Jednotné principy klasifikace na GJKT Prezentace (závazné znění je uvedeno ve školním řádu)
Proč byly zavedeny jednotné principy klasifikace? Značné rozdíly v požadavcích na žáky od různých učitelů i v rámci jednoho předmětu. Průběžné hodnocení se orientovalo především na znalosti a bylo soustředěno převážně na konec pololetí. Nepřehlednost v pravidlech klasifikace (12 předmětů = 12 různých pravidel). Různá pravidla znemožňovala zavedení dálkové evidence hodnocení. Žáci/rodiče nevěděli, jaké mají průběžné známky (1/3 žáků v ročníku).
Jak jednotné principy klasifikace vznikaly? 1/15: Prvotní návrh vedení (počítal např. s body, nikoli s %) 2-6/15: Zapracování připomínek ze strany učitelů (proběhlo ve 3 kolech) 2015/16: Ověřování funkčnosti (revize za účasti studentů a rodičů) 2/16: Úprava převodu % na známky na návrh SP (pětka se ze 45% snížila na 40%) 6/16: Dílčí úpravy obecných pravidel klasifikace 9/16: Zpřístupnění elektronické evidence hodnocení pro učitele 10I16: Zpřístupnění elektronické evidence hodnocení pro žáky/rodiče
V čem spočívají jednotné principy klasifikace? Hodnotí se v %, neboť klasické známky (1 – 5) nedostatečně rozlišují dosaženou úroveň (55% - 75% = 3, ale rozhodně nikoli stejná úroveň). Stanovené formy rozlišují nejen znalosti (shrnující test, písemný test), ale i dovednosti (domácí příprava, samostatná práce, práce v hodině) a postoj ke studiu (aktivita). Váhy dílčích hodnocení umožňují rozlišit jejich odlišnou náročnost. Jednotná převodní škála % na známky zpřehledňuje dosaženou úroveň (dříve hranice 5: (Aj = 56%) x (IVT = 32%) a umožňuje el. evidenci. Limity pro Četnost hodnocení omezují preferenci konkrétní formy hodnocení (např. dílčích testů na úkor samostatné práce).
Proč principy, a nikoli nadiktovaná pravidla? Ředitel školy v žádném případě nechce opomíjet jedinečnost každého vyučovaného předmětu ani individuální přístup učitelů k výuce. Ředitel školy je ze zákona odpovědný za průběh klasifikace ve škole. Rozdělení kompetencí při tvorbě kritérií klasifikace Vedení/ředitel předmětová komise učitel Stanovuje formy hodnocení a vytváří jejich charakteristiku Nastavuje rozpětí pro četnost hodnocení v jednotlivých formách závazných pro všechny PK Nastavuje škálu převodu % na známky závaznou pro všechny PK Formuluje Obecná ustanovení platná pro všechny PK Stanovuje společná zadání hodnotících podkladů (v rámci stanovených forem), závazných pro daný předmět Stanovuje četnost hodnocení v jednotlivých formách (v rámci centrálního nastavení), závaznou pro daný předmět Stanovuje váhu jednotlivých forem hodnocení, závaznou pro daný předmět Zařazuje do klasifikace společná zadání závazná pro PK Zařazuje do klasifikace vlastní zadání, která jsou v souladu s charakteristikou obecných forem hodnocení Určuje konkrétní četnost hodnotících podkladů v jednotlivých formách v rámci parametrů stanovených PK
Co od zavedení jednotných principů klasifikace očekáváme? …že budeme moci daleko přesněji hodnotit Váš průběh a výsledky vzdělávání v souladu s požadavky současné doby. … že Vy i Vaši rodiče budete lépe vědět, v čem jste dobří a v čem se zlepšit.