Vybrané změny v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci Ing. Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
Advertisements

Jištění kvality technologických procesů
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
REACH Implementation Project 3.10 (RIP 3.10) Technické pokyny pro identifikaci a volbu názvu v rámci REACH.
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Integrovaný registr znečišťování Ohlašovací povinnosti za rok 2008 Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního.
Registrace agend orgánů veřejné moci
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Komunální odpadní vody a kaly
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Technologie – výrobní proces ve strojírenství
Audit nízkopoložených zdrojů zápachu - dodatek Podklad pro jednání Pracovní skupiny pro snižování zápachu.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
AEM, Praha Ing. Ladislav Špaček, CSc.1 IPPC Role Ministerstva průmyslu a obchodu. Systém výměny informací o nejlepších dostupných technikách.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Informace o vyhlášce č. 460/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 231/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah bezpečnostního listu k nebezpečné chemické.
Právní režim nakládání s odpady
DOPL Ň KY STRAVY Ing. Sylvie kršková, Státní zem ě d ě lská a potraviná ř ská inspekce.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
DOPL Ň KY STRAVY Ing. Sylvie kršková, Státní zem ě d ě lská a potraviná ř ská inspekce.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Ostravice, Obsah přednášky Průmyslové činnosti v režimu IPPC v MSK Monitoring emisí látek znečišťujících ovzduší Prezentace výsledků monitoringu.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
STS BREF Povrchové úpravy používající organická rozpouštědla
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Česká inspekce životního prostředí
Jištění kvality technologických procesů
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Velká spalovací zařízení Průběh fóra podle čl
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Vztah mezi směrnicí o IPPC a jinými směrnicemi EU
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Porada ochrany přírody – Brno,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu Ing
Předcházení vzniku odpadů a nejlepší dostupné techniky
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Harmonogram přezkumů integrovaných povolení, BREF a závěrů o BAT Ing
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Novinky z EU Ing. Jan Slavík, Ph. D. XXVIII
Transkript prezentace:

Vybrané změny v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci Ing. Mgr Vybrané změny v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci Ing. Mgr. Eduard Hlavatý Ing. Šárka Peřinová XXVIII. jednání pracovní skupiny „Kraje a integrovaná prevence“ 19.06.2014, Praha 1

Obsah Výklad kategorie 4.1. h) Výklad kategorie 4.1. b) 2

Změny kategorie 4 Chemický průmysl – obecná kritéria Pro zařazení do jednotlivých kategorií činností v této části jsou platná obecná kritéria formulovaná ve vztahu k celé kategorii 4 přílohy č. 1 zákona o integrované prevenci. Před novelou zákona: Výroba látek nebo skupin látek musí probíhat v zařízení definovaném v § 2 písm. a) zákona, v průmyslovém měřítku pomocí chemických procesů a konečný výstup ze zařízení je komerčně využíván. Nové znění plynoucí ze směrnice o průmyslových emisích: Výroba látek nebo skupin látek musí probíhat v zařízení definovaném v § 2 písm. a) zákona na základě chemických a biologických procesů v průmyslovém měřítku a konečný výstup ze zařízení je komerčně využíván. 3

Kategorie 4.1. h) přílohy č. 1 Znění před novelou zákona: „ základní plastické hmoty (syntetická vlákna na bázi polymerů, vlákna na bázi celulózy)“ Původní návrh: „plastické hmoty, polymery, syntetická vlákna a vlákna na bázi celulózy“ Nové znění kategorie: „polymery určené jako suroviny k dalšímu zpracování, syntetická vlákna a vlákna na bázi celulózy“ Nové znění kategorie se výrazně promítá do stávající praxe zařazování zařízení pod působnost zákona o integrované prevenci. Podstatným kritériem je naplnění souladu s aktuálním zněním kategorie 4.1. h) „výroba polymeru určeného jako surovina k dalšímu zpracování“. 4

Kategorie 4.1. h) přílohy č. 1 Výroba polyurethanu prostřednictvím polyadiční reakce mezi polyolem a di-isokyanátem do působnosti zákona o integrované prevenci nadále spadá, avšak pouze v případě, kdy je výstup (polymer) určen jako surovina k dalšímu zpracování. Do působnosti zákona o integrované prevenci a kategorie 4.1.h) spadají zařízení, jejichž konečným výstupem je polymer (např. polyuretanový blok), který je předáván do dalšího zařízení ke zpracování, a to buď v rámci dané provozovny a nebo je expedován jako surovina k dalšímu zpracování v jiném závodě. Dalším zpracováním polymeru ve smyslu úpravy znění kategorie 4.1. h) se obecně rozumí takové procesy, při kterých dochází ke změně tvaru či vlastností vyrobeného polymeru. 5

