Nelegální komunikace ve škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Psychologie koučování
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Psychologie výchovy a vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Evropské jazykové portfolio v praxi
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Pedagogická komunikace
Psychologie výchovy a vzdělávání
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Pedagogická psychologie
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
Didaktické prostředky
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Pedagogická psychologie
Obecná didaktika ÚVOD.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Maturity – jaro 2017.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Psychologie koučování
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Nelegální komunikace ve škole Seminář PSY411

Úvodem Nelegální komunikace, ilegální komunikace či aktivity (Mareš, Stránská) Podvádění ve zkouškové situaci Pokleslá forma sociální aktivity (Helus) Místo opravdové pomoci obcházení hodnocení Podvádění Cheating, cyber-cheating Vázány zejména na situace hodnocení (formativní, sumativní hodnocení) Spousta příkladů v literatuře, filmu… Součást subkultury školní třídy, školy

Souvislosti Rozvíjí se hlavně v podmínkách (tradiční) hromadné výuky Žákovská komunikace a kooperace v ní není žádoucí (proto nelegální k.) Snižuje objektivitu hodnocení a nivelizuje žákovské výkony Nežádoucí součást skrytého kurikula „Dobrý výsledek je možný jen podfukem“ Nepřevzetí povinnosti nad svým výkonem Řešení složitějších situací s ohledem na okamžitý zisk

O co se jedná? Aktivity narušující výuku (vykřikování, komentáře, psaníčka, oběžníky, piškvorky, četba…) Podvádění ve zkouškové situaci Napovídání Taháky http://www.youtube.com/watch?v=bzauZ8h_ht8 ;) Zjišťování obsahu testů Podvádění při písemných pracích (…viz dále) Využívají všech dostupných komunikačních kanálů, sociálně- psychologických poznatků i dostupných technologií

Motivy Individuální Skupinové U učitelů Kromě neznalosti, snahy o co nejlepší prospěch a dobré zkušenosti… Dodržení svébytné sociální normy (expertní role ve skupině) Snaha zajistit si protislužbu (v předmětu, který mi nejde) Touha se předvést Sport ;) (adrenalin ;) Skupinové „…jistá forma prosociální aktivity, závisející na vztazích mezi žáky a na celkovém klimatu třídy“ (Stránská) V rámci sociální podskupiny (kamarádi) napovídání častější Může se jednat i o svérázný druh obrany před nevhodným ped. působením učitele (hypertrofovaný důraz na faktografii, zbytečné detaily, neobjektivní hodnocení, nesrozumitelný výklad apod.) U učitelů Snaha vyhnout se nepříznivému hodnocení vlastní práce (inspekce, srovnávací testy, maturity… ;)

Typy podvádění Získávání nebo požadování informací Opisování, posílání SMS s řešením, vysílačky, hands-free, kopírování obsahu testu (otázky, řešení, foto v mobilu…) Práce s nepovolenými materiály nebo s materiály nepovoleným způsobem Taháky, vzorce v kalkulačce, na flashdisku, audio v mp3 přehrávači, vydávání cizí práce za vlastní (paper-mill), kopírování necitovaných zdrojů, překlad vydávat za vlastní dílo… Ovlivňující průběh zkoušení a hodnocení Vydávání se za jinou osobu ve zkouškové situaci, u distančních forem – přítomnost „poradce“, výsledky internetové debaty upravit a vydávat za vlastní dílo, získat učitelské heslo (cracking, spyware) a upravit svůj záznam nebo získat zadání, dávat k dispozici své výsledky ostatním studentům…

Podvádění a souvislosti (Cizek, 2003) Podvádění podporují: Odpor ke škole, snaha připoutat pozornost, dobrá zkušenost s výsledky, orientace na známky, strach ze špatných známek, motivace vyhnout se neúspěchu, strach ze školy, zájmy ležící převážně mimo školu Velký počet žáků ve třídě, orientace školy na výkon, výuka preferující nátlak, příležitost ;) Bez vlivu Absence, motivace k výkonu, mimoškolní aktivity, příslušnost k minoritě či majoritě, sebedůvěra, osobnostní typ A Typ školy (veřejná / soukromá) Podvádění inhibuje Školní sebepojetí, očekávání školního úspěchu, vyšší intelektové schopnosti, introverze, vnější situování kontroly, vnitřní motivace, orientace na učení, odpovědnost za výsledky učení, vyšší úroveň morálního usuzování Kvalitní výuka, zajímavé a z pohledu žáka užitečné učivo

Prevence - edukace studentů (Cizek, 1999) Běžná výuka Vysvětlení pravidel, příklady zjištěných podvodů a jejich řešení, diskuse na dané téma Vysvětlení pojmů hledání pomoci, poskytování pomoci, jednostranná a vzájemná spolupráce. Diskuse a úkoly procvičující korektní formy spolupráce Seminární a písemné práce Vysvětlení pojmů autorství, duševní vlastnictví, copyright atp Vysvětlení způsobů citace, prafrázování, nevědomého plagiátorství, ukázky nekorektní práce s prameny. Nácvik práce s různými typy pramenů

Prevence při přípravě Volba úloh znesnadňující podvádění (banky testových úloh, individualizace zadání atd.) Zabezpečení dokumentace, evidence atd. V případě elektronického zkoušení zajistit zabezpečení PC (přístup k jen povoleným datům atd.)

Preventivní opatření v průběhu a po skončení Věnovat pozornost a průběžně kontrolovat ;) V případě podvodu použít adekvátní řešení a neignorovat podvádění jako „součást folkloru“ Zabezpečit získané výsledky Porovnat aktuální a běžný výkon studenta a hledat příčiny rozdílů Evidovat případné důkazy o podvodu a řešit jej na škole obvyklým způsobem

Literatura k dalšímu studiu MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9 MAREŠ, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 4, p. 310-335. ISSN 0031-3815