Funkční styl odborný
Otázky k tématu V čem se odborný styl liší od ostatních stylů? Co je cílem odborných textů? Které konkrétní útvary odborného stylu znáte? Které slohové postupy zde převažují? Čím se odborné texty vyznačují po jazykové stránce?
Odborný styl - úvod UČEBNICE, S. 98 Styl komunikace ve vědě Cíl – předat co nejpřesnější a nejúplnější informace z daného oboru Funkce – odborně sdělná, vzdělávací Autor – odborník v daném oboru Příjemce? Slohové postupy – výkladový, případně popisný či úvahový
Znaky odborného textu Objektivita a přesnost (žádné citové zabarvení!) Veřejnost Připravenost Spisovnost Monologičnost Psaná podoba
Dělení odborného stylu 1) VĚDECKÝ (TEORETICKÝ) Např. vědecká studie 2) PRAKTICKY ODBORNÝ Např. návod na použití fotoaparátu 3) POPULÁRNĚ NAUČNÝ Tzv. literatura faktu – chce poučit, ale i zaujmout a pobavit (např. knihy V. Zamarovského) 4) UČEBNÍ Např. učebnice pro ZŠ PRACOVNÍ SEŠIT, S. 87/3, 4 – práce s ukázkami
Útvary odborného stylu PŘEHLED – UČEBNICE, S. 100-102 Odborný popis Výklad Odborná úvaha Recenze Anotace / abstrakt Přednáška Referát Odborná studie Encyklopedie
Jazyk odborných textů UČEBNICE, S. 99 – ukázky A a B V čem se od sebe ukázky liší? Zařaďte je k dílčím typům odborného stylu. Co jsou termíny? Najděte je v ukázce A. Popište větnou skladbu obou ukázek. K čemu slouží závorka v ukázce B?
Jazyk odborných textů - znaky 1) spisovnost, žádná expresivita 2) termíny = odborné názvy (osobní zájmeno) 3) přejatá slova (signalizovat) 4) autorský plurál = plurál skromnosti (označujeme tak, objasnili jsme) 5) multiverbizace (provést měření) 6) podstatná a přídavná jména slovesná (třídění, tvrzení; vzniklý, definovaný)
Jazyk odborných textů - znaky 7) nevlastní předložky (z hlediska, vzhledem k) 8) trpný rod – zabraňuje vyjádření původce děje (vyjadřuje se, nemusí být vyjádřen, je znám z kontextu) 9) několikanásobné větné členy (může být vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, číslovkou, infinitivem…) 10) složitá souvětí 11) knižní výrazy a spojky (jelikož, pakliže) PRACOVNÍ SEŠIT, S. 90 / 16 – rozbor textu
Děkuji za pozornost!