PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Tomáš Garrigue Masaryk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.

NAKLONĚNÁ ROVINA TÉMA:

Historie V pradávných dobách užívali lidé k práci pouze sílu vlastních svalů, později sílu svalů ochočených zvířat. Postupem času objevili jednoduché stroje, které jim námahu ulehčily. Příkladem je nakloněná rovina (Bradáč et al., 2006). Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3

Nakloněná rovina Zvedáme-li břemeno svisle vzhůru, potřebujeme vyvinout mnohem větší sílu, než budeme-li ho posouvat po nakloněné rovině do stejné výšky (Bradáč et al., 2006). Obr. 4 Obr. 5

Využití nakloněné roviny při stavbě pyramid Dokonce i staří Egypťané využívali ke stavbě pyramid princip nakloněné roviny. Obrovské kamenné kvádry byly zvedány až do výšky 150ti metrů. Obr .6 Obr. 8 Obr. 7

Další využití principu nakloněné roviny Nakloněnou rovinou je i silnice vinoucí se svahem k vrcholu hory. Dlouhou zavinutou nakloněnou rovinou je i stoupání závitu šroubu nebo závitu zvedáku (Bradáč et al., 2006). Obr. 9 Obr. 10

Žabák přemýšlí, kde musí vynaložit větší sílu k vyzvednutí melounu na vrchol. Mírný nebo strmý svah? MÍRNÝ SVAH STRMÝ SVAH SÍLA SÍLA DRÁHA DRÁHA GRAVITAČNÍ SÍLA BŘEMENE GRAVITAČNÍ SÍLA BŘEMENE

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_3_05_Nakloněná rovina Šablona číslo: V Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Jiřina Jeršovová

Anotace: Prezentace popisuje systém a využití nakloněné roviny Anotace: Prezentace popisuje systém a využití nakloněné roviny. Pro lepší pochopení tohoto systému jsou připraveny názorné příklady. Očekávaný výstup: Žáci pochopí systém nakloněné roviny. Dovedou rozpoznat v jakých případech se tento systém využívá. Pochopí proč lidem ulehčuje práci. Druh učebního materiálu: prezentace zpracovaná v programu Powerpoint Typická věková skupina: 10 - 11 let Klíčová slova: nakloněná rovina, závit šroubu, serpentiny Pomůcky a materiál: počítač, interaktivní tabule, učebnice - Bradáč P.et al., (1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN 80-85775-58-1 Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Prezentace obsahuje učební texty (Bradáč P. et al.,(1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN 80-85775-58-1) , které jsou doplněny mnoha příklady, viditelných na obrázcích. Díky těmto obrázkům si snáze zapamatují, v jakých situacích se nakloněná rovina využívá. V závěru prezentace je uveden logický příklad k řešení, na kterém si vyučující ověří, zda žáci porozuměli dané problematice.

