Neverbální komunikace „řeč očí“, posturologie, komunikace dotykem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Advertisements

Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Kde je rybka? V p rezentaci si děti procvičí prostorovou orientaci. Návod: 1) Otázka je u každého obrázku stejná: Kde je rybka? 2) Dítě se snaží co nejpřesněji.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Neverbální komunikace
Čtení s porozuměním Interaktivní prezentace
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
K V A R T E T O Co k sobě patří Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Vnímání řeči O Budulínkovi
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Optika – polostín, plný stín a vržený stín
Mimoverbální komunikace
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
POČASÍ KALENDÁŘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Získávání energie pro život
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
Porozumění řeči – MÁ x NEMÁ interaktivní
Práva a svobody a veřejná moc
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Zpracování drátu II Háček na tabuli
Porozumění řeči – těžší varianta interaktivní
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Čteme, i když to neumíme. Pozoruj obrázky a snaž se pomoci paní učitelce se čtením. Nakonec tě čeká pár lehoučkých úloh. Autorem materiálu a všech jeho.
PUZZLE M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
BALONY a násobilky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Prvouka – části lidského těla a kostra
Jméno: Poznáš hudební nástroje? Doplň názvy.
PUZZLE P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Prezentace seznamuje děti s počasím a představuje také roční období
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Rychlé počítání v časovém limitu 15 vteřin II.
Rozvíjíme zrakovou paměť
Prvouka – Sídliště Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Půjdem spolu do Betléma…
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
Rychlé počítání v časovém limitu 15 nebo 30 vteřin
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Neverbální komunikace „řeč očí“, posturologie, komunikace dotykem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Sdělování očima „řeč očí“ zaměření pohledu (zacílení) osoba, předmět, objekt či jeho detail délka pohledu jak dlouho oči pozorují určitou osobu, objekt nebo detail pohled, který trvá výrazně delší dobu, je většinou nepříjemný (tzv. „zírání“ či „civění“) opakem je absence pohledu, což může vyvolat dojem opomíjení, ignorování

Sdělování očima „řeč očí“ celkový objem pohledů kolikrát a jak dlouho se osoba (po)dívala na druhého člověka pootevření očních víček člověk se může dívat přivřenýma očima nebo naopak široce otevřenýma

Sdělování očima „řeč očí“ průměr zornice se mění nejen při změně jasu, ale i při emocionální změně člověka citově vzrušený člověk má velký průměr zornic, rozhněvaný člověk naopak malý (oči „probodávají“) Obr. 1

Sdělování očima „řeč očí“ Odklon směru pohledu můžeme se dívat na někoho přímo, do boku, nahoru a dolů (např. „pošilhávání“, zvednutí očí od psaní či čtení) Obr. 2

Sdělování očima „řeč očí“ mrkací pohyby uvádí se frekvence mrkání. tvary a pohyby obočí spuštěné obočí a výrazně povytažené tvary vrásek kolem očí při upřeném pohledu dochází často k deformaci kůže v okolí očí

Přemýšlíme: Dívám-li se na někoho příliš dlouho, co svým pohledem sleduji? Znáte místa, kde se lidé vyhýbají očnímu kontaktu? Myslíte si, že vaše maminka pozná, že jí lžete? Poznám podle pohledů druhého člověka, že se mu líbím? Jak se dívá?

Posturologie postoj a držení těla, pozice rukou i nohou u posturologie je důležitá empatie Základní tělesné polohy: vestoje vsedě vleže

objetí kolena – vyjadřuje živý cit, osoba je odhodlaná ke všemu, pokouší se ukázat v tom nejlepším světle zaujímají-li dvě osoby vůči sobě úhel 90 stupňů, poskytují tím část prostoru třetímu, což je možno chápat jako přizvání k rozhovoru stojí-li osoby naproti sobě, tvoří tak uzavřenou společnost a chtějí pravděpodobně zůstat sami

sedí-li někdo na předním kraji židle, lze to interpretovat jako snahu o útěk ze situace záklon do opěradla židle, popř. sepnuté ruce nad hlavou, budí dojem, že dotyčný má pro všechny problémy řešení a cítí se „silný v kramflecích“ sedí-li dva lidé u stolu přes roh, značí to uvolněnou atmosféru, nikdo se necítí ohrožen

překřížené nohy při sezení signalizují pocit, že jsme spoutaní, jedná se o vyjádření neujasněného nebo negativního postoje, dotyčný si nedůvěřuje založené ruce značí nepohodu, např. když je nám zima, necítíme se dobře při rozhovoru – slyšeli jsme něco, co se nám nelíbí, překřížené ruce i nohy, signalizují odstup od ostatních

Komunikace dotykem a tělesným kontaktem cizím slovem haptika je kontakt hmatem řecky „haptein“ znamená „dotýkat se“ poklepání na rameno pohlazení objetí odstrčení podání ruky pohlavek facka Uveďte další příklady komunikace dotykem!

Popište obrázky Obr. 3 Obr. 4

Komunikace dotykem a tělesným kontaktem nezastupitelná v intimních vztazích a ve vztahu rodič – dítě Druhy dotyku: přímý (dotek kůží na kůži) nepřímý (např. poplácání holou rukou po rameni oblečeného člověka)

Příklad přímé haptické komunikace Obr. 5

Použité zdroje: DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 119 s. Učebnice (Fortuna). ISBN 80-716-8406-6 VALENTA, Milan. Občanská nauka pro střední odborná učiliště. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1999, 174 s. ISBN 80-723-5099-4. http://www.psychohratky.com/2009/06/rec-tela-spolehlivy-detektor-lzi.html .

Použité zdroje Str. 4. Obr. 1. Aravind Sivaraj. [cit. 2013-07-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_human_eye.JPG> Str. 5. Obr. 2. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Shane A. Cuomo. [cit. 2013-07-23]. Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Powhiri,_USAF.jpg> Str. 13. Obr. 3. PartikelskaparenárPresidential Press and Information Office. [cit. 2013-07-23]. Dostupný pod licencí Public domain na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LoTkarlsbron.JPG> Str. 13. Obr. 4. Presidential Press and Information Office. . [cit. 2013-07-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dmitry_Medvedev_with_ambassadors_18_October_2010-12.jpeg> Str. 12. Obr. 5. Steve Evans. [cit. 2013-07-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Toposa_mother_and_child.jpg>