Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524.
Advertisements

Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
ZEMĚDĚLSTVÍ A POTRAVINÁŘSTVÍ ČR SOBĚSTAČNOST - ZÁVISLOST NA EU 195. ŽF – EGON ČIERNÝ - KOMERČNÍ BANKA, A.S.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/ Třída: IX.A.
Prof. Miloslav Klíma Úvod do. …Poznání umělecké nejvyšší je poznání lidské. Pravím to jakožto člověk, který abstraktnou vědou se zabývá, docela upřímně,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Druh učebního materiálu
Základy automatického řízení 1
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Portrét podle Jan van Eycka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Reliéf podle Arcimbolda
Úvod do umění renesance v Itálii
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Michel Foucault sociologie moci: represivní – normalizační - biomoc
Gotika Název školy: Základní škola Karla Klíče Autor: Alena Pavolková
Metodologie uměnovědných oborů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Název vzdělávacího materiálu
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Romantismus.
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Sémantické aspekty katalogizace VI
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Předmět a metody dějin umění
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kapitoly z dějin umění I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Život – pohledy na přírodu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Předmět a metody dějin umění
Úvod do umění renesance v Itálii
Sémiotika.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Pythagorova věta – příklady
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura životopis, dílo,
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Igor Zhoř , Brno , Brno.
ARTOTÉKA - rosteme s uměním
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Struktura pedagogiky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
IM RESTAURANT ( k o m i k s )
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524

Giorgio Vasari (1511-1574) Malíř, architekt První významný sběratel kreseb Spoluzakladatel florentské Accademia del disegno, 1562-63 Autor životopisů výtvarných umělců

Giorgio Vasari - malíř

Giorgio Vasari - architekt

Giorgio Vasari - teoretik

Příklady autorských signatur Jan van Eyck, Michelangelo

Umělec jako model Rembrandt (autoportréty: cca 1628, 1659)

Umělec jako romantický hrdina Eugène Delacroix

Umělec versus kritik Honoré Daumier obraz Kritici, 1862 Umělec versus kritik Honoré Daumier obraz Kritici, 1862 litografie Všemohoucí kritik, 1865

Roland Barthes text Smrt autora, 1967: „zrození čtenáře musí být na úkor smrti autora“

Autor jako subjekt interpretace Komplexní přístup k dílu Definice autorova stylu či „rukopisu“, fází životního œuvre Rekonstrukce autorovy intence, tj. záměru, s nímž bylo dílo vytvořeno Pochopení díla v kontextu autorova tvůrčího vývoje (osobnost autora jako klíč k interpretaci) Podíl objednavatele, spolupracovníků – v závislosti na historické roli autora v dané době Dílo jako struktura, jako „depozitum sociálních vztahů“, jako nositel invence, tvůrčího principu atd. Kritický přístup k autointerpretacím – autor podává jen jeden z možných výkladů, dílo jej přesahuje

Hermeneutické schéma O. Bätschmanna Kulturní recepce: malířství, literatura, hudba, filosofie atd. Vizuální a literární reference: invence umělce Umělec: biografie, pravidla a mo-tivy umělecké práce Souvislosti obrazových druhů (žánrů), styl a modus, žánrové teorie a teorie umění Způsob představení: všeobecná a individuální pravidla obrazové reprezentace Validace (zplatnění): funkce a význam; srovnávací nazírání Ikonografická analýza: obraz-text, ikonografický typ Objednavatel nebo trh: historická pravidla recepce umění Objednavatel: životopis, pravidla a motivy Historický výklad podle zakázky a funkce Produkce idejí z invence, referencí, funkce, způsobu představení Kreativní abdukce: konjektury souvislostí, produkce významu Figura interpretace s jednotlivými úkony Oskar Bätschmann: Anleitung zur Interpretation. Kunst- geschichtliche Hermeneutik. In: Kunstgeschichte. Eine Einführung. Ed. Hans Belting. 3. vyd. Berlin 1988, s. 218. Hermeneutické schéma O. Bätschmanna