MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_M7 TEMA: Symbolika v geometrii MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 SYMBOLIKA V GEOMETRII 5. 1. 2012 7. třída
TEST ZNALOSTÍ SYMBOLIKY spoj čarou věty, které odpovídají daným symbolům: ↔ a ^ ↔ b ↔ b || ↔ k |AB|=|MN| |AB|= 6 cm A Î k ∩ m k(K; r=6cm) K Î ↔ a Přímka b je rovnoběžná s přímkou k Bod K leží na přímce a Přímka a je kolmá na přímku b Bod A je průnikem přímky k a m Úsečka AB má délku 6 cm Kružnice k má střed v bodě K a poloměr 6 cm Úsečka AB má stejnou délku jako úsečka MN
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ : ↔ a ^ ↔ b ↔ b || ↔ k |AB|=|MN| |AB|= 6 cm A Î k ∩ m k(K; r=6cm) K Î ↔ a Přímka b je rovnoběžná s přímkou k Bod K leží na přímce a Přímka a je kolmá na přímku b Bod A je průnikem přímky k a m Úsečka AB má délku 6 cm Kružnice k má střed v bodě K a poloměr 6 cm Úsečka AB má stejnou délku jako úsečka MN
DOPLŇOVAČKA: Body značíme ________________ např.: ________ Přímka nemá začátek ani _________ a značíme _____ Polopřímka je dána jedním _____ a směrem, značíme ___ Úsečka je dána 2 ____ a velikostí, značíme ____ Velikost úsečky označujeme např.: _____________ Kružnice je dána _______ a _________ , značíme ______ Rovnoběžky mají mezi sebou stále stejnou ___________ a v žádném bodě se ____________ , značíme ____ Různoběžky mají společný pouze ____________ , který nazýváme ___________ , různoběžky značíme _______
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ : Body značíme velkými tiskacími písmeny např.: A, B, K, L Přímka nemá začátek ani konec a značíme b Polopřímka je dána jedním bodem a směrem, značíme k Úsečka je dána 2 body a velikostí, značíme KL Velikost úsečky označujeme např.: |AB|= 8 cm Kružnice je dána středem a poloměrem , značíme k(S;r=3cm) Rovnoběžky mají mezi sebou stále stejnou vzdálenost a v žádném bodě se neprotínají , značíme Různoběžky mají společný pouze jeden společný bod , který nazýváme průsečík , různoběžky značíme
ÚKOL NA PROCVIČENÍ : podle níže napsaného zápisu konstrukce narýsujte obrázek Zápis konstrukce: 1.AB; |AB|= 10cm 2.k; k (A; r = 6 cm) 3.m;m(B;r = 6 cm) 4. K, M; K, M Î k∩m 5. k´, k´(K; r = 4,5 cm) 6. m´, m´(M; r = 4,5 cm)
KONTROLA ÚKOLU: pokud jste rýsovali správně, tak jste narýsovali tento geometrický obrazec:
ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván při úvodní hodině geometrie v 7. ročníku a urychlí procvičení symboliky a značení při konstrukčních úlohách. Na začátku hodiny si krátkým testem zopakujeme symboliku využívanou v geometrii. Žáci pracují na tabuli s popisovačem, nebo interaktivním perem. Dále následuje doplňovačka, která bude doprovázena teoretickým výkladem. Žáci pracují na tabuli s popisovačem, nebo interaktivním perem. Na procvičení pak následuje konkrétní příklad, kde je dán zápis konstrukce a žáci podle něj do sešitu sami rýsují. Po samostatné práci do sešitů, odkryjeme na tabuli správné řešení, nad kterým pak diskutujeme správný postup, který mohou žáci na tabuli obtáhnout pomocí pravítka a barevných popisovačů. CITACE: učebnice Konstrukční úlohy - 444 úloh autoři: Hozová, Hoza, Poštulka, Kleinová, Párová, Hřivňák, Czudek, Kupčík