Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název: VY_32_INOVACE_1801_FUNKCE Téma: Pojem funkce, definiční obor, obor hodnot, graf funkce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21. 2975
ANOTACE Prezentace je určena žákům 9. tříd, přechody snímků v prezentaci jsou kliknutím myši. Je zaměřena na opakování pojmu funkce, definičního oboru a oboru hodnot. Žáci si zopakují sestavování tabulek a konstrukci grafu funkce v pravoúhlé soustavě souřadnic.
Datum vytvoření: 7. 3. 2013 Klíčová slova: funkce, graf funkce, definiční obor, obor hodnot, rovnice funkce, výčet prvků
-opakování základních pojmů FUNKCE -opakování základních pojmů
1. Pokus se vlastními slovy definovat: Co je funkce? Jak ji označujeme? Čím můžeme funkci vyjádřit? Co je definiční obor funkce? Jak jej značíme? Co je obor hodnot? Jak jej značíme?
Odpovědi: Funkce f = matematický předpis, který každému prvku množiny Df přiřazuje právě jedno číslo z množiny reálných čísel R Funkci můžeme vyjádřit = rovnicí, výčtem prvků (tabulkou), grafem Df = množina reálných čísel R nebo její část Hf = množina všech čísel přiřazených funkcí f
2. Rozhodni, zda se jedná o funkci, pokud ano, urči Df a Hf : b/ c/ d/ x 1 2 3 4 5 y 6 x -2 -1 1 2 y -4 4 x 1 2 3 4 y 5 x -2 -1 1 2 y 4
Odpovědi: a/ ano … Df = {1, 2, 3, 4, 5} Hf = {2, 3, 4, 5, 6} b/ ano … Df = {-2, -1, 0, 1, 2} Hf = {-4, -2, 0, 2, 4} c/ ne … číslu 3 z daného Df jsou přiřazena dvě různá čísla (3 a 1) … rozpor z definicí fce d/ ano … Df = {-2, -1, 0, 1, 2} Hf = {4}
3. Sestav tabulku funkce dané rovnicí y = 2x – 1; x ϵ {-3, -2, -1, 0, 1, 2, 3} 1 2 3 y
Řešení: x -3 -2 -1 1 2 3 y -7 -5 5
4. Rozhodni, zda se jedná o grafy funkcí, pokud ano urči Df: a/ b/ c/ d/
Odpovědi: a/ ano … Df: xϵ ˂-2, 3 ˃ b/ ne c/ ano … Df = R d/ ne
5. Narýsuj graf funkce dané rovnicí y = 0,5 5. Narýsuj graf funkce dané rovnicí y = 0,5.x + 1; x ϵ{-2, -1, 0, 1, 2} x y y x
Řešení: x -2 -1 1 2 y 0,5 1,5
POUŽITÉ ZDROJE Program Microsoft Office 2010 BUŠEK, Ivan; MACHÁČEK, Vlastimil; KOTLÍK, Bohumil. Sbírka úloh z matematiky pro 8. ročník základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, ISBN 2114068.