Funkční styl odborný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
STYL ODBORNÝCH PUBLIKACÍ, ODBORNÝCH ČASOPISŮ A UČEBNIC
Slohové postupy.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Free Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
POPIS teorie.
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
odborný styl a jeho charakteristika
Slohové postupy.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
VÝKLAD Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Umíš vypravovat, charakterizovat, popisovat, zapisovat a uvažovat?
VY_32_INOVACE_36_Slovni_druhy_opakovani Jazyk a jazyková komunikace- Český jazyk , Slovní druhy - opakování 3. ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní.
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Administrativní funkční styl
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
OBHAJOBA MATURITNÍ PRÁCE
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
O útvarech, žánrech a textech
Písemná práce Základní informace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní větné členy - podmět
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Funkční styl odborný

Otázky k tématu V čem se odborný styl liší od ostatních stylů? Co je cílem odborných textů? Které konkrétní útvary odborného stylu znáte? Které slohové postupy zde převažují? Čím se odborné texty vyznačují po jazykové stránce?

Odborný styl - úvod UČEBNICE, S. 98 Styl komunikace ve vědě Cíl – předat co nejpřesnější a nejúplnější informace z daného oboru Funkce – odborně sdělná, vzdělávací Autor – odborník v daném oboru Příjemce? Slohové postupy – výkladový, případně popisný či úvahový

Znaky odborného textu Objektivita a přesnost (žádné citové zabarvení!) Veřejnost Připravenost Spisovnost Monologičnost Psaná podoba

Dělení odborného stylu 1) VĚDECKÝ (TEORETICKÝ) Např. vědecká studie 2) PRAKTICKY ODBORNÝ Např. návod na použití fotoaparátu 3) POPULÁRNĚ NAUČNÝ Tzv. literatura faktu – chce poučit, ale i zaujmout a pobavit (např. knihy V. Zamarovského) 4) UČEBNÍ Např. učebnice pro ZŠ PRACOVNÍ SEŠIT, S. 87/3, 4 – práce s ukázkami

Útvary odborného stylu PŘEHLED – UČEBNICE, S. 100-102 Odborný popis Výklad Odborná úvaha Recenze Anotace / abstrakt Přednáška Referát Odborná studie Encyklopedie

Jazyk odborných textů UČEBNICE, S. 99 – ukázky A a B V čem se od sebe ukázky liší? Zařaďte je k dílčím typům odborného stylu. Co jsou termíny? Najděte je v ukázce A. Popište větnou skladbu obou ukázek. K čemu slouží závorka v ukázce B?

Jazyk odborných textů - znaky 1) spisovnost, žádná expresivita 2) termíny = odborné názvy (osobní zájmeno) 3) přejatá slova (signalizovat) 4) autorský plurál = plurál skromnosti (označujeme tak, objasnili jsme) 5) multiverbizace (provést měření) 6) podstatná a přídavná jména slovesná (třídění, tvrzení; vzniklý, definovaný)

Jazyk odborných textů - znaky 7) nevlastní předložky (z hlediska, vzhledem k) 8) trpný rod – zabraňuje vyjádření původce děje (vyjadřuje se, nemusí být vyjádřen, je znám z kontextu) 9) několikanásobné větné členy (může být vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, číslovkou, infinitivem…) 10) složitá souvětí 11) knižní výrazy a spojky (jelikož, pakliže) PRACOVNÍ SEŠIT, S. 90 / 16 – rozbor textu

Děkuji za pozornost!