4. Poezie a poetično v prostředí mateřské školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Program Malování Vytvořila Jana Šimková, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Širokoúhlá prezentace
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření březen 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Dobrá praxe Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Učíme se číst nahlas na VŠ?
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
Rešerše.
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Jak nám roste krokus vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VY__III/2__INOVACE__124 Prvouka Jaro, léto – charakteristické znaky
AUTOR: Kateřina Křížová
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
Má země Česká republika.
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Promítání filmových sekvencí Pro naše účely můžeme využít následující tituly: Těžké melodično (1997)
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Od semínka k pastelkám Řešení problémů, učení   .
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Opička Gogo Jak jsme využitím projektové metody podněcovaly představivost dětí, rozvíjely jejich pohybové a manipulační dovednosti, asociativní myšlení,
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Vztah k životnímu prostředí
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
ZVUKY A TÓNY.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

4. Poezie a poetično v prostředí mateřské školy b. Jak rozvíjet pozitivní vztah k poezii u dětí předškolního věku, tvorba tematického celku

První ,,setkání“ s poezií První kontakty s poezií navazuje dítě zpravidla už v kojeneckém věku, mnohem dříve, než se samo naučí mluvit- zpívání ukolébavky před spaním, hry s rukama-,,Paci, paci, pacičky“..,Vařila myšička,..“ Tyto rané kontakty do jisté míry přispívají ke vnímání jednoho ze základních znaků poezie a to zdůrazňování rytmu. Děti předškolního věku se verše učí snadněji, nezřídka je i vědomě i neuvědoměle tvoří. Na zkušenosti dítěte s říkadly navazuje pak učitelka MŠ, která výběrem, podáním a zakomponováním poezie do denních činností, tak aby dítě upoutaly, vytváří jeho budoucí vztah k poezii.

Jak rozvíjet pozitivní vztah k poezii: zaměřit se na lidová říkadla, hádanky, přísloví spojit říkadlo s pohybem říkadlo-báseň doplnit obrázkem vlastní rýmování

Zásady pro vhodné rozvíjení pozitivního vtahu Pochopení textu dětmi. Pamětní nácvik po krátkých významových celcích. Dialog možný ve dvojicích. Povzbuzovat a prohlubovat přirozený smysl pro rytmus a zvukovou kvalitu mluveného slova. Při vlastní reprodukci nápodoba dikce učitelky.

. Děti by měly poznat, že básnická skladba má titul, měly by být seznámeny s plným jménem autora. Říkadla i básně můžeme dětem přednášet kdekoliv a kdykoliv Vybraná díla by měly rozvíjet přirozenou dětskou fantazii. Verše s nimiž učitelka pracuje mají být blízké jí samotné. Učitelka by měla mít hlubší vztah k poezii, který přenáší na děti, kvalitně reprodukovat

Velký význam má: Reprodukce textu učitelkou správná intonace, změny hlasu, tempo oční kontakt s dětmi vhodně vybraný text atmosféra chvíle respektování věku dětí, jejich rozumové vyspělosti využívání ilustrací v knihách-př.:,,Kuřátko a obilí“ opakování textu vhodná motivace

Vhodná motivace: využití momentálního emocionálního rozpoložení dětí připomenutí zajímavých zážitků ze života dětí Zařazení vhodné hudební ukázky Navázání na prohlížení ilustrací v knihách Předložení zajímavého podnětu, který text navodí Využití textu jako motivace k následujícím činnostem

Tvorba tematického celku Přišlo jaro Přišlo jaro do vsi, kde jsi, zimo, kde jsi? Byla zima mezi námi a teď už je za horami. HU, hu, hu Jaro už je tu!

Záměry: jarní krajina a její prvky: stromy, květiny, rostliny,.. charakteristické znaky jara činnosti, které se mohou provádět na jaře pocity, které vyvolává jarní krajina popis některých pozorovaných jevů klasifikace prvků krajina znázornění vlastních i pozorovaných prožitků z období jara zájem o slovní projev respekt k ústnímu projevu ostatních dětí

Cíle: rozšiřovat si slovní zásobu týkající se jara a aktivně jí používat zajímat se o rozšíření slovní zásoby a zlepšování ústního projevu-naučit se báseň naučit se doprovodit báseň hrou na tělo nebo orff. n. vyjadřovat pocity a prožitky z krajiny na jaře popisovat některé typické znaky na základě pozorování obrázků při pohybových hrách předvádět některá zvířata, napodobit jak roste kytka vytvořit si společnou nástěnku-jarní motivy

Nabídka činností Poté co děti samy viděly, jak vypadá krajina na jaře, učitelka ukáže dětem obrázek jarní krajiny ( např. Josef Lada), rozhovor nad obrázkem, co je zaujalo. Můžeme doplnit otázkami týkající se: osob, prvků v krajině, děje, velikosti(velký, střední, malý). Rozhovor v kruhu - ,,Co děti viděly v přírodě, co tam pozorovaly“- vše porovnat s dějem obrázku. Pohybová hra- děti budou napodobovat, jak roste květina(vhodná hudba), jak létají ptáci; nakonec budou napodobovat hlasy některých zvířat z obrázku. Naučíme se básničku o jaru. Učitelka zvolí vhodné pohyby-doprovod hrou na tělo, orffovy nástroje,..

. Výtvarná činnost – děti si vytvoří společnou nástěnku za pomoci papíru, dolepí charakteristickými znaky jara, zvířátek-možnost vytvořit děj. Modelování postav a zvířat z obrázku. Třídění- děti si vyhledají v časopisech fotografie květin různých barev(třídění podle barev, velikosti, tvaru,..)

Využití jednoduchého říkadla-hádanky. Zimní hádanka Přišel k nám host, Spravil nám most. Bez sekery bez dláta Je pevný dost! (mráz)

. poslech a zodpovězení hádanky rytmizace recitace s pohybovým doprovodem recitace, zpěv za hudebního doprovodu rytmických nástrojů a zvonkohry, kde necháme k dispozici kameny, taneční provedení s prádelní gumou hádanku je možné použít k přemýšlení, jak bychom chodili přes vodu, kdyby nebyly mosty a jaký musí být most, aby nás unesl můžeme si most postavit z kostek, namalovat, pozorovat ho na vycházce,….

Závěr Umění má pro vývoj dítěte mimořádný význam. Zvláště k slovesnému umění je dítě nadmíru vnímavé. V předškolním věku neumí ještě číst, proto potřebuje zprostředkovatele-rodič, sourozenec; v mateřské učitel. Vztah dítěte tohoto věku k poezii nebývá zcela spontánní a proto je nutno ho záměrně a plánovitě vytvářet. Poezie nabízí širokou škálu možností a je jenom na učitelce jak je využije.