Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XIX_1_1- Charakteristika uměleckého textu Pygmalion II Šablona číslo: X Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 5 Autor: Mgr. Dagmar Kozáčková
Anotace Materiál seznamuje žáky s rozborem díla Pygmalion podle rozpracované struktury zadání Autor Mgr. Dagmar Kozáčková Klíčová slova Literární druh, žánr, kompozice, námět téma, kontrast, fonetika, gradace, hyperbola, ironie, jízlivost, komika, antika, Ovidiovy Proměny Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Český jazyk a literatura
Další postavy Henry Higgins (muž se zápisníkem) – studuje a živí se fonetikou. (Fonetika – věda o zvukové stránce jazyka), dokáže zařadit kohokoli s přesností 6 mil a v Londýně s přesností 2 mil. (Určí, odkud pochází podle jeho přízvuku. Higgins je starý mládenec, nechce se vázat, líbí se mu spíše starší, vyzrálé ženy. Je velmi neuctivý (bez emocí). Plukovník Pickering – zabývá se výzkumem indických jazyků je autorem hovorového sanskrtu, přijel za Higginsem z Indie. Umí se chovat ve společnosti, poté s Lízou i soucítí, má výčitky svědomí.
Další postavy Freddy – syn paní Eynsford –Hillové, obyčejný mladík, bláznivě zamilovaný do Lízy. Pan Doolittle – otec Lízy, povoláním popelář, který hodně pije. Když se Higgins ujme Lízy, snaží se z něj vytáhnout peníze za to, že mu Lízu odvedl. Ve skutečnosti ale s Lízou moc dobrý vztah nemá, je mu to jedno, chce jen peníze. Paní Higginsová – velmi slušná a mravně založená žena, která nakonec Líze pomáhá, protože se jí nelíbí, jak její syn a také jeho přítel Lízu využili.
Jazyk díla V kontrastu se zde objevuje mluva londýnské spodiny. (Navalte šest pencí a sežerte si celej košík) a řeč lidí z vyšší společnosti. (To je od Vás velmi laskavé, slečno Doolittlová). Hra je plná vtipných dialogů, duchaplné ironii, jízlivosti a komiky. Věnuje se diskuzím o vztazích muže a ženy, o morálce. Objevují se metafory (není tu živá duše), přirovnání (visela mi kolem krku jako balvan), opakování-gradace (ale copak, copak, copak…), Hyperboly (jela jsem taxíkem milionkrát).
Styl díla Převažuje slohový postup charakterizační a popisný. V umění duchaplných dialogů Shaw úspěšně navázal na konverzační komedie O. Wildea. Hlavním stylotvorným prvkem se stala ironie Autor chápe ironii jako jedinečný prostředek k tomu, aby s vtipem, nadhledem a elegancí bez hořké jízlivosti vystavil kritice špatné vlastnosti lidí, společenské konvence a předsudky, které považuje za hloupé a nebezpečné.
Hlavní myšlenka Téma ženské emancipace, autorův útok proti společenským konvencím, lidským slabostem. Ukazuje kontrasty mezi kultivovaným, ale strnule nepřirozeným měšťanským vzdělaneckým prostředním a přirozenému půvabu, citovosti a „opravdovosti“ obyčejné dívky.
Okolnosti vzniku díla, vliv díla Trvalo dlouho, než Shaw objevil v dramatu onu cestu, která umožnila rozvoj jeho talentu. Posléze dramata nejen psal, ale i režíroval. Pygmalion neboli Hra o moderní Popelce byla poprvé předvedena ve Vídni a v Berlíně, teprve potom v konzervativním Londýně. K popularitě Pygmalionu nepochybně přispěla jeho muzikálová verze My Fair Lady v režii F. Loewa. Určitý vliv nacházíme také ve Vančurově hře Josefina.
Autor G.B.Shaw (1856-1950) se narodil v Dublinu jako syn neúspěšného obchodníka a mlynáře se sklonem k alkoholismu. Jeho matka se raději než dětem věnovala hudbě. Po ní zřejmě Shaw zdědil cit pro umění. Věnoval se literární, hudební i divadelní kritice a zejména literární činnosti. Jeho dílo tvoří přes 700 her, románů a publikací, jež byly charakteristické svou břitkostí, originalitou a čtivostí. Výrazným rysem Shawovy tvorby je především humornost a satira. Celý život sympatizoval se socialistickými myšlenkami. V roce 1925 zíkal Nobelovu cenu za literaturu.
Zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kozáčková SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce: pro střední školy. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0652-9. SLANAŘ, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. Třebíč: Petra Mrákotová, 2011, ISBN 80-902571-7-8. HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2: Nejen obsahy českých a světových literárních děl. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2004. ISBN 80-86285-83-9.