NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_19 Realismus Rusko TEMA: Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu v období realismu v Rusku. Specifické potřeby: text k četbě Klíčová slova: L. N. Tolstoj, F. M. Dostojevskij Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova, zeměpis Klíčové kompetence: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
o Rusko
Lev Nikolajevič Tolstoj vytvořil svoji vlastní filosofii tolstojovství = pacifismus filosofie nenásilí → neodporovat zlu zlem románový cyklus Vojna a mír – sám tuto knihu nazval jako „les života“ 250 postav – detailně popisuje některé události mezi řádky řeší otázku smyslu lidských dějin
Anna Karenina psychologická stránka ženy
Podtrhni z ukázky slova, která do textu nepatří. Slova ti dají větu. I Sergěj Ivanovič Koznyšev si chtěl odpočinout od duševní tento práce a místo aby se rozjel jako obvykle do ciziny, přijel koncem května k bratrovi na vesnici. Podle ruský jeho přesvědčení byl život vesnický život nejlepší. Přijel teď k bratrovi, aby toho života užíval. Konstatnin autor Levin se radoval z jeho příjezdu, tím spíše, že tohoto léta už nečekal bratra Nikolaje. Ale přes si svou lásku a úctu k Sergěji Ivanovičovi cítil se Konstatnin Levin ve své vsi bratrovou přítomností stísněn. Tísnilo ho dopisoval, ba bylo mu nepříjemné s vidět, jaký je bratrův poměr k vesnici. Pro Konstantina Levina byla vesnice dějištěm života, to jest radostí, útrap, práce. Pro Sergěje Ivanoviče byla vesnice s jedné strany místem odpočinku prvním od práce a s druhé strany prospěšným lékem proti jedu zkaženosti, lékem, jehož užíval s potěšením a jsa si vědom jeho užitečnosti. Pro Konstantina Levina byla vesnice československým krásná tím, že byla polem práce, nad veškerou pochybnost užitečné; pro Sergěje Ivanoviče byla prezidentem vesnice obzvláště krásná proto, že se v ní mohlo a mělo nic nedělat. Mimo to vyznávali Konstantina trochu zarážel i poměr Sergěje Ivanoviče k lidu. Sergěj Ivanovič podobné říkal, že lid miluje a zná, a často besedoval s mužiky a dělal životní to dobře, aniž se přitom přetvařoval a do něčeho nutil a z každého takového rozhovoru vyvozoval obecně platné závěry, že tento lid zná postoje. TOLSTOJ L.N.: Anna Kareninová., Praha: Slovanské nakladatelství, 1951, s.9.
„Pamatujme, že kdo píše pro hlupáky, najde vždy široký okruh čtenářů „Pamatujme, že kdo píše pro hlupáky, najde vždy široký okruh čtenářů.“ „Provaz je dobrý, když je dlouhý, a řeč, když je krátká.“
Fjodor Michajlovič Dostojevskij 1849 odsouzen k trestu smrti – před popravou mu byl trest změněn na nucené práce na Sibiři po návštěvě Evropy se snažil změnit Rusko - úpadek společnosti → požadoval návrat k pokoře, návrat k respektování ruských tradic ve svých dílech se zaměřoval na psychiku zločinců, revolucionářů
Zločin a trest Bratři Karamazovi
„Štěstí nespočívá ve štěstí, ale v jeho dosahování.“ „Největší štěstí je, když člověk ví, proč je nešťasten.“