Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu Vypracoval: Ing. Jméno Příjmení, měsíc 2013 Název školy Obchodní akademie a Střední odborné učiliště Veselí nad Moravou Název.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
GEORGE BERNARD SHAW Lenka Beznosková, C3B. Obsah osobnost život dílo Pygmalion shrnutí.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Ekonomika– národní hospodářství
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik česky psané literatury
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osudy dobrého vojáka Švejka
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Světová literatura 1. poloviny 20. století George Bernard Shaw
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XIX_1_1- Charakteristika uměleckého textu Pygmalion II Šablona číslo: X Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 5 Autor: Mgr. Dagmar Kozáčková

Anotace Materiál seznamuje žáky s rozborem díla Pygmalion podle rozpracované struktury zadání Autor Mgr. Dagmar Kozáčková Klíčová slova Literární druh, žánr, kompozice, námět téma, kontrast, fonetika, gradace, hyperbola, ironie, jízlivost, komika, antika, Ovidiovy Proměny Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Český jazyk a literatura

Další postavy Henry Higgins (muž se zápisníkem) – studuje a živí se fonetikou. (Fonetika – věda o zvukové stránce jazyka), dokáže zařadit kohokoli s přesností 6 mil a v Londýně s přesností 2 mil. (Určí, odkud pochází podle jeho přízvuku. Higgins je starý mládenec, nechce se vázat, líbí se mu spíše starší, vyzrálé ženy. Je velmi neuctivý (bez emocí). Plukovník Pickering – zabývá se výzkumem indických jazyků je autorem hovorového sanskrtu, přijel za Higginsem z Indie. Umí se chovat ve společnosti, poté s Lízou i soucítí, má výčitky svědomí.

Další postavy Freddy – syn paní Eynsford –Hillové, obyčejný mladík, bláznivě zamilovaný do Lízy. Pan Doolittle – otec Lízy, povoláním popelář, který hodně pije. Když se Higgins ujme Lízy, snaží se z něj vytáhnout peníze za to, že mu Lízu odvedl. Ve skutečnosti ale s Lízou moc dobrý vztah nemá, je mu to jedno, chce jen peníze. Paní Higginsová – velmi slušná a mravně založená žena, která nakonec Líze pomáhá, protože se jí nelíbí, jak její syn a také jeho přítel Lízu využili.

Jazyk díla V kontrastu se zde objevuje mluva londýnské spodiny. (Navalte šest pencí a sežerte si celej košík) a řeč lidí z vyšší společnosti. (To je od Vás velmi laskavé, slečno Doolittlová). Hra je plná vtipných dialogů, duchaplné ironii, jízlivosti a komiky. Věnuje se diskuzím o vztazích muže a ženy, o morálce. Objevují se metafory (není tu živá duše), přirovnání (visela mi kolem krku jako balvan), opakování-gradace (ale copak, copak, copak…), Hyperboly (jela jsem taxíkem milionkrát).

Styl díla Převažuje slohový postup charakterizační a popisný. V umění duchaplných dialogů Shaw úspěšně navázal na konverzační komedie O. Wildea. Hlavním stylotvorným prvkem se stala ironie Autor chápe ironii jako jedinečný prostředek k tomu, aby s vtipem, nadhledem a elegancí bez hořké jízlivosti vystavil kritice špatné vlastnosti lidí, společenské konvence a předsudky, které považuje za hloupé a nebezpečné.

Hlavní myšlenka Téma ženské emancipace, autorův útok proti společenským konvencím, lidským slabostem. Ukazuje kontrasty mezi kultivovaným, ale strnule nepřirozeným měšťanským vzdělaneckým prostředním a přirozenému půvabu, citovosti a „opravdovosti“ obyčejné dívky.

Okolnosti vzniku díla, vliv díla Trvalo dlouho, než Shaw objevil v dramatu onu cestu, která umožnila rozvoj jeho talentu. Posléze dramata nejen psal, ale i režíroval. Pygmalion neboli Hra o moderní Popelce byla poprvé předvedena ve Vídni a v Berlíně, teprve potom v konzervativním Londýně. K popularitě Pygmalionu nepochybně přispěla jeho muzikálová verze My Fair Lady v režii F. Loewa. Určitý vliv nacházíme také ve Vančurově hře Josefina.

Autor G.B.Shaw (1856-1950) se narodil v Dublinu jako syn neúspěšného obchodníka a mlynáře se sklonem k alkoholismu. Jeho matka se raději než dětem věnovala hudbě. Po ní zřejmě Shaw zdědil cit pro umění. Věnoval se literární, hudební i divadelní kritice a zejména literární činnosti. Jeho dílo tvoří přes 700 her, románů a publikací, jež byly charakteristické svou břitkostí, originalitou a čtivostí. Výrazným rysem Shawovy tvorby je především humornost a satira. Celý život sympatizoval se socialistickými myšlenkami. V roce 1925 zíkal Nobelovu cenu za literaturu.

Zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kozáčková SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce: pro střední školy. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0652-9.  SLANAŘ, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. Třebíč: Petra Mrákotová, 2011, ISBN 80-902571-7-8. HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2: Nejen obsahy českých a světových literárních děl. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2004. ISBN 80-86285-83-9.