a plánovitě vytvářet. Poezie nabízí širokou škálu možností a je jenom na učitelce jak je využije.