Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
1 st Class Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
OSOBNÍ HYGIENA VY_32_INOVACE_5A_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_MUZSKEHO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Obchod, trh Základy hospodaření.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název prezentace (DUMu)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Charakteristika výukového materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16 K. J. Erben
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název projektu: Moderní škola
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_238_ČJ2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Název materiálu: Zájmena
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Charakteristika výukového materiálu
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Poznatky ze života zvířat
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_GEOMETRICKA_TELESA Název materiálu:
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_TROJUHELNIKOVA_NEROVNOST
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu: Metafora a metonymie Předmět: Český jazyk Ročník: 9. Časová dotace: 45 minut Datum ověření: 7. 11. 2012 Jméno autora: Mgr. Magdalena Obšivačová Klíčová slova: Význam slova, definice významu, přenesení významu, metafora a metonymie Výchovné a vzdělávací cíle: Cílem je rozvoj představivosti a jazykového citu žáka na základě interpretace přenosu významu u metafory a metonymie. Rozvíjené klíčové kompetence: Komunikační, sociálně personální Anotace, metodický list: Žák si prostřednictvím prezentace osvojuje pojmy metafora a metonymie, učit se je prakticky rozlišovat v konkrétních jazykových situacích a tím rozvíjí svůj jazykový cit a představivost. Použité zdroje: vlastní Popis hodiny Práce s prezentací - slidy 1-4 jsou informativního a vysvětlujícího charakteru, následující slady jsou pojaty jako úkoly pro žáka Dle časových možností je možno zadat následně slova, k nimž žáci doplňují přenesené významy (past, klec, bouda, koza, stará, jednička, světlo,…) Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace

METAFORA Znamená použití slova či jeho spojení v novém, přeneseném významu Přenos probíhá na základě podobnosti Podobnost je zjevná a dokážu si ji smysly představit

Příklad metafory – tvarová podobnost OKO První řadu pleteme na 30 ok. Udělalo se mi oko na punčoše. Na polévce plavala mastná oka. Pytlačil pomocí kladení ok. Prostrčil ruku okem plotu. K obědu si udělal dvě volská oka.

METONYMIE Znamená použití slova či jeho spojení v novém, přeneseném významu Přenos probíhá na základě nějaké vnitřní souvislosti významu Podobnost není zjevná a nedokážu si ji představit smysly, odhaluji, co mají slova společného

Příklad metonymie – vnitřní souvislost OKO Jako první mi padl do oka modrý svetr. Udělal si u učitelky oko. Tvé míry mám v oku. Babička říká, že má čtyři oči.

ÚKOLY K PŘEMÝŠLENÍ POSUĎTE, ZDA SE V NÁSLEDUJÍCÍCH PŘÍPADECH JEDNÁ O PŘENOS VÝZNAMU PROSTŘEDNICTVÍM METAFORY NEBO METONYMIE

slovo TVRDÝ Jó řidič, ten tvrdej chleba má. „Je tvrdej?“ ptal se a na něj stále mířil. Jeho otec byl sedlák, velmi tvrdý člověk. tvrdá měna tvrdá droga Usnul tvrdým spánkem.

slova KÁMEN - KAMENNÝ Díval se na mě s kamenným výrazem v obličeji. Má kamenné srdce. Maso jsem dlouho pekla, a přesto je na kámen. O své ženě nehezky říkal, že je jeho kámen na krku.

slovo SILNÝ Tvé chování – to je silná káva / silný kafe. Byl to pro všechny silný zážitek. Vaří si silný, černý čaj. Vede silné řeči.

slovo ÚL Babička dělá na Vánoce včelí úly. Ve třídě to hučelo jako v úle. Dílna byl takový lidský úl. slovo LES Na jeho návrh se zvedl les rukou. Ohol si ten prales na bradě. Prodíral se lesem svých myšlenek

ŘEŠENÍ: Jó řidič, ten tvrdej chleba má. - METONYMIE „Je tvrdej?“ ptal se a na něj stále mířil. - METAFORA Jeho otec byl sedlák, velmi tvrdý člověk. - METONYMIE tvrdá měna - METONYMIE tvrdá droga - METONYMIE Usnul tvrdým spánkem. - METONYMIE Díval se na mě s kamenným výrazem v obličeji. - METAFORA Má kamenné srdce. - METONYMIE Maso jsem dlouho pekla, a přesto je na kámen. - METAFORA O své ženě nehezky říkal, že je jeho kámen na krku. - METONYMIE Tvé chování – to je silná káva / silný kafe. - METONYMIE Byl to pro všechny silný zážitek. - METONYMIE Vaří si silný, černý čaj. - METONYMIE Vede silné řeči. - METONYMIE Babička dělá na Vánoce včelí úly. - METAFORA Ve třídě to hučelo jako v úle. - METAFORA Dílna byl takový lidský úl. - METAFORA Na jeho návrh se zvedl les rukou. - METAFORA Ohol si ten prales na bradě. - METAFORA Prodíral se lesem svých myšlenek. - METONYMIE