Zdroje: http: //office.microsoft.com Obr. 1 http://www.google.cz/imgres?q=slon+pr%C3%A1ce&hl=cs&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=Ka0ahGTwsTLn6M:&imgrefurl=http://cestyapamatky.cz/cesty/laos-2008/plavba-po-mekongu&docid=DktUrZfkHwfTBM&imgurl=http://cestyapamatky.cz/img/foto/f/_264.jpg&w=466&h=700&ei=S0jvT8GILsrCswagvIjzDg&zoom=1 Obr.2 http://www.google.cz/imgres?q=mula+pr%C3%A1ce&hl=cs&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=WH-bjCx3IM7OSM:&imgrefurl=http://www.zoologie.frasma.cz/domestikace/domestikace.html&docid=3PouSet0g2-bqM&imgurl=http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%2525200309%252520savci/savci%252520zmenseni/Obr.030911.muly%252520v%252520praciMH.MJ%252520GC_zmensenina.jpg&w=548&h=365&ei=-0jvT_GeJM_IswbMqMyNDw&zoom=1&iact=hc&vpx=189&vpy=166&dur=325&hovh=183&hovw=275&tx=128&ty=101&sig=118355392090458326783&page=1&tbnh=160&tbnw=217&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69 Obr.3 http://www.google.cz/imgres?q=pivovarnick%C3%A9+kon%C4%9B&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=4IJ7ltL6qiPizM:&imgrefurl=http://pivni.info/news/8066-pivovarsky-povoz-mesto-nepodpori.html&docid=42gMsHz_vH0uWM&imgurl=http://mm.denik.cz/46/33/pivovar_kone_povoz_denik_clanek_solo.jpg&w=350&h=263&ei=aUnvT6TrBoHUtAb3qviNDw&zoom=1&iact=hc&vpx=500&vpy=2&dur=5241&hovh=195&hovw=259&tx=147&ty=89&sig=118355392090458326783&page=2&tbnh=145&tbnw=191&start=17&ndsp=24&ved=1t:429,r:2,s:17,i:131 Obr.4 http://www.google.cz/#hl=cs&gs_nf=1&cp=19&gs_id=22&xhr=t&q=naklon%C4%9Bn%C3%A1+rovina+vyu%C5%BEit%C3%AD&pf=p&sclient=psy-ab&oq=naklon%C4%9Bn%C3%A1+rovina+vy&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=aee70bbcd419d466&biw=1366&bih=673 Obr.5 Obr. 6 http://masch.blog.cz/0609/stavba-velke-pyramidy-3 Obr. 7 http://www.google.cz/imgres?q=stavba+pyramid&um=1&hl=cs&sa=N&noj=1&tbm=isch&tbnid=_fI8kh33aIK1FM:&imgrefurl=http://www.springboardmagazine.com/science/simplemachines.htm&docid=qkALj5g_roSWdM&imgurl=http://www.springboardmagazine.com/SpringImages/levers1.gif&w=323&h=216&ei=AIm6To_kIcTi4QSWuLmYCA&zoom=1&iact=hc&vpx=97&vpy=303&dur=6073&hovh=172&hovw=258&tx=140&ty=106&sig=105444964863612447673&page=10&tbnh=114&tbnw=171&start=139&ndsp=15&ved=1t:429,r:10,s:139&biw=1024&bih=634 Obr. 8 http://www.google.cz/imgres?q=stavba+pyramid&hl=cs&biw=1024&bih=634&gbv=2&tbm=isch&tbnid=z5VjHHFuCjnW3M:&imgrefurl=http://oko.yin.cz/29/stavba-pyramid-pomoci-draku/&docid=ES1rEHB3BbMO-M&imgurl=http://oko.yin.cz/29/stavba-pyramid-pomoci-draku/stavba-pyramid-pomoci-draku.jpg&w=300&h=255&ei=uIm6Ts-sE8KI4gSY9JSQCA&zoom=1&iact=hc&vpx=269&vpy=145&dur=99&hovh=204&hovw=240&tx=147&ty=103&sig=105444964863612447673&page=1&tbnh=136&tbnw=149&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0 Obr. 9 http://www.google.cz/imgres?q=serpent%C3%BDny&um=1&hl=cs&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=tCTyP_4xwll7cM:&imgrefurl=http://albanie-na-kole.kvalitne.cz/albanie-na-kole-056.php&docid=iOyDTleGdKAphM&imgurl=http://albanie-na-kole.kvalitne.cz/albanie-na-kole-056.jpg&w=1024&h=683&ei=sk_vT-uKF4bEtAbK46mPDw&zoom=1&iact=hc&vpx=886&vpy=157&dur=80&hovh=183&hovw=275&tx=140&ty=100&sig=118355392090458326783&page=1&tbnh=142&tbnw=189&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:4,s:0,i:81 Obr. 10 http://www.google.cz/imgres?q=%C5%A1rouby&um=1&hl=cs&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=4CU2O-xe5-fcpM:&imgrefurl=http://pctuning.tyden.cz/navody/upravy-modding/12108-casemodding-spojovaci_materialy&docid=WHs5R3v8PvMlMM&imgurl=http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/stoobi/spojovaci_material_casemodding/barvene_sroubky.jpg&w=550&h=268&ei=ZlDvT4WbDdHPsgbVqrn1Dg&zoom=1&iact=hc&vpx=157&vpy=67&dur=137&hovh=157&hovw=322&tx=181&ty=101&sig=118355392090458326783&page=3&tbnh=97&tbnw=199&start=40&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:40,i:199