Kategorie 4.1. h) přílohy č. 1 Za následné zpracování vyrobeného polymeru (hotového výrobku) nelze považovat dokončovací operace, které jsou pouze z účelových a estetických důvodů prováděny na konečném produktu, jako např. : mechanická úprava rozměru výrobku (odstranění přetoků, ořezání hran), povrchová úprava výrobku (leštění, obrušování, nanášení dalších vrstev), montáž dalších doplňků (tvorba otvorů, instalace komponentů). 6

Kategorie 4.1. b) přílohy č. 1 Znění před novelou zákona: „Chemická zařízení na výrobu základních organických chemických látek, jako jsou kyslíkaté deriváty uhlovodíků jako alkoholy, aldehydy, ketony, karboxylové kyseliny, estery, acetáty, ethery, peroxidy, epoxidové pryskyřice. “ Nové znění kategorie: „Výroba organických chemických látek, jako jsou kyslíkaté deriváty uhlovodíků jako alkoholy, aldehydy, ketony, karboxylové kyseliny, estery a směsi esterů, acetáty, ethery, peroxidy a epoxidové pryskyřice. “ Jak vyplývá z výše uvedených definicí kategorie 4.1. b), nově se se tato kategorie vztahuje nejen na estery, ale i na jejich směsi. Jedná se tedy o upřesnění rozsahu kategorie, které by mělo usnadnit správné zařazení předmětného zařízení. 7

Kategorie 4.1. b) přílohy č. 1 Alkohol jako „potravina“ nebo „chemická látka“ Kategorie 4.1. b) obsahuje mj. látku alkohol. Je nutné adekvátním způsobem určit, zda se jedná o „chemickou látku“ (tj. zařazení zařízení pod kategorii 4.1. b)) nebo o „potravinu“ v souladu s § 2 písm. a) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o potravinách a tabákových výrobcích). Zařízení vyrábějící „potravinu“ lze zařadit pod kategorii 6.4. b) bod 2 - („Úprava a zpracování, jiné než výlučně balení, následujících surovin, a to bez ohledu na to, zda dříve byly nebo nebyly zpracovány, za účelem výroby potravin nebo krmiv pouze ze surovin rostlinného původu při výrobní kapacitě větší než 300 t za den, nebo není-li zařízení žádný rok v nepřetržitém provozu po dobu delší než 90 po sobě jdoucích dnů, 600 t za den.“). 8

Kategorie 4.1. b) přílohy č. 1 Alkohol jako „potravina“ nebo „chemická látka“ Jako příklad „chemické látky“ lze zvolit bioetanol (bezvodý kvasný líh) používaný jako palivo pro přimíchávání do automobilových benzínů nebo k jeho výrobě. Bioetanol bývá vyráběn kvasným procesem. Jedná se o biologický proces, při kterém jsou rostlinné polysacharidy přeměňovány na alkohol za přítomnosti kvasinek za produkce etanolu a oxidu uhličitého, jako hlavních produktů. Zařízení na výrobu bioetanolu splňuje základní kritérium kategorie 4. přílohy č. 1 zákona o integrované prevenci (tj. výroba látek nebo skupin látek na základě chemických a biologických procesů v průmyslovém měřítku), protože v něm dochází k výrobě bioetanolu na základě biologického procesu (fermentace). Na základě výše uvedeného lze konstatovat, že v případě výše uvedeného bioetanolu se nejedná o „potravinu“. 9

Kategorie 3.5. přílohy č. 1 Znění před novelou zákona: „Zařízení na výrobu keramických výrobků vypalováním, zejména krytinových tašek, cihel, žáruvzdorných tvárnic, obkládaček, kameniny nebo porcelánu, o výrobní kapacitě větší než 75 t denně anebo o kapacitě pecí větší než 4 m3 a s hustotou vsázky větší než 300 kg/m3.“ Nové znění kategorie: „Výroba keramických výrobků vypalováním zejména krytinových tašek, cihel, žáruvzdorných tvárnic, obkládaček, kameniny nebo porcelánu o výrobní kapacitě větší než 75 t za den, nebo o kapacitě pecí větší než 4 m3 a s hustotou vsázky větší než 300 kg/m3 na pec.“ Změna vymezení kategorie spočívá v posouzení parametru „hustota vsázky“ samostatně na každou jednotlivou pec. Hustotu vsázky pecí nelze sčítat ani průměrovat. 10

Kategorie 3.5. přílohy č. 1 Zařazení do předmětné kategorie musí splňovat: požadavek na výrobní kapacitu (ve smyslu projektované kapacity se zohledněním technických omezení)  při používání více druhů pecí se výrobní kapacity všech pecí sčítají bez ohledu na jejich druh; nebo požadavek na kapacitu pecí a hustotu vsázky na pec současně  při používání více druhů pecí se vzhledem k objektivitě výpočtů posuzuje každý typ pece samostatně (kapacita se neprůměruje), přičemž kapacita pecí stejného typu se sčítá. Hustota vsázky je posuzována u jednotlivých pecí samostatně. V případě, že by zařízení současně nenaplňovalo stanovenou kapacitu pecí a hustotu vsázky u jednotlivých pecí (tj. jedna z uvedených hodnot, by byla nižší než prahová hodnota), nedošlo by k naplnění znění předmětné kategorie. 11

Kategorie 3.5. přílohy č. 1 Kapacita pece Objem žárového pásma pece, kde dochází k výpalu – nezahrnuje se neefektivní prostor pece, není sem zahrnut objem, kde dochází k předehřevu a chladnutí výrobků. Kapacita tunelové pece - technicky využitelný prostor nad plochou pecního vozu, kde jsou umístěny výrobky k výpalu (včetně volného prostoru nad naloženým pecním vozem nutného pro jeho posun). Kapacita jiných typů pecí - využitelný objem žárového pásma pece. Hustota vsázky Hmotnost vypalovaných výrobků (bez hmotnosti pomocných prostředků) v žárovém pásmu pece vztažená na objem žárového pásma pece. Pomocnými prostředky jsou míněny prostředky již dříve vypálené. Hustota vsázky u tunelových pecí - hmotnost výrobků v jednom okamžiku vypalování, nikoliv po celou dobu posunu pásu. 12

Kategorie 6.11. přílohy č. 1 Znění před novelou zákona: Jedná se o kategorii, která byla nově zařazena do přílohy č. 1 zákona o integrované prevenci. Nové znění kategorie: „Samostatně prováděné čištění odpadních vod, které nejsou městskými odpadními vodami a které jsou vypouštěny zařízením, na které se vztahuje tento zákon. “ Kategorie není kapacitně omezena a zásadním faktorem je jen a pouze shoda činnosti provozované v dotčeném zařízení s činností vymezenou v této kategorii. Pro zařazení do této kategorie musí být přihlédnuto k následujícím aspektům: Čištění je prováděno samostatně. Jsou čištěny jiné než městské odpadní vody. Čištěné odpadní vody jsou vypouštěny zařízením, na které se vztahuje zákon o integrované prevenci. 13

Kategorie 6.11. přílohy č. 1 Čištění je prováděno samostatně. Kategorie se týká čistíren odpadních vod, jež provádějí samostatné čištění odpadních vod. Pojem „samostatně“ je nutné hodnotit s ohledem na definici pojmu zařízení podle § 2 písm. a) zákona o integrované prevenci. Pod tuto kategorii lze zařadit takové čištění, které nelze začlenit jako přímo spojenou činnost pod zařízení, spadající do jiné kategorie přílohy č. 1 zákona o integrované prevenci. Jsou čištěny jiné než městské odpadní vody. Jedná o čištění odpadních vod, které nejsou městskými odpadními vodami (viz § 2 písm. b) nařízení vlády č. 61/2003 Sb., v platném znění). Kategorie pokrývá čištění průmyslových odpadních vod (viz § 2 písm. a) nařízení vlády č. 61/2003 Sb., v platném znění). Nutné zohlednit údaje uvedené v příslušném povolení k vypouštění odpadních vod, které musí obsahovat informace o typu čištěných odp. vod a další náležitosti výše uvedeného předpisu. 14

Kategorie 6.11. přílohy č. 1 Čištěné odpadní vody jsou vypouštěny zařízením, na které se vztahuje zákon o integrované prevenci. Kategorie se týká ČOV, jenž zabezpečují čištění odpadních vod vypouštěných zařízením definovaným v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci. Uvedená část definice tento požadavek dále nekvantifikuje. Jedná se tedy o čištění relevantních odpadních vod v jakémkoliv množství a to přiváděné výlučně ze zařízení uvedeného v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci nebo ve směsi s odpadními vodami jiného původu. Pokud by bylo zastoupení odpadních vod ze zařízení uvedeného v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci prokazatelně zcela marginální z pohledu množství a/nebo zatížení ČOV, je možné využít ustanovení § 29 písm. l) zákona o integrované prevenci. 15

Děkujeme za pozornost Kontaktní údaje: Ing. Mgr. Eduard Hlavatý tel. +420 267 122 391 eduard.hlavaty@mzp.cz Ing. Šárka Peřinová tel. +420 267 122 873 sarka.perinova@mzp.cz Ministerstvo životního prostředí oddělení integrované prevence a IRZ Vršovická 65, 100 10 Praha 10 www.mzp.cz/ippc